הרב זמיר כהן - השיעור השבועי
יום הולדת ביהדות
האם יש מקור לשמחה מיוחדת ביום ההולדת לפי ההלכה? ואם כן, מה ראוי לעשות ביום זה?
- הרב שי עמר
- פורסם ב' כסלו התשע"ד
הפעם הראשונה שאנו נתקלים במושג ´יום הולדת´ בתורה הוא בהקשר לפרעה, כמובא בסוף פרשת וישב (בראשית מ,כ): "ויהי ביום השלישי יום הולדת את פרעה". ובמסכת עבודה זרה (ח. ) מוכח בפירוש שיש בכך משום ´חוקות הגויים´, והטעם משום שהגויים בטוחים במערכת הכוכבים של אותו היום שהוא מצליח בו, ולכן חוגגים אותו.
וכך מובא במדרש בעניין מלחמת יהושע ועמלק: "כשפן גדול היה עמלק, והיה מעמיד בני אדם ביום גינוסיא שלו (יום ההולדת) לומר ´לא במהרה נופל אדם ביום גינוסיא שלו´, מה עשה משה? ערבב את המזלות". ופירש בספר זית רענן, שלא נהרג אדם ביום הלידה שלו.
ובספר דברי ישראל (ליקוטי תשובות ח"ב סימן יח ד"ה האמת) כתב שיש לחלק, שכל עניין המזלות שייך בגויים אבל בישראל "אין מזל לישראל", ולכן אינה תלויה הצלחתו במערכת כוכבי יום הלידה שלו, ואינו מוצא בו חשיבות יותר מבשאר ימות השנה. ובשלושה זמנים בחיי האדם הרגילות לעשות שמחה: א. ביום הלידה הראשון (גמרא בבא קמא דף פ.) ב. בגיל הבר מצוה. ג. בהגיעו לגיל שבעים. ומסיים את דבריו ע"פ דברי המדרש בקהלת רבה, שכל שנה שעוברת מזמן שנולד מתקרב יום המיתה, "ומכאן מפורש שימי הלידה שחגגו בכל העולם לא מתאים לרוח ישראל סבא".
ומאידך מצאנו במדרש שכל טוב לבראשית (מ,כ) שרוב בני אדם מחבבים את היום שנולדו בו ושמחים בו ועושים בו משתה, ובהגיע יום הולדתם יש שנהגו לברך שהחיינו על פרי חדש או בגד חדש והיו אשר נהגו לעשות יום טוב לחכמים(שו"ת גנזי יוסף ח"ד). ובשו"ת כתב סופר (יו"ד סי´ קמח)כתב שהיה עושה סיום מסכת ביום שנולד. ומצינו בירושלמי(ר"ה פ"ג ה"ח) ובקרבן העדה שיום הולדת הוא יום נשמת ירידת האדם ירידה לצורך עלייה, הוא יום מיוחד ומסוגל לאדם שכן אמרו "לא במהרה אדם נופל ביום גינוסיא שלו שהמזל ביום ההוא שולט בו". וכן דרשו על הפסוק: "ויאמר משה אל יהושע" (שמות יז, ט) ולמה דווקא יהושע? כדי שיבחר אנשים כמותו שנולדו בחודש אדר (זוהר פרשת יתרו)ועיין עוד בקובץ הפרדס (ארה"ב שנה מ"ו תשל"ב).
זמנים נוספים שמצאנו בהם מקורות לעשיית שמחה הם:
א. ביום שנכנס אדם בבריתו של אברהם אבינו ע"ה (שו"ת אפרקסתא דעניא, קכג) בשם החתם סופר.
ב. ביום שהגיע לגיל שישים (מועד קטן כח:) וכ"כ בכף החיים (סי´ רכג, כט) דיש לברך ביום זה על פרי חדש ויכוון לפטור בזה שניצול מכרת.
לסיכום: אף שאין חיוב הלכתי לעשות דבר מסוים ביום זה דווקא, מכל מקום כבר כתב החיד"א בספר חומת אנך (איוב ריש סי´ ג´) שראוי ביום זה להרבות בתורה, בצדקה (ספר צדקה לחיים למהר"ח פלאגי´) ובחשבון