דברי תורה

ותן חלקנו: האיש שרצה לעלות לרקיע השביעי

הָאִישׁ שֶׁרָצָה לַעֲלוֹת לָרָקִיעַ הַשְּׁבִיעִי, וְהַתְּשׁוּבָה שֶׁקִּבֵּל – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם י"ז ניסן התשע"ח |עודכן
אא

אָמַר רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכָּאי: …יָצְתָה בַת קוֹל וְאָמְרָה לוֹ: רָשָׁע בֶּן רָשָׁע, בֶּן בְּנוֹ שֶׁל נִמְרוֹד הָרָשָׁע, שֶׁהִמְרִיד אֶת כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ עָלַי בְּמַלְכוּתוֹ. כַּמָּה שְׁנוֹתָיו שֶׁל אָדָם – שִׁבְעִים שָׁנָה, וְאִם בִּגְבוּרוֹת שְׁמוֹנִים שָׁנָה. שֶׁנֶּאֱמַר: "יְמֵי שְׁנוֹתֵינוּ בָהֶם שִׁבְעִים שָׁנָה, וְאִם בִּגְבוּרֹת שְׁמוֹנִים שָׁנָה". מִן הָאָרֶץ עַד לָרָקִיעַ - מַהֲלַךְ חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה. וְעָבְיוֹ שֶׁל רָקִיעַ - מַהֲלַךְ חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה. וּבֵין רָקִיעַ לְרָקִיעַ - מַהֲלַךְ חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה, וְכֵן בֵּין כָּל רָקִיעַ וְרָקִיעַ, "אַךְ אֶל שְׁאוֹל תּוּרָד אֶל יַרְכְּתֵי בוֹר"! ( פסחים דף צד/א)

בְּשִׂיא תִפְאַרְתּוֹ הִכְרִיז נְבוּכַדְנֶאצַאר הָרָשָׁע: "אֶעֱלֶה עַל בָּמֳתֵי עָב, אֶדַּמֶּה לְעֶלְיוֹן" – אֲנִי רָם וְנִשָּׂא מֵעַל כָּל בְּנֵי הָאָדָם, וּלְפִיכָךְ אֶעֱלֶה לַמְּרוֹמִים וְאֶהְיֶה דוֹמֶה לְהקב"ה שֶׁגַּם הוּא עֶלְיוֹן וּמֻפְרָד מִבְּנֵי אָדָם.

אָמַר רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי - בִּתְגוּבָה יָצְאָה בַת קוֹל וְאָמְרָה לוֹ: רָשָׁע בֶּן רָשָׁע, בֶּן בְּנוֹ שֶׁל נִמְרוֹד הָרָשָׁע, שֶׁהָיָה מֶלֶךְ בָּבֶל בְּדוֹר הַפְּלַגָּה וְהִמְרִיד אֶת כָּל הָאֱנוֹשׁוּת עַל ה' – כַּמָּה שְׁנוֹת חַיָּיו שֶׁל אָדָם? שִׁבְעִים שָׁנָה, וְאִם "בִּגְבוּרוֹת" – אִם יִגְבַּר כֹּחוֹ, יִחְיֶה שְׁמוֹנִים שָׁנָה, כַּנֶּאֱמַר : "יְמֵי שְׁנוֹתֵינוּ בָהֶם שִׁבְעִים שָׁנָה, וְאִם בִּגְבוּרֹת שְׁמוֹנִים שָׁנָה". וַהֲרֵי מִן הָאָרֶץ עַד לָרָקִיעַ יֵשׁ מֶרְחָק שֶׁל חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה, וּבֵין כָּל רָקִיעַ וְרָקִיעַ מִשִּׁבְעַת הָרְקִיעִים, יֵשׁ מַהֲלַךְ חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה, וְאֵיךְ הֶעֱלֵיתָ בְדַעְתְּךָ שֶׁתַּצְלִיחַ לַעֲלוֹת מֵעַל הָרָקִיעַ הַשְּׁבִיעִי?

לֹא לָרָקִיעַ תַּגִּיעַ, אֶלָּא לַשְּׁאוֹל, כְּדִבְרֵי הַפָּסוּק: "אַךְ אֶל שְׁאוֹל תּוּרָד, אֶל יַרְכְּתֵי בוֹר"!

* * *

אֵינֶנּוּ מִתְיַמְּרִים לְהָבִין מַה הֵם שִׁבְעַת הָרְקִיעִים. אָנוּ יוֹדְעִים שֶׁיֵּשׁ דְּרָגוֹת בְּרוּחָנִיּוּת, וּנְבוּכַדְנֶאצַּר הִתְיַמֵּר לְהַעְפִּיל אֲלֵיהֶן, כִּבְיָכוֹל, אִם ה' יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם, גַּם הוּא יַגִּיעַ לַשָּׁמָיִם.

הַתּוֹרָה גְדוּשָׁה בְּחָכְמָה רַבָּהּ מְאֹד, וְגַם בְּחָכְמַת חַיִּים לְהִתְנַהֲגוּת בֵּין בְּנֵי אָדָם, עַד שֶׁבְּכָל דָּבָר הַמְסֻפָּר בָּהּ, בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב אוֹ בַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל-פֶּה, בְּחֶלְקֵי הַהֲלָכָה, הָעִיּוּן אוֹ הָאַגָּדָה, יֶשְׁנָן תּוֹבָנוֹת מַאֲלִיפוֹת לַחַיִּים.

נִתְבּוֹנֵן נָא כֵּיצַד הָיָה רָאוּי לְהִתְיַחֵס לְסֻגְיָה כְּמוֹ שֶׁל נְבוּכַדְנֶאצַּר, מֶלֶךְ רָם וְנִשָּׂא, כּוֹבֵשׁ מַזְהִיר, שֶׁנִּצְחוֹנוֹתָיו הִקְנוּ לוֹ שֵׁם בְּכָל הָעוֹלָם. בְּגַאֲוָתוֹ חָשַׁב שֶׁיַּצְלִיחַ לְהַגִּיעַ לַמְּרוֹמִים; וַאֲפִלּוּ אִם לֹא חָשַׁב כָּךְ בֶּאֱמֶת, לְפָחוֹת הִצְהִיר עַל שְׁאִיפָה כָזוֹ כְּדֵי לְבַטֵּא אֶת רוּם מַעֲמָדוֹ.

אִלּוּ הָיוּ מְבַקְשִׁים מֵאִתָּנוּ לְנַסֵּחַ תְּשׁוּבָה לִנְבוּכַדְנֶאצַּר, הָיִינוּ מְנַסִּים לְנַסּוֹת לַחְדֹּר לְ'הֶגְיוֹנוֹ', מַדּוּעַ הוּא חוֹשֵׁב שֶׁהוּא יָכוֹל לִהְיוֹת בִּמְקוֹמוֹ שֶׁל ה', מַה הוּא 'חָוָה' וְאֵיךְ רָצָה 'לְהַגִּיעַ אֵלָיו'. אֲבָל בַּת-הַקּוֹל שֶׁיָּצְאָה מִשָּׁמַיִם דִּבְּרָה בְּקוֹל צָלוּל, פָּשׁוּט וּבָרוּר: תַּמְצִית הַהִסְתַּכְּלוּת הַנְּכוֹנָה וְהָאֲמִתִּית עַל חַיֵּי הָאָדָם הִיא: שִׁבְעִים שָׁנָה! זֶה הַכֹּל! נְבוּכַדְנֶאצַּר הַ'נִּכְבָּד', הַמַּצְבִּיא הַמַּזְהִיר, הַמֶּלֶךְ הַמְהֻלָּל, פְּקַח עֵינֶיךָ וּרְאֵה, אֵינְךָ אֲפִלּוּ גַרְגֵּר חֹל לְעֻמַּת גֹּדֶל הַיְקוּם וְעָצְמָתוֹ, לֹא בְּגָדְלְךָ הַפִיזִי וְלֹא בְּאֹרֶךְ קִיוּמְךָ מֵעָפָר וְעַד עָפָר. עַל מָה אַתָּה מְדַבֵּר?

וּמִכָּאן לְחַג הַפָּסַח.

נִצְטַוִּינוּ בַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה : "וּבַחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה, חַג הַמַּצּוֹת לַה'. שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ. בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם, כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ. וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה' שִׁבְעַת יָמִים. בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִקְרָא קֹדֶשׁ, כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ".

שִׁבְעַת יְמֵי הֶחָג, כּוֹתֵב אַבַּרְבַּנְאֵל , מְרַמְּזִים לְשִׁבְעִים שְׁנוֹתָיו שֶׁל הָאָדָם. כֵּיצַד יִנְהַג בָּהֶן? "בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא קֹדֶשׁ… בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִקְרָא קֹדֶשׁ" – הַהַתְחָלָה וְהַסּוֹף יִהְיוּ מֻקְדָּשִׁים לַתּוֹרָה בִלְבָד. בִּתְחִלַּת הַחַיִּים - כְּדֵי לְלַמֵּד אֶת הַנַּעַר וּלְחַנְּכוֹ לַתּוֹרָה וְלַמִּצְווֹת, וּבַעֲרֹב יָמָיו, כַּאֲשֶׁר הוּא פוֹרֵשׁ מִמְּלַאכְתּוֹ, יַשְׁקִיעַ כָּל זְמַנּוֹ בַּתּוֹרָה כְּדֵי שֶׁתְּלַמֵּד עָלָיו סַנֵּגוֹרְיָה לְיָמִים יָבוֹאוּ.

וּבֵינְתַיִם – חֹל הַמּוֹעֵד. אֵין לַעֲזֹב אֶת הַתּוֹרָה בֵּין הַהַתְחָלָה לַסּוֹף, אֶלָּא לִקְבֹּעַ עִתִּים לַתּוֹרָה וְלַמִּצְווֹת, לְשַׁלֵּב רוּחָנִיּוּת בְּכָל שָׁלָב בַּחַיִּים.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:ותן חלקנותורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה