פיתוח האישיות
מסלול החשיבה השני לזמני משבר: לראות את הטוב
דווקא בחושך טמון האור. והקושי העכשווי הוא הסיבה לשפע הרב שיבוא אחריו. אלא שהבורא בחכמתו ראה שלפני הבנייה החדשה והטובה יותר, יש לסלק ואפילו להרוס את הגורמים המזיקים והמפריעים לבנייה
- הרב זמיר כהן
- פורסם ט"ז אב התשע"ז |עודכן
(צילום: shutterstock)
הנה דברי ה"פלא יועץ" בלשונו המיוחדת אודות השמחה בתורת ישראל:
"וכבר כתבו גורי [תלמידי] האר"י ז"ל, שבאומרו 'ברוך אלקינו שבראנו לכבודו והבדילנו מן התועים, ונתן לנו תורת אמת', וכן באומרו 'עלינו לשבח לאדון הכל, שלא עשנו כגויי הארצות', ישמח שמחה רבה כאדם העומד להישרף, והצילוהו מן השריפה, ועשאוהו מלך. כי אין שריפה כשריפת הנפש [שהיה יכול להגיע לכך אילולי הנחיית התורה כיצד לחיות נכון], ואין מלכות כלהיות עבד המלך הגדול ומשרת לפניו. וכן באומרו 'אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו'. או באומרו 'אשר קידשנו במצוותיו'. שאם יעמיק בהם להבין ולהשכיל כמה טובה ויקר וגדולה עשה לנו אבינו שבשמים, ישמח לבו ויגל, על כל דיבור ודיבור.
והשכר הגדול ביותר שמקבל על השמחה, שזוכה להשגת החכמה ולהשגת השלימות. שכן גילה רבנו האר"י ז"ל סודו, שמה שזכה להשגת חכמה נפלאה ולהשגת רוח הקודש, הכל היה בגלל שהיה שמח שמחה רבה בעוסקו בתורה ובקיימו מצווה, יותר ממוצא שלל רב".
לאמיתו של דבר, די בהתמקדות מחשבתית זו מתוך הפנמה מליאה, בכדי להתמלא שמחת אמת.
מסלול שני: להתבונן בטוב העתיד לצאת ממה שנראה רע
אף על פי שאין ביד האדם לדעת את עתידו, המאמין בבורא העולם יודע היטב שהבורא אשר אינו מוגבל ביכולותיו, אוהב הוא את ברואיו וחפץ בטובתם. ובפרט את עם ישראל עליהם הוא מכריז כי: "בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל". ויתבונן ויחשוב לעצמו, שאם כן, בוודאי שלאחר שעשיתי את ההשתדלות הסבירה המוטלת עלי, יתנהלו הדברים והמהלכים באופן שאגיע בעתיד הקרוב או הרחוק לתוצאה הטובה ביותר עבורי. אלא שאני, המוגבל בהבנתי ובטווח ראיית עתידי, אינני יודע מדוע השלב הנוכחי הקשה כל כך, הינו הכרחי לטובתי. אבל אני סומך על בוראי האוהבני, שבוודאי "כל דעביד רחמנא [כל שעושה המרחם], לטב עביד [לטובה עושה]". ויחזק את עצמו בהתבוננות במקרים שקרו לו ולאחרים בעבר, אשר בתחילה היו נראים קשים ורעים ורק לאחר זמן התברר כמה טוב מתמשך יצא מהם. ויזכור תמיד שאדרבה, בעולם הטבע השחר מאיר תמיד לאחר לילה, והאור הגדול מגיע רק לאחר דקות של חושך שחור ביותר.
סיפור עתיק מספר על מלך שביקש להעניק פרס גדול לאדם החכם ביותר בכל ממלכתו. לשם כך הכריז על תחרות סבוכה. רק ארבעים ושבעה בני אדם העזו להגיע מכל רחבי הממלכה כדי להתמודד על התואר הרם אשר פרס גדול בצידו. כולם כסופי שיער מניסיון חיים, מלומדים בכל מיני חוכמות ועתירי כישרונות. ביניהם בלט בשונותו ילד יהודי בעל עיניים חכמות, אשר הגיע לנסות את מזלו, אולי יצליח לסייע בעזרת הפרס הגדול לכלכלת בני ביתו. והנה הכרוז מכריז ומודיע את פרטי התחרות: לפניכם מבנה ענק ובו עשרות קומות, אלפי חדרים, ומאות מסדרונות. באחד מהחדרים הרבים מסתתר המלך. הראשון שיצליח להגיע אל המלך וללחוץ את ידו, יזכה בתואר הנכבד ובפרס הנכסף. הזמן המוקצב לחיפוש: שלשים דקות בלבד. לאחר רגעי תדהמה, החלו כל המלומדים בחישוביהם ובניחושיהם לפי אחוזי הסתברות ושיקולים שונים היכן עדיף לחפש תחילה. רק הילד היהודי יצא ללא אומר ודברים מחצר הארמון, הקיף את המבנה, שב בצעדים מהירים, עלה לקומה השלש עשרה, עבר מסדרון אחד, פתח את הדלת הרביעית ולחץ את ידו של המלך אשר אכן הסתתר בחדר זה.
במסיבת הפאר שנערכה לכבודו, נשאל הילד העילוי היושב לצד המלך, כיצד ידעת היכן הסתתר המלך? והוא השיב בפשטות: "כאשר יצאתי, התבוננתי בכל חלונות הארמון. כל החדרים היו מוארים ורק חדר אחד היה חשוך. תמיד כשקשה לי, אומר לי אבי: 'היכן ששוררת חשיכה - שם טמון האוצר'. וכך ידעתי: היכן שחשוך - שם המלך נמצא..."
זהו סוד האושר בחיים. להבין ולהפנים בתקופת החושך, כי לא רק שהאור עוד בא יבוא, אלא דווקא בחושך טמון האור. והקושי העכשווי הוא הסיבה לשפע הרב שיבוא אחריו. אלא שהבורא בחכמתו ראה שלפני הבנייה החדשה והטובה יותר, יש לסלק ואפילו להרוס את הגורמים המזיקים והמפריעים לבנייה, אשר ניצבים עתה באתר הבנייה העתידי. לעיתים מדובר בגאוות לב המעכבת שפע רב שצריך לבוא, והסבל מסלק אותה וסולל את הדרך לבוא השפע הטוב. ולעיתים, מדובר בכתמים שדבקו בנפש מעבירות שנעשו בעבר, והייסורים מנקים וממרקים אותם. ולעיתים בתועלת אחרת הנעלית מתפיסת בן אנוש. יש לזכור תמיד כי חוק טבע הוא בבריאה, שבריקבון הזרע שבאדמה טמונה הצמיחה הנפלאה של הגבעול הזקוף והנאה, אשר בו פי כמה וכמה זרעים מהזרע הישן שנרקב. וכך גם בעולם הרוחני. ישנם גורמים שליליים העלולים לעצור את שפע הטוב הגשמי או הרוחני האמור להגיע לאדם. כגון: נישואין, ילודה, פרנסה, רוממות רוחנית וקירבה לבורא וכו'. גורמים עוצרים אלה יכולים להיות, כאמור, תכונות רעות, כגון גאווה, כעס, קנאה וכדומה, או פגם במידת הביטחון באלקים, או פגם בשמירת מצוות התורה או בלימוד תורה או בתפילה המקשרת את האדם עם בוראו. והייסורים הבאים על האדם שוברים את החסרונות האלה והוא נעשה עניו, בעל ביטחון, מתחזק במצוות, לומד תורה, מתפלל מעומק הלב וכל כיוצא בזה. ואז יכול להגיע השפע הטוב.
לרכישת הספר "מפתחות לחיים" היכנסו לאתר הידברות שופס