פיתוח האישיות

בריאות הנפש: מדוע התרבו מחלות הנפש בימינו?

ככל שנקדים לחנך את עצמנו ואת ילדינו עוד בזמנים הטובים כאשר הכל כשורה, כך נדע להתמודד עם כל קושי ומשבר ולצאת מהם בשלום במידה וחלילה יגיעו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מספרם של הסובלים ממחלות נפש גבוה מאד בזמננו. אנשים רבים אשר היו כל ימיהם בריאים בנפשם, בעלי ביטחון עצמי וכושר שיפוט וניהול, מוצאים לפתע את עצמם סובלים מחרדות מופרזות ובלתי הגיוניות, פחדים דמיוניים, דיכאונות מכאיבים ושאר מחלות נפש.

רק במקרים מועטים מופיעות מחלות הנפש ללא סיבה נראית לעין. ברוב המקרים הן מגיעות לאחר משבר הנוחת על האדם בעוצמה וגורם לו לזעזוע ולהפרעה נפשית. אך את זאת יש לדעת לגבי כל המקרים: כשם שבבריאות הגוף טיפול מונע מסייע לבריאות להימשך ואינו מאפשר למחלה להגיע, כך בבריאות הנפש. ככל שנקדים לחנך את עצמנו ואת ילדינו עוד בזמנים הטובים כאשר הכל כשורה, לחיות נכון ולהבין כראוי את מטרת הקשיים והמשברים בחיי האדם ותועלתם, כך נדע להתמודד עם כל קושי ומשבר ולצאת מהם בשלום במידה וחלילה יגיעו.

נתבונן אפוא בדרכי הטיפול המחשבתי המונע, אשר יש בהם גם להקל ובמקרים מסוימים אפילו לרפא את האדם הנמצא במשבר נפשי.

 

הפסיכיאטריה המודרנית והאדם

הדברים הנכתבים הינם בגדר עצות כלליות והדרכה המתאימה לאדם המצוי, על פי היסודות הבסיסיים ביותר של היהדות. אולם במצבי חולי הדורשים התייחסות פרטנית, יש לפנות למטפל מקצועי ירא-שמים לקבלת מענה ההולם כל מקרה לגופו.

למרבה הצער, חלק מהטיפול המתבצע כיום בפגועי נפש הוא אחד החטאים הגדולים כלפי בני אדם בעידן המודרני ונובע ברובו מההתייחסות למין האנושי כאל חלק ממשפחת החיות והבהמות – בניגוד גמור לגישת תורת ישראל. הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה המודרנית העושות שימוש נרחב בשיטתו של פרויד, מקישות ולמדות במחקריהן מתגובתם של בעלי חיים לתגובתו של האדם (בעיקר בפסיכולוגיה ההשוואתית שקבלה תנופה עצומה מעבודתו של דארווין ותלמידו המובהק ג'ורג' ג'והן רומנס (GeorgeJohnRomanes). רומנס ניסה להוכיח כי לבעלי חיים יש "תודעה אנושית בסיסית") בעוד שלאמיתו של דבר האדם הוא נזר הבריאה אשר חשיבתו ודפוסי התנהגותו באים מנפש ונשמה בעלות רבדי עומק אין סופיים. במקרים רבים מדי הגישה כיום למטופלי נפש הינה מתנשאת ולעיתים אפילו אכזרית, ואין ספק שעוד יבואו ימים בהם האנושות תתייחס בזעם ותמאן לסלוח לאחדות מצורות ה"טיפול" המקובלות כיום. אמנם נכון הוא שאי אפשר לשחרר חולה נפש המתפרע ומהוה סכנה לסביבתו ובוודאי שאין לאפשר לו להתהלך חופשי ברחובות, אולם מכאן ועד מכות חשמל והחדרת חומרים כימיים בכמות נדיבה לגופו, הדרך רחוקה. על כל איש מקצוע העוסק בפסיכיאטריה להיות בראש ובראשונה אדם מבין וטוב לב, הניגש בחרדת קודש לכל מטופל. שהרי המטופל כמטפל, אדם אשר נברא בצלם.

 

* * *

התמדת בריאות הנפש נעוצה בארבעה גורמים עיקריים:

א. הבנת משמעות הסבל בחיים ותועלתו

ב. הימנעות ממתח נפשי מיותר ומזיק

ג. התייחסות מאוזנת ונכונה למחדלי הסביבה

ד. שהייה מספקת בחיק הטבע

 

כללי בריאות הנפש

כלל א': הבנת משמעות הסבל בחיים ותועלתו

הסיבה העיקרית לרוב המשברים הנפשיים היא תחושת האין אונים וחוסר היכולת להתמודד עם קושי או סבל מתמשך, או כזה המגיע לפתע בעוצמה רבה, והאור אינו נראה בקצה המנהרה. במצבים אלה עלול האדם לחוש בודד ועזוב בעולם מפחיד ומאיים, עד כדי שבירה נפשית המכניסה אותו לעולם דמיוני הרחוק מאד מהמציאות האמיתית סביבו.

המעניין הוא שגם אנשים משכילים בעלי אופי סמכותי ורציונאלי אשר שימשו בתפקידי מפתח פיקודיים, מסוגלים ליפול למשברים נפשיים הכוללים חרדות ופחדים דמיוניים.

כמובן שהרבה יותר קל לא להיכנס למשבר מאשר לצאת ממנו. ואכן, באמצעות התבוננות נכונה, ניתן למנוע את תחושת המתח הקודמת למשבר, ואף להקל מסבלו של מי שכבר נפגע מהם. התבוננות זו יוצרת מוכנות נפשית להתמודדות עם קשיים, באמצעות הבנת משמעות החיים, סיבת הסבל בעולם והטוב והתועלת שישנם בו או שיבואו בסופו של דבר ממנו. וכשהנפש מבינה את אשר מתרחש, אינה נבהלת מההתפתחויות הקשות ואינה נשברת.

נבאר את גישת היהדות לנושאים אלה, ומתוך כך תיסלל מאליה הדרך אל השלווה ושמחת החיים.

אבן היסוד אשר עליה בלבד ניתן להשתית את ההבנה כי קיימת סיבה לסבל, סיבה אשר נועדה לטובת האדם, וכי במה שנראה רע טמון טוב, היא האמונה בהשגחתו העליונה של האלוקים.

אדם היודע כי העולם נברא כדי להיטיב לאדם, ואין מקרה בעולם. אלא הכל מושגח על ידי הבורא הצופה את העתיד ויודע בדיוק מה טוב באמת לכל אחד, מבין היטב כי בן-אנוש המוגבל מטבע בריאתו בחכמתו ובטווח ראייתו, אינו יכול להכיר את התמונה השלימה ולדעת מה טוב לו באמת. למשל, איש אינו יכול לראות את העתיד ולדעת שאילו העסק שכשל היה מצליח והוא היה מתעשר כפי שתכנן, היה עושרו מזיק לחינוך ילדיו והם היו סרים מהדרך הישרה. הוא גם לא מתייחס לאפשרות שעושר זה היה אמור להזיק לו ואפילו לסכן את חייו, כאותם אנשים שנרצחו בגלל עושרם.

כך גם הנולד מכוער במראהו או עם מום או מחלה כרונית, או אדם אשר הגיע למצב קשה זה במרוצת ימי חייו, אינו מעלה בדעתו את האפשרות שהוא, בהיותו עדיין נשמה ללא גוף, ביקש זאת טרם לידתו כדי לתקן משהו ממעשיו בגלגולו הקודם.

על האדם החי בעולם להפנים שבוראו אוהב אותו וחפץ בשלומו ובטובתו. ואם כן בוודאי שיש סיבה לסבלו אשר כל כולו מכוון ונועד בוודאי רק לטובתו.

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" היכנסו לאתר הידברות שופס

תגיות:הרב זמיר כהןמפתחות לחייםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה