ראש השנה
שמחת חג: מחיאות כפיים וריקוד ביום טוב
האם מותר למחוא כפיים ביום טוב? ומה לגבי הכאה על שולחן או על בקבוק?
- בהלכה ובאגדה
- פורסם כ"ו אלול התשע"ז |עודכן
(צילום: shutterstock)
אמרו חז"ל (מסכת ביצה לו ע"ב): אין מטפחים [ביד, להכות כף אל כף] ואין מספקים [להכות כף על ירך] ואין מרקדים [ברגל], גזרה שמא יתקן כלי שיר. וכן פסקו הרי"ף, הרמב"ם והרא"ש, וכל הראשונים [חוץ מתוספות], ומרן השלחן ערוך (סימן שלט ס"ג). והרמ"א כתב: "ומה שאנחנו לא מוחים במקילים בזה, משום שמוטב שיהיו שוגגים ולא יהיו מזידים." על כן, הרואה שישנם מקילים בזה, מן הראוי שיודיעם שלא נכון לעשות כן. ודברי חכמים בנחת, נשמעים. ואם אין לו השפעה עליהם, לפחות יזהר לעצמו, כמו שכתב הבית יוסף (יורה דעה סימן קצו): "שכשאמרו, מוטב שיהיו שוגגים ואל יהיו מזידים, בודאי שבעל נפש צריך לחוש לעצמו."
(חזו"ע שבת ה רסב, רסח. ועיין הרחבה בזה עוד בחוברת "חג השבועות בהלכה ובאגדה" עמוד 106)
מותר למחוא כפיים בשינוי, ויכה בגב ידו הימנית על כף ידו השמאלית. (שלט ס"ג)
הכאה על השולחן או בקבוק
אסור להכות על שלחן או על בקבוק כדרך הרגילים להכות בשעת השירה, וכמו שפסקו הרמב"ם ומרן השלחן ערוך והרמ"א. ויש להעיר בנחת למשמע אוזנם של המקילים בזה מפאת חוסר ידיעתם. וכתב הגאון רבי חיים פלאג'י שמצוה רבה לבטל מנהגם, וכן כתבו הפרי מגדים, רבנו זלמן, הכף החיים ועוד.