דברי תורה
ותן חלקנו: מיהו הרואה את הנולד?
זִכְרוֹן הֶעָבָר בְּשֵׁרוּת הֶעָתִיד - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ
- ותן חלקנו
- פורסם י"ט אלול התשע"ז |עודכן
אָמַר לָהֶם: צְאוּ וּרְאוּ אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ יְשָׁרָה שֶׁיִּדְבַּק בָּהּ הָאָדָם. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: עַיִן טוֹבָה. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: חָבֵר טוֹב. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, שָׁכֵן טוֹב. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר: הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד. רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: לֵב טוֹב (מסכת אבות, פרק ב', משנה ט')
אָמַר לָהֶם רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי לְתַלְמִידָיו:
צְאוּ וּרְאוּ אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ יְשָׁרָה שֶׁיִּדְבַּק בָּהּ הָאָדָם - רָאוּי לָאָדָם לִדְבֹּק בְּמִדָּה אַחַת לִהְיוֹת שָׁלֵם בָּהּ, כִּי מֵעַתָּה יֵקַל עָלָיו לְהַמְשִׁיךְ בְּיֶתֶר שְׂאֵת לְהִשְׁתַּלֵּם בְּמִדּוֹת אֲחֵרוֹת. אַךְ אִם יְנַסֶּה לְהַרְגִּיל עַצְמוֹ בּוֹ-בִזְמָן לְהִשְׁתַּלֵּם בְּמִדּוֹת אֲחָדוֹת, יִקְשֶׁה עָלָיו מְאֹד. הוּא אָמַר, אֵפוֹא, לְתַלְמִידָיו: צְאוּ וּבִדְקוּ מַהִי הַמִּדָּה שֶׁמֻּמְלָץ לְהִשְׁתַּלֵּם בָּהּ תְּחִלָּה.
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: עַיִן טוֹבָה; הַיְנוּ: נְדִיבוּת לֵב וְרָצוֹן טוֹב.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: חָבֵר טוֹב - יִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת חָבֵר טוֹב לְאָדָם אֶחָד לְפָחוֹת, וְכָךְ יַתְחִיל לְהַרְגִּיל עַצְמוֹ בְּהִתְנַהֲגוּת שֶׁבָּהּ תִּהְיֶה רוּחַ הַבְּרִיּוֹת נוֹחָה הֵימֶנּוּ.
רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: שָׁכֵן טוֹב - שֶׁיִּהְיֶה טוֹב לִשְׁכֵנָיו; בְּכָךְ הוּא מְקַבֵּל עַל עַצְמוֹ בְּדֶרֶךְ כְּלָל לִנְהֹג כָּרָאוּי עִם כַּמָּה וְכַמָּה בְנֵי אָדָם, שֶׁכֵּן יֵשׁ לָאָדָם כַּמָּה שְׁכֵנִים; וּמִכָּאן יֵקַל עָלָיו לְהַמְשִׁיךְ וְלִנְהֹג כָּרָאוּי עִם כָּל אָדָם וְאָדָם.
רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר: הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד - יִתְרַגֵּל בְּכָל מַעֲשָׂיו לִבְחֹן תְּחִלָּה אֶת כָּל הַתּוֹצָאוֹת הָעוֹמְדוֹת לִנְבֹּעַ מִן הַמַּעֲשֶׂה וְלִנְהֹג בְּהֶתְאֵם לְכָךְ, וּבְכָךְ כְּבָר לֹא יָבוֹא עוֹד לְעוֹלָם לִידֵי חֵטְא, מִתּוֹךְ שֶׁיְּחַשֵּׁב שְׂכַר עֲבֵרָה כְּנֶגֶד הֶפְסֵדָהּ.
רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: לֵב טוֹב - נַחַת וְסַבְלָנוּת.
* * *
הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד.
בְּלָשׁוֹן זוֹ הֵשִׁיבוּ זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל לַאֲלֶכְּסַנְדֶּר מוֹקְדוֹן, אֲשֶׁר שָׁאַל אוֹתָם מִיהוּ "חָכָם", וְהֵם הֵשִׁיבוּ לוֹ בְּמִשְׁפָּט שֶׁהָפַךְ מְפֻרְסָם: "אֵיזֶהוּ חָכָם - הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד" .
