פרשת ואתחנן
מה בהפטרה? הפטרת ואתחנן: שבת נחמו
מדוע נכפלת הנחמה בהפטרה? ובמה תהיה שונה הגאולה העתידית, מזו שקדמה לה?
- הרב שמואל אלזם
- פורסם י"א אב התשע"ז |עודכן
(צילום: shutterstock)
שבת זו נקראת "שבת נחמו", על שם הפטרת השבוע המתחילה במילים "נחמו נחמו עמי יאמר אלקיכם" (ישעיה פרק מ').
בשבת זו אנו מתחילים מערכת של שבע הפטרות, הנקראת "שבע דנחמתא".
לאחר צום תשעה באב, בו התאבלנו על חרבן בתי המקדש, אנו נכנסים לתוך מהלך של שבעה שבועות, בהם איננו קוראים בהפטרה קטע השייך לפרשת השבוע, אלא קטעים המבטאים ענייני נחמה, ומטילים טל של עידוד ושמחה, בציפייה לגאולה העתידה, בביאת המשיח במהרה בימינו.
הנביא ישעיה פונה אל שאר הנביאים ואומר להם "נחמו נחמו עמי".
מדוע כפל פעמיים את הנחמה? הואיל וישראל יזכו לגאולה – או בבא הזמן בסוף האלף השישי, או שניגאל לפני המועד והזמן, כפי שאנו מייחלים, דרך הזכויות וההליכה בדרך הנכונה – דרך ה' (מלבי"ם).
לפיכך "דברו על לב ירושלים וקראו אליה" – אמרו להם שכבר נשלם זמן גלותם, ועל כן "קול קורא במדבר פנו דרך ה'" – להשיב ולקבץ את כל ישראל, מכל מקומות מושבותיהם, בכל קצוות תבל.
"ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדו כי פי ה' דבר".
כמה הבדלים בין התגלות הקב"ה לישראל בגאולה העתידה, לבין זו שהייתה בעבר.
- "ונגלה כבוד ה'" – בצורה גלויה וברורה לגמרי, ללא מחיצות וכיסוי.
- "וראו כל בשר" – לא רק יחידי סגולה ובני עלייה, אלא כולם.
- כולם יהיו באותה מדרגה, ולא כמו שהשגת משה הייתה שונה משאר הנביאים.
"כל הבשר חציר" – כל העמים שיבואו להילחם עם ישראל וירושלים, יבולו ויכמשו כמו החציר, יען כי רוח ה' נשבה בהם לייבשם.
ממשיך הנביא במילים רבות של עידוד, ואומר "על הר גבוה עלי לך מבשרת ציון" – הנביאים המבשרים את הגאולה בציון, "הרימי בכח קולך מבשרת ירושלים" – תבשרו בבטחה ובשמחה על גאולת ירושלים.
"הן גוים כמר מדלי" – כל גבורתם של הגויים לא נחשבת בעיני הקב"ה למאומה. הרי הם כטיפת מים קטנה מתוך הדלי הגדול.
את כולם "כדק יטול" – יפורר כאבק דק, וירומם קרנו של מלך המשיח בגבורת ישראל.
יהי רצון, שנזכה לביאת המשיח במהרה.
שבת שלום ומבורך.