דברי תורה
ותן חלקנו: מה תפקידו של יהודי בעולם?
"אִלּוּ רַק הָיִיתִי זוֹכֶה לְהָפִיץ תּוֹרָה", חוֹשֵׁב לְעַצְמוֹ יְהוּדִי בַּעֲצִירָה מִמֵּרוֹץ הַחַיִּים, וּבְדִמְיוֹנוֹ הוּא עוֹמֵד בְּרָאשׁוּת יְשִׁיבָה גְדוֹלָה וּמַרְבִּיץ תּוֹרָה בִּמְאוֹת תַּלְמִידִים. הַאֻמְנָם? עַל כָּךְ - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ
- ותן חלקנו
- פורסם ו' אדר התשע"ח |עודכן
רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי קִבֵּל מֵהִלֵּל וּמִשַּׁמָּאי. הוּא הָיָה אוֹמֵר: אִם לָמַדְתָּ תּוֹרָה הַרְבֵּה, אַל תַּחֲזִיק טוֹבָה לְעַצְמְךָ, כִּי לְכָךְ נוֹצָרְתָּ (אבות, פרק ב', משנה ח')
רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי קִבֵּל אֶת הַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל-פֶּה מֵהִלֵּל וּמִשַּׁמָּאי.
הוּא הָיָה אוֹמֵר: מִי שֶׁלָּמַד הַרְבֵּה תוֹרָה אַל יִתְמַלֵּא בְגַאֲוָה מִתּוֹךְ מַחֲשָׁבָה שֶׁהִתְגַּדֵּל וְהִתְנַשֵּׂא וְהוּא מוֹצֵא חֵן בְּעֵינֵי ה', "כִּי לְכָךְ נוֹצָרְתָּ" - כְּשֵׁם שֶׁפּוֹעֵל אֵינוֹ מַחֲזִיק טוֹבָה לְעַצְמוֹ בַּעֲשׂוֹתוֹ אֶת מְלַאכְתּוֹ נֶאֱמָנָה, שֶׁהֲרֵי בַּעֲבוּרָהּ הוּא מְקַבֵּל מַשְׂכֹּרֶת, כָּךְ אַל יִתְפָּאֵר הָאָדָם עַל שֶׁלָּמַד הַרְבֵּה תוֹרָה, כִּי לְכָךְ הוּא נוֹצַר, וַהֲרֵי הוּא כְאָדָם שֶׁפָּרַע חוֹב, שֶׁאֵין מַחֲזִיקִים לוֹ טוֹבָה עַל כָּךְ .
* * *
דִּבְרֵי חֲזַ"ל טוֹמְנִים בְּחֻבָּם מְסָרִים רַבִּים, וְכָךְ גַּם בְּמִשְׁפָּט זֶה, הַנִּרְאֶה פָשׁוּט, "אִם לָמַדְתָּ תּוֹרָה הַרְבֵּה אַל תַּחֲזִיק טוֹבָה לְעַצְמְךָ כִּי לְכָךְ נוֹצָרְתָּ", קַיָּם פֵּרוּשׁ נוֹסָף, שֶׁל בַּעַל "מִדְרַשׁ שְׁמוּאֵל", הַנּוֹגֵעַ לְכָל יְהוּדִי: אִם לָמַדְתָּ הַרְבֵּה תוֹרָה, אַל תַּחֲזִיק לְעַצְמְךָ אֶת הַטּוֹבָה הַזּוֹ, אַל תִּשְׁמֹר אוֹתָהּ לְעַצְמְךָ בְּלִי לְשַׁתֵּף בָּהּ אֲחֵרִים. "כִּי לְכָךְ נוֹצָרְתָּ" – תַּפְקִידוֹ שֶׁל כָּל יְהוּדִי הוּא לְלַמֵּד תּוֹרָה לַאֲחֵרִים!
סֵפֶר "עֲבוֹדַת יִשְׂרָאֵל" , מוֹסִיף לְכָךְ רֶמֶז נָאֶה: "אָדָם לְעָמָל יוּלָּד" - רָאשֵׁי תֵבוֹת לִלְמֹד עַל מְנָת לְלַמֵּד.
