הלכה ומצוות
הלכות קבורת המת
מדוע החופר קבר למת פטור מן המצוות? מה דין קבורת רגל קטועה? מה דין קבורת שני אנשים שבחייהם היו שונאים זה את זה? ומה מעלת הקבורה בארץ ישראל?
- בהלכה ובאגדה
- פורסם כ"ד טבת התשע"ח |עודכן
(צילום: shutterstock)
מצות קבורה
מצות עשה מן התורה לקבור את המת, שנאמר (דברים כא כג): "כִּי קָבוֹר תִּקְבְּרֶנּוּ בַּיּוֹם הַהוּא". ואף שפסוק זה מדבר על מי שנהרג על ידי הסנהדרין, מחמת שעבר עבירה שהתורה חייבה עליה מיתה, כחילול שבת, נידה ועבודה זרה, מכל מקום הוא הדין לשאר מתים שגם אותם יש מצוה לקבור, שנאמר: "קבור תקברנו", לרבות שאר מתים. כן פסקו: הרמב"ם, רבנו חננאל, הראב"ן, הרמב"ן, הרשב"א, החינוך, התשב"ץ, רבנו ישעיה מטראני ועוד. (א שסט)
חופרי הקבר
החופר קבר למת, פטור מן המצוות, מפני שהעוסק במצוה פטור מן המצוה. ואפילו בשעה שנח מעט, פטור, כיון שגם אז נקרא עוסק במצוה, שעל ידי זה יתחזק כוחו לחזור ולחפור. היו שנים או יותר חופרים, כל הצריכים לצורכי החפירה בבת אחת, פטורים. ואם ישנם אנשים נוספים, הללו עוסקים בחפירה והללו קוראים, וחוזרים אלו ומתעסקים והאחרים קוראים. (שו"ע אורח חיים סימן עא סעי' ה, ו. משנ"ב ס"ק יג)
קבר פתוח
אין לחפור קבר ולהשאירו פתוח, אלא אם כן קוברים בו באותו יום, כי יש סכנה סגולית בדבר. וכתב החיד"א, שכדי להקל על אנשי החברא קדישא, הנכון לחפור קברים ולחזור ולמלאותם עפר, וירוויחו בזה שהעפר תיחוח ואין כל כך טורח להוציאו כחפירה מחדש. (א פב)
הקפות קודם הקבורה
קודם נתינת המת בקבר, יש נוהגים לעשות הקפות למת, כי יש בזה תיקון גדול להבריח מעליו מזיקים ורוחות רעות. סדר ההקפות: יניחו את המיטה סמוך לקבר, ועשרה חכמים הנמצאים שם [אם אפשר שטבלו באותו יום], תופסים איש יד רעהו, באופן שלא יהיה ריווח ביניהם כלל, ומסובבים את המת מכל צדדיו, ומקיפים אותו שבע פעמים. ובכל הקפה אומרים פסוק: "ויהי נועם", מזמור "יושב בסתר עליון...", "אנא בכח...", "והלך לפניך צדקך כבוד ה' יאספך", "אל מלא רחמים, המרחם על כל בריותיו הוא ירחם על נפש רוח ונשמה של פלוני בן פלונית, שהוא מזרע אברהם יצחק ויעקב ושנים עשר שבטי יה". "והוא רחום יכפר עוון...". ותיכף ומיד בגמר ההקפות נותנים אותו בקבר בלי להתמהמה כלל, כדי שלא יחזרו הרוחות להאחז בו, כי אז יש צער ביותר למת, לפי שחוזרים להאחז ולהדבק בו בתוקף גדול יותר מבראשונה. (כנסת הגדולה, מעם לועז, קונטרס היחיאלי, צרור המור, מדרש אליהו ועוד. א שכה)
אין לעשות הקפות אלו בלילה, ואפילו לאחר חצות. (א שכו)
אין לעשות הקפות בימים שאין בהם תחנון, ולא בערב שבת אחר חצות היום. כי בימים אלו, אין כל כך רוחות טמאות מצויות. (ש"ך סימן שנח סק"ד, זרע אמת, לחם הפנים, איתן אריה ועוד. א שכו)
קבורת רגל קטועה
מי שעשו לו הרופאים ניתוח לרפאותו, וקטעו ממנו יד או רגל, אף שאין מצוה בקבורת אבר מן החי, בכל זאת יש לקבור את האבר, כדי למנוע מכשול מהכהנים שאסור להם ליטמא טומאת אבר. ובמותו של אותו אדם, המנהג שמביאים את היד או הרגל הקטועה לקוברה עמו. (א שפט)
הקבורה
אחר נתינת המת בקבר, נוהגים לכסותו בלבנים, ועליהן נותנים עפר, ואומרים פסוק: "והוא רחום יכפר עוון...". כל אחד מן המלווים נותן עפר לתוך הקבר, ולא יעביר את המעדר מיד ליד, אלא אחר שהניחו מידו, חוזר השני ליטלו, וכן הלאה. ונהגו שראש החברא קדישא מבקש מחילה מהנפטר, שמא נהגו עמו דבר שאינו לפי כבודו. ואומרים "צידוק הדין", קדיש יהא שלמא, והשכבה. ואומרים פסוק: "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח, וּמָחָה אֲדֹנָי אֱלֹהִים דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים, וְחֶרְפַּת עַמּוֹ יָסִיר מֵעַל כָּל הָאָרֶץ, כִּי ה' דִּבֵּר", "והוא רחום...", לך בשלום, ותנוח על משכבך בשלום, "וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ, וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין". כי הנשמה מלווה את הגוף לקבר, ואין מרשים לה לחזור עד שיתנו לה הקהל רשות, וכשהקהל אומרים לך בשלום וכו', זו הרשות שלה. ולאשה יאמר בלשון נקבה, "לכי בשלום ותנוחי על משכבך בשלום, ואת לכי לקץ ותנוחי ותעמדי לגורלך לקץ הימין". (מעבר יבוק. א שכז, שלב)
צידוק הדין
לאחר הקבורה, אומרים צידוק הדין. ולדעת מרן השלחן ערוך (אורח חיים סימן תכ ס"ב, ויורה דעה סימן תא ס"ו) גם אם הקבורה בראש חודש, חול המועד, חנוכה ופורים, ואפילו ביום טוב שני בחוץ לארץ, אומרים צידוק הדין, לפי שאינו הספד, אלא הודאה וקבלת דין שמים (הרא"ש). [ורק אם קוברים ביום טוב ראשון, אין אומרים אותו, כיון שהקבורה נעשית על ידי גוי, ואין לישראל להתעסק בו]. והעיד מרן הבית יוסף שכן המנהג. אמנם מנהג אשכנז, בכל יום שאין אומרים בו תחנון, אין אומרים בו צידוק הדין, שמא יבואו לידי הספד. ולכן אין אומרים אותו אחר חצות היום בערב שבת, אבל בערב ראש חודש וערב חנוכה אומרים אף לאחר חצות. ויש מבני ספרד שנהגו בזה כמנהג אשכנז, וכל מקום יעשו כפי מנהגם. ובמקום שאין מנהג ידוע, כמו ברוב ערי הארץ שאין להם מנהגי מקום ממש כפי שיש בירושלים עיר הקודש שמנהגיהם נוסדו על ידי גדוליה וחכמיה, ברור שיעשו כדעת מרן השלחן ערוך שקיבלנו הוראותיו. (ש"ך תא סק"ג. א צא, צב, שכז. מעיין אומר ר)
על תלמיד חכם אומרים צידוק הדין בעת הלוויה בכל הימים. (א צא)
נשיקת העפר
יש נוהגים שאחר קבורת המת נופלים על עפר הקבר ונושקים אותו, והוא דרך כבוד למת. ואם היה המת תלמיד חכם, בודאי שראוי לעשות כן לכבודה של תורה. (כן כתבו הראב"ד, רבו של הרמב"ן רבי יהודה בר יקר, ארחות חיים, וכל בו. א של)
עפר קברו של רב לרפואה
בגמרא (מסכת סנהדרין מז ע"ב) מסופר, שהיו באים אנשים ולוקחים עפר מקברו של 'רב' שהיה מגדולי חכמי התלמוד, והיה מועיל העפר הזה לרפואה למי שחלה בחולי הקדחת. וכשנשאל האמורא שמואל האם מותר ליהנות מעפר זה, שהרי המת ותשמישיו אסורים בהנאה. אמר להם: נכון הם עושים, כיון שקרקע עולם הוא, וקרקע עולם אינה נאסרת בהנאה.
עפר ועשב
יש נוהגים לאחר הקבורה לקחת עפר ועשב, ומשליכים לאחר גוום, לרמוז על מה שנאמר (בראשית ג יט): "כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב". והעשב זכר לתחיית המתים, שנאמר (תהילים עב טז): "וְיָצִיצוּ מֵעִיר כְּעֵשֶׂב הָאָרֶץ". (סימן שעו ס"ד. א של)
נטילת ידים ביציאה
הנוגע במת או היוצא מבית הקברות, ירחץ ידיו שלוש פעמים, משום רוח טומאה. ונהגו שלא לנגב את הידים, כדי להראות שאינו מסיח דעתו מהאבל, ואינו משליך אחר גוו זכרון יום המיתה. אך אם קשה לו שלא לנגב וכמו בימות החורף, ינגב ידיו. (א שלא)
מן הדין אין צריך כלי לנטילה זו, וככל שאר הנטילות האמורים בשלחן ערוך (אורח חיים סימן ד סי"ח). ומכל מקום הנוטל בכלי, לא ימסור את הכלי שרחץ ממנו לאיש אחר, אלא מניחו וחברו נוטלו משם. (אליה רבה, רבי עקיבא איגר, בית לחם יהודה, לחם הפנים, וחכמת אדם. א שלב)
כתב הרמ"א (סימן שעו ס"ד), נהגו להקפיד שלא ליכנס לבית קודם שירחץ ידיו. ובספר המאורות כתב, רוחצים בבית הכנסת או קודם שיכנסו לביתם. (א שלב) ומרן הראש"ל זצוק"ל, כשהיה מתאפשר לו ליטול ידים קודם שיכנס לבית, נטל, וכשלא התאפשר לא הקפיד בזה. (ד תריד)
שחיטת תרנגול
במקרה שחס ושלום נפטרו שני אנשים מאותה משפחה בשנה אחת, נהגו בעדות מסוימות לשחוט תרנגול ולקוברו בבית הקברות למרגלותיו של הנפטר השני, ואין בזה חשש איסור משום דרכי הגויים, והנח להם לישראל.
קברי אבותיו
כבוד גדול ונחת רוח רבה יש לנפטר להיותו קבור אצל קברי אבותיו ומשפחתו. (סימן שסג ס"א. א ת, תג)
קבר איש ואשתו
נחת רוח רבה יש לנפטר להיותו קבור אצל אשתו, ולנפטרת להיותה קבורה אצל בעלה, ומעלה זו עדיפה מלהיקבר בקברי אבות. (סימן שסו ס"ג. א ת, תג, תד)
קבר אלמנה
אשה שהתאלמנה, ונישאת לבעל אחר ומתה, עדיף לקוברה על יד בעלה הראשון. כן הוא על פי הזוהר הקדוש, כיון שבתחיית המתים האשה חוזרת לבעלה הראשון שהיתה אשת נעוריו. וכתב בספר מעבר יבוק, שהוא על דרך מה שאמרו חז"ל (מסכת סנהדרין כב ע"ב): "אין אשה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי", וכן כתבו רבים מהאחרונים.
אם קברוה אצל בעלה השני, רשאים בניה מבעלה הראשון לכתוב על המצבה את שמה ושם משפחתה מהבעל השני, ולהוסיף "לשעבר משפחת פלונית". (א תח)
ביקור קל
קורת רוח יש לנפטר שבאים בני משפחתו לבקרו בקברו, ומבקשים ממנו שיתפלל עליהם, על כן יש לתת את הדעת על זה מראש ולקוברו במקום שיקל על בני המשפחה לבוא ולבקרו שם. (א ת)
מי קוברים ליד מי
אין קוברים מת רשע אצל צדיק, אפילו אם הוא ממשפחתו. ואף לא קוברים רשע חמוּר [שעבר על חייבי כריתות ומיתות בית דין כחילול שבת, נידה וכדומה] אצל רשע קל [שעבר על איסורי לאוים, כמאכלות אסורות, גילוח בתער וכדומה]. וכן אין קוברים צדיק, וכל שכן בינוני, אצל חסיד מופלג. (א שצג)
קבורה בטעות
אם טעו וקברו רשע אצל צדיק, כל שאפשר לפנות את הרשע, יפנוהו משם ויקברוהו בריחוק מקום. ואם אי אפשר לפנותו, מצוה רבה לעודד את קרובי משפחת הצדיק שיפנו את הצדיק משם. ואולם במקרה שאי אפשר לפנות אף אחד מהם, יבנו מחיצת אבנים שתפסיק בין קבר הצדיק לקבר הרשע. וכל שכן אם אותו רשע, לא היה מוחזק לרשע ממש, אלא רק לאדם שאינו הגון. (א שצה, שצו. שו"ת יביע אומר ח"ז יורה דעה סימן לו, וח"י יורה דעה סימן מט)
שני שונאים
שני אנשים שבחייהם היו שונאים זה לזה, אין לקוברם יחד, כי אף במותם לא תהיה להם מנוחה. והוא הדין בבעל ואשה שהיו תמיד בקטטות ומריבות, שלא יקברו אותם יחד. [ואם עברו י"ב חודש אחר מיתת אחד, מותר לקבור את השני שם]. (סימן שסב סעיף ו. א שצט)
אם יש הכרח לקבור שני שונאים זה אצל זה, נכון שילכו עשרה בני אדם או לפחות שלושה, ויבקשו מהנפטרים שימחלו זה לזה, כיון שכבר הם בעולם האמת, ושם אין קנאה ומדון, וינוחו על משכבותם. (מילי דחסידותא. א שצט)
מעלת הקבורה בארץ ישראל
גדולה מעלת הנקברים בארץ ישראל, לענין כפרת עוונותיהם, ומנוחת נפשם והצלתם מצער גלגול מחילות בעת תחיית המתים בקרוב, אמן. אשר על כן, מי שנפטר בחוץ לארץ, מצוה לקוברו בארץ ישראל. ואף אם כבר קברוהו בחוץ לארץ, למצוה רבה יחשב, אם יעלו את עצמותיו לארץ ישראל.