"נוֹלָד" אֵינוֹ לָשׁוֹן חַד-מַשְׁמָעִי שֶׁל עָתִיד, וְיָכוֹל לְשַׁמֵּשׁ גַּם לְעָבָר. הַאִם לֹא רָאוּי הָיָה לוֹמַר בְּאֹפֶן חַד-מַשְׁמָעִי "הָרוֹאֶה אֶת שֶׁיִּוָּלֵד"?
הִסְבִּיר הַ"חֲתַם סוֹפֵר" זצ"ל כִּי חֲזַ"ל מְלַמְּדִים אוֹתָנוּ שֶׁהָאֶפְשָׁרוּת הַיְחִידָה לִצְפּוֹת אֶת שֶׁיִּתְרַחֵשׁ הִיא רַק בְּאֶמְצָעוּת הִתְבּוֹנְנוּת בֶּעָבָר. אֵיזֶהוּ חָכָם שֶׁיָּכוֹל לִרְאוֹת אֶת שֶׁיִּוָּלֵד - זֶה שֶׁרוֹאֶה אֶת שֶׁכְּבָר נוֹלַד וּמִתְבּוֹנֵן בַּמֶּה שֶׁאֵרַע. בְּכַוָּנָה תְחִלָּה נָקְטוּ חֲזַ"ל בְּלָשׁוֹן זוֹ הַמִּשְׁתַּמַּעַת לִשְׁנֵי פָנִים.
בַּעַל "חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת" מַדְגִּים זֹאת בָּאֹפֶן הַפָּשׁוּט בְּיוֹתֵר: אָדָם שֶׁאִבֵּד אֶת כֹּחַ הַזִּכָּרוֹן בִלְבַד מִתְנַהֵג כְּשׁוֹטֶה, אֲפִלּוּ אִם הוּא חָכָם מְחֻכָּם, מִפְּנֵי שֶׁבְּלִי שִׁמּוּשׁ וְנִתּוּחַ בְּמַאֲגַר הַנְּתוּנִים שֶׁל הֶעָבָר, הוּא "קָרוֹב לִפְשֹׁט מֵעָלָיו צוּרַת אֱנוֹשׁ".
רֻבּוֹ שֶׁל חֹדֶשׁ אֱלוּל עָבַר; נֵיטִיב לַעֲשׂוֹת אִם נִתְבּוֹנֵן בְּהַנְהָגָתָם שֶׁל הַדּוֹרוֹת הַקּוֹדְמִים, כֵּיצַד הִתְיַחֲסוּ לְחֹדֶשׁ אֱלוּל.
לִפְנֵי כְ-140 שָׁנָה נִכְנַס יֶלֶד קָטָן בָּעִיר קוֹבְנָא לְבֵית הַכְּנֶסֶת, לִשְׁמֹעַ אֶת דְּרָשָׁתוֹ שֶׁל רַבִּי יִשְׂרָאֵל סַלַּנְט זצ"ל לְחֹדֶשׁ אֱלוּל. אֲנָשִׁים רַבִּים הִצְטוֹפְפוּ בוֹ, וּמִפְּנֵי הַדֹּחַק יָשַׁב הַיֶּלֶד עַל מַדְרֵגוֹת אֲרוֹן הַקֹּדֶשׁ. בְּאֶמְצַע הַדְּרָשָׁה נָפַל רַבִּי יִשְׂרָאֵל עַל הַקַּרְקַע מֵרֹב הִתְרַגְּשׁוּת. לְיָמִים גָּדַל הַיֶּלֶד וְהִתְפַּרְסֵם כְּרַבָּהּ שֶׁל יְרוּשָׁלַיִם, רַבִּי צְבִי פֶסַח פְרַנְק זצ"ל, וְהוּא סִפֵּר כִּי מַרְאֵה הַצַּדִּיק הַמֻּטָּל עַל הָאָרֶץ חִוֵּר כְּמֵת, הוֹתִיר לְכָל יְמֵי חַיָּיו עָלָיו רֹשֶׁם אֵימַת הַדִּין, וּמֵעוֹלָם לֹא שָׁכַח אֶת זַעֲקָתוֹ שֶׁל רַבִּי יִשְׂרָאֵל: "יְהוּדִים, זִכְרוּ כִּי בְחֹדֶשׁ אֱלוּל אָנוּ נִמְצָאִים, חִזְרוּ בִתְשׁוּבָה!"
מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.