הַלּוֹמֵד תּוֹרָה וְרוֹכֵשׁ בָּהּ קִנְיָנִים, אַךְ אֵינוֹ עוֹשֶׂה מַאֲמָץ לְלַמְּדָהּ לַאֲחֵרִים וּלְהַעֲמִיד תַּלְמִידִים, אֵינוֹ מְגַלֶּה דֵּי אִכְפַּתִּיּוּת שֶׁהַתּוֹרָה תַמְשִׁיךְ לַעֲבֹר מִדּוֹר לְדוֹר, וּלְפִיכָךְ לֹא יִזְכֶּה לְסִיַּעְתָּא דִשְׁמַיָּא לְהוֹסִיף לְהָבִין אֶת הַתּוֹרָה; שֶׁכֵּן, אִם אֵינוֹ גוֹמֵל טוֹבָה זוֹ עִם אֲחֵרִים, מַדּוּעַ יִגְמְלוּ עִמּוֹ טוֹבָה זוֹ? וּמִנֶּגֶד, הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה וְגַם מְלַמְּדָהּ לְתַלְמִידִים, כִּי רְצוֹנוֹ שֶׁהַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה תַּעֲבֹר מִדּוֹר לְדוֹר וְתִתְקַיֵּם לָנֶצַח בְּקֶרֶב אֻמָּתֵנוּ, זוֹכֶה מִדָּה כְנֶגֶד מִדָּה שֶׁגַּם אֶצְלוֹ תִּתְקַיֵּם הַתּוֹרָה, לֹא יִשְׁכַּח מַה שֶּׁלָּמַד, וַאֲפִלּוּ מַה שֶּׁשָּׁכַח יַחֲזֹר וְיִזָּכֵר בּוֹ!
וְכָךְ אָמַר רַבִּי חֲנִינָא : "הַרְבֵּה תוֹרָה לָמַדְתִּי מֵרַבּוֹתַי, וּמֵחֲבֵרַי יוֹתֵר מֵרַבּוֹתַי, וּמִתַּלְמִידַי יוֹתֵר מִכֻּלָּן". הַמַּשְׁמָעוּת הָרְגִילָה הִיא שֶׁהַתַּלְמִידִים מְחַדְּדִים אֶת הָרַב וּמַחְכִּימִים אוֹתוֹ עַל יְדֵי שְׁאֵלוֹתֵיהֶם, אַף כָּאן יֵשׁ מַשְׁמָעוּת נוֹסֶפֶת: מִפְּנֵי שֶׁלִּמֵּד תּוֹרָה לַאֲחֵרִים, זָכָה מִדָּה כְנֶגֶד מִדָּה שֶׁמִּן הַשָּׁמַיִם יְסַיְּעוּ לוֹ בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה.
לֹא רַק רָאשֵׁי יְשִׁיבוֹת קוֹרְאִים אֶת הַמַּאֲמָר הַזֶּה, וְלֹא רַק מַרְבִּיצֵי תוֹרָה בָרַבִּים, וּבְכָל זֹאת הוּא נוֹגֵעַ לְכָל יְהוּדִי!
הֲכֵיצַד?
כָּל יְהוּדִי יָכוֹל לִפְקֹחַ אֶת עֵינָיו וְלִרְאוֹת שֶׁהקב"ה זִמֵּן אֶפְשָׁרֻיּוֹת שׁוֹנוֹת לְסַיֵּעַ בַּהֲפָצַת לִמּוּד הַתּוֹרָה בְּעַם יִשְׂרָאֵל, לִקְהָלִים שׁוֹנִים וּבָאֳפָנִים שׁוֹנִים. גַּם אָדָם שֶׁקִּבֵּל 'טוֹבָה' מֵה', אֶפְשָׁרוּת לְסַיֵּעַ לַאֲחֵרִים לִלְמֹד תּוֹרָה, זוֹכֶה מִדָּה כְנֶגֶד מִדָּה שֶׁיְּסַיְּעוּ לוֹ מִן הַשָּׁמַיִם לְחֵלֶק גָּדוֹל יוֹתֵר בַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה.
"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן