היסטוריה וארכיאולוגיה

פרק מיוחד מתוך הספר ארכיאולוגיה ג’: המצור על ירושלים במנסרת סנחריב

מה היה סופו של סנחריב? פרק מיוחד ובלעדי מספרו החדש של הרב זמיר כהן, "ארכיאולוגיה תנ"כית ג'", שיוצא לאור בימים אלה

בניו של סנחריב נמלטים אחרי שהרגו אותובניו של סנחריב נמלטים אחרי שהרגו אותו
אא

בשנת 1830 נחשף ארמונו של סנחריב בעיר נינוה שבצפון עירק, ובו נמצאה ‏מנסרה עשויה טין ועליה כתובת בשפה האכדית. בכתובת מנציח סנחריב את מסעות ‏המלחמה שלו, ובתוך אלה גם את המסע לארץ יהודה ולירושלים.‏ לאחר דברי הרהב ‏בהם מציג סנחריב את עצמו בפתח הכתובת: "אני סנחריב המלך הגדול, ‏המלך האדיר, ‏מלך העולם", הוא ממשיך ומפרט באריכות את כיבושיו המוצלחים ומתרברב ‏בניצחונות צבאו. ‏

בין השאר ‏מציין סנחריב כי הטיל מצור על ירושלים, אך כאשר הוא מתאר את אשר ‏עלה ב‏גורלה של העיר, מופיע במנסרה תיאור מוזר. במקום להתפאר בכיבוש עיר ‏הבירה הנכבדה בה שוכן מקדש היהודים, הוא נמנע לגמרי מכל אזכור לכיבוש ירושלים, ‏ומסתפק ‏בתיאור קצר של כליאת חזקיהו בעירו: ‏"ואשר לחזקיהו היהודי... אותו ‏כלאתי בתוך ירושלים עיר מלכותו כציפור בכלוב. ‏הטלתי על העיר הסגר, ואת היציאה ‏משער עירו עשיתי לו לתועבה".‏

לדעת מומחים, תיאור מתחמק זה מלמד על כישלון מלך אשור בנסיונו לכבוש את ‏ירושלים.‏

 

מה באמת אירע שם, מול חומות ירושלים? ‏

תיאור מדויק ומורחב של סוף המערכה ‏מופיע במקרא, מתעד את תפילתו הנרגשת של ‏חזקיהו לה' להושיעו, את דברי ישעיהו הנביא אליו כי תפילתו התקבלה, ואת המפלה ‏העל-טבעית שנחל צבא אשור:‏ ‏"וַיִּתְפַּלֵּל חִזְקִיָּהוּ אֶל ה' לֵאמֹר... הַטֵּה ה' אָזְנְךָ וּשְׁמָע, פְּקַח ה' עֵינֶךָ וּרְאֵה... וְעַתָּה ה' ‏אֱלֹהֵינוּ, הוֹשִׁיעֵנוּ מִיָּדוֹ.‏

וַיִּשְׁלַח יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ אֶל חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר: כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הִתְפַּלַּלְתָּ ‏אֵלַי אֶל סַנְחֵרִב מֶלֶךְ אַשּׁוּר [להצילך מסכנתו. קיבלתי את תפילתך, ולכן]... וְיָסְפָה פְּלֵיטַת ‏בֵּית יְהוּדָה הַנִּשְׁאָרָה שֹׁרֶשׁ לְמָטָּה; וְעָשָׂה פְרִי לְמָעְלָה... ‏

סנחריבסנחריב

לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר: לֹא יָבֹא אֶל הָעִיר הַזֹּאת, ‏וְלֹא יוֹרֶה שָׁם חֵץ, וְלֹא יְקַדְּמֶנָּה ‏מָגֵן וְלֹא יִשְׁפֹּךְ עָלֶיהָ סֹלְלָה. בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר בָּאבָּהּ יָשׁוּב, וְאֶל ‏הָעִיר הַזֹּאת לֹא יָבֹא, נְאֻם ה'. ‏וְגַנּוֹתִי עַל הָעִיר הַזֹּאת לְהוֹשִׁיעָהּ לְמַעֲנִי וּלְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי. ‏

וַיֵּצֵא מַלְאַךְ ה' וַיַּכֶּה בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה שְׁמוֹנִים ‏וַחֲמִשָּׁה אָלֶף. וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וְהִנֵּה כֻלָּם ‏פְּגָרִים מֵתִים. וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ, וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר, ‏וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה".‏ ‏

לחוקרים אין ספק כי התיאור הדל במנסרה מצביע על העובדה הידועה לנו מן המקרא, ‏שסנחריב כשל בניסיונו לכבוש ‏את ירושלים. השמטה בולטת זו תואמת את התיאור ‏המקראי, לפיו המלך לא כבש את ירושלים, אלא נחל מפלה פלאית בידי ה', והצבא ‏האשורי נאלץ לחזור על עקבותיו מבלי להכריע את האויב.‏

 

מה היה סופו של סנחריב?‏

בכתובות אשוריות ובכתבים עתיקים אחרים אמנם נכתב ‏שהוא נרצח, אך שורר בלבול מדוע ובידי מי.‏ ‏והנה בא המקרא ומפזר את הערפל:‏ ‏"וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ, וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה. וַיְהִי הוּא מִשְׁתַּחֲוֶה בֵּית נִסְרֹךְ אֱלֹהָיו ‏‏[נסר מתיבת נח, אותו הפכו האשורים לאליל], ‏וְאַדְרַמֶּלֶךְ וְשַׂרְאֶצֶר בָּנָיו הִכֻּהוּ בַחֶרֶב ‏וְהֵמָּה נִמְלְטוּ אֶרֶץ אֲרָרָט, וַיִּמְלֹךְ אֵסַר-חַדֹּן בְּנוֹ ‏תַּחְתָּיו".‏

לדברי המקרא סנחריב שב לנינוה מושפל וחפוי ראש, ונרצח בידי בניו. בתלמוד מבואר ‏כי בניו הרגוהו בגלל שנדר נדר להקריב אותם קרבן ‏לאלילו, לפיכך הקדימו הם להורגו.‏ ‏הנה לשון התלמוד, בתרגום מארמית:‏ ‏"[סנחריב] מצא דף מתיבת נח. אמר: זהו האלהים הגדול שהציל את ‏נח מהמבול. אמר: ‏אם אלך למלחמה ואצליח, אקריב את שני בני לפניך. שמעו בניו, ‏והרגוהו. זהו שכתוב: ‏וַיְהִי הוּא מִשְׁתַּחֲוֶה בֵּית נִסְרֹךְ אֱלֹהָיו, וְאַדְרַמֶּלֶךְ וְשַׂרְאֶצֶר בָּנָיו הִכֻּהוּ ‏בַחֶרֶב".‏

יצוין כי הריגתו של סנחריב בחרב, ובארצו דווקא, נחזתה עוד קודם, בנבואת ‏ישעיהו:‏ "וַיָּבֹאוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ אֶל יְשַׁעְיָהוּ. וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם יְשַׁעְיָהוּ, כֹּה תֹאמְרוּן אֶל אֲדֹנֵיכֶם: ‏כֹּה אָמַר ה', אַל תִּירָא מִפְּנֵי הַדְּבָרִים אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ, אֲשֶׁר גִּדְּפוּ נַעֲרֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר אוֹתִי. הִנְנִי ‏נוֹתֵן בּוֹ רוּחַ וְשָׁמַע שְׁמוּעָה וְשָׁב אֶל אַרְצוֹ; וְהִפַּלְתִּיו בַּחֶרֶב בְּאַרְצוֹ".‏

 

סנחריב ותיבת נח

כאמור, בתנ"ך ובתלמוד מובא כי סנחריב ייחס את נס הצלת נח מהמבול לתיבה ‏עצמה, ולכן הכריז על נסר עץ מתיבת נח כאליל שיש לעובדו. ‏

אך כיצד הגיע לידו נסר זה, מתיבת נח העלומה ששכנה בהרי אררט שבמזרח טורקיה? ‏

במשך שנים רבות נוסעים שעברו במזרח טורקיה דיווחו על תבליטים אשוריים ‏שנמצאו חקוקים על סלעים במרומי ההרים הללו. כשפוענח הכיתוב האכדי שעליהם, ‏התברר שנעשו בהוראת סנחריב מלך אשור, לציון נצחונותיו על המורדים באזור, ‏ודמותו מופיעה על אחד מהם לפחות. ‏

מנסרת סנחריבמנסרת סנחריב

ואכן, ידוע כיסנחריב מלך אשור ערך מסעות גם למזרח טורקיה של היום, כדי לדכא ‏מרידות, לחזק את שלטונו ולייבא אבנים איכותיות הנמצאות דווקא בהרי המקום ‏לבניית ארמונותיו.‏ לא ייפלא מעתה שסנחריב, אשר ידע משהו על המסורת בנוגע ‏לתיבת נח, מצא נסר ממנה ואף השאיר את עקבותיו במקום, בצורת תבליטי הזיכרון. ‏

הקשר בין ממלכת אשור לאיזור מזרח טורקיה באותם הימים מקבל חיזוק נוסף ‏מהכתוב במקרא כי שני בני סנחריב שהרגוהו בעודו סוגד לנסר, נמלטו דווקא ל"אֶרֶץ ‏אֲרָרָט" אשר מסתבר שהיא קרובה להרי אררט. והעובדה שעד עתה לא נמצאו באשור ‏או בבבל שום אליל או בית פולחן בשם נִסְרֹךְ, מלמדת כי האליל המכונה נסרוך היה יחיד מסוגו, ‏לאור העובדה שהנסר המיוחד היה שריד מקורי מתיבת נח, בניגוד לאלילים אחרים ‏שניתן היה לייצר רבים כמותם. ‏

לרכישת הספר "ארכיאולוגיה תנ"כית ג"' בהידברות שופס, לחצו כאן.

לרכישת סט הטרילוגיה ארכיאולוגיה תנ"כית בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:ארכיאולוגיהתודה ומדעסנחריב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה