תשעה באב
דינים הנוהגים מראש חדש עד תשעה באב
ממתי עד מתי קיים איסור אכילת בשר? וכיצד ממעיטים במשא ומתן בימים אלה?
- הרב ירון אשכנזי
- פורסם ז' אב התשע"ז |עודכן
(צילום: shutterstock)
למעט בשמחה
1. בגמרא מסכת תענית (דף כ"ו עמוד ב') מבואר: "כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה, כך משנכנס אדר מרבין בשמחה". והכוונה, למעט בדברים ופעולות המשמחות, כגון קניות לקראת חתונה וכדו'. אך בשמחה התמידית צריך האדם גם בימים אלו להיות שמח, במידה האמצעית, ככל שאר ימות השנה.
2.מפני רוע המזל לישראל בימי פורענות אלו, ובמקום האפשר עדיף גם ביום עשירי שבו נשרף בית המקדש בפועל, יהודי שיש לו דין ומשפט עם גוי, עדיף שישתדל לדחות משפטו עד לאחר תשעה באב.
מיעוט במשא ומתן
3. מר"ח עד התענית ממעטים במשא ובמתן של שמחה, כגון לקנות צרכי חופה וכדומה. אך נהגו להקל להתיר לחתן המתחתן מיד אחר תשעה באב, ולא יספיק להכין צרכי החופה לאחר תשעה באב, לקנות את הדברים הנצרכים לו בשבוע זה.
4. איסור משא ומתן וקניית חפצים שיש בהם שמחה, מדובר גם בהזמנת מוצרים שיקבלם רק לאחר תשעה באב.
5. מותר למוכר למכור מרכולתו בשבוע זה, מכיוון שהיא צורך פרנסתו.
6. נעלי גומי ובד לצורך תשעה באב – מותר לקנותן ולחדשן. עדיף אם אפשר לנעול אותן קצת קודם שבוע שחל בו.
7. צרכי מצווה שאינם בגדים – מותר לקנות, כגון תפילין, ספרים וכד'. אך טלית, מכיוון שמוגדרת כבגד – אסור.
8. מותר לקנות כל דבר שהינו בגדר דבר האבד, דהיינו שלאחר תשעה באב לא יוכל יותר לקנותו.
9. לאחר י"ז בתמוז מותר לקנות חפצים חדשים עד ראש חודש אב, אבל אסור לחדשם, משום שאין לברך בימים אלו ברכת שהחיינו. אבל מראש חודש אב אסור אף לקנות כל דבר שמחייב ברכת שהחיינו, כגון: מכונית חדשה לשם תענוג. אך לשם פרנסה, מותר.
10. מותר לתת מתנות לנער בר מצוה וכדומה כנהוג, אף בתשעת הימים.
11. קניית הטבעת שנותנים לכלה בשעת שידוכין נחשב דבר שמחה, שנאסר בין ר"ח אב ל-ט' באב.
12. מותר להיכנס לדירה חדשה אפילו בתשעת הימים לצורך מגורים הכרחיים, ולא לשם נוי והרווחה.
איסור אכילת בשר בתשעת הימים
13.מר"ח אב ועד העשירי באב נוהגים שלא לאכול בשר. אבל לילדים – בנים עד גיל 12 ובנות עד גיל 11, מותר. ויש הנוהגים להחמיר על עצמם החל מי"ז בתמוז.
14.אף לאחינו בני תימן, שזכו לעלות לארצנו הקדושה, אע"פ שבכל ערי תימן היו נוהגים לאכול בשר בכל הימים האלה, חוץ מסעודה המפסקת שאסור מדין התלמוד, מכל מקום כיוון שעלו לארץ ישראל על דעת להשתקע, צריכים לנהוג כמנהג ארץ ישראל, ולהימנע מאכילת בשר בתשעת הימים.
15. הימנעות מאכילת בשר היא בין בבשר בהמה ובין בבשר עוף. אך דגים מותר.
16. שימוש בכלים בשריים מותר.
17. עיקר האיסור הוא באכילת בשר בלבד, אבל לגבי שתיית יין נתפשט המנהג להתיר, ויש מחמירים.
18. אבקה שנעשית ממרק עוף בשרי, ושופכים עליה מים חמים ונעשית למרק, פסק מרן הרב עובדיה להתיר.
19. אישה מיניקה שצריכה לאכול בשר, מותר לה לאכול אף בשר בהמה.
20. בסעודת מצווה כגון ברית, סיום מסכת וכד' – מותר לאכול בשר ולשתות יין. וכן סעודת בר מצווה, במידה ונערכת ביום שמלאו לנער י"ג שנים, נחשבת לסעודת מצוה.
21. בלילה שקודם המילה, שעושים לימוד של "ברית יצחק" ולאחר מכן עורכים סעודה, אין הסעודה נחשבת לסעודת מצווה, ואסור לאכול בה בשר.
22. מותר לטעום מעט בערב שבת תבשילים של בשר שמבשלים לכבוד שבת.
23. האוכל אחר השבת משיורי הבשר שנשארו לו מסעודת שבת, יש לו על מה שיסמוך, ובפרט אם אוכל זה בסעודה רביעית, והוא רגיל לאכול בשר בסעודה רביעית.
24. מי ששכח ובירך על חתיכת בשר – יטעם מעט מן הבשר, כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה.
25. יולדת בתוך 30 יום ללידתה, וחולה, מותרים באכילת בשר.
26. מי שהיה חולה ונתרפא, אבל עדיין חלש, מותר לו לאכול בשר.
27. בסעודת סיום מסכת שנזדמנה בימים אלו, רשאים כל הקרואים לסעודה משום קירבה או רעות לאכול בה בשר, מפני שהיא סעודת מצווה. ואפי' מי שלא למד עמהם יכול להשתתף עם המסיימים, ומכל שכן המחזיקים בידי הלומדים בממונם ובהוצאות הסעודה.
תיקוני תפירה
28. גזירה, תפירה וסריגת בגדים חדשים אסורה בשבוע שחל בו תשעה באב, ויש להחמיר מר"ח. אך תיקון מותר.
29. חייט או תופרת שמצבם דחוק כדי פת לחם, מותרים להמשיך במלאכתם לתפור בגדים חדשים.
30. ייצור נעליים חדשות אסור. תיקון נעליים שנקרעו, או להתקין סוליה – מותר.
31. לימוד תפירה, סריגה ורקמה בבית ספר לבנות מותר, כדי שלא לשנות סדר הלימודים.
לשאלות 24 שעות ביממה אפשר להתקשר להידברות בשת"פ קו ההלכה 073-3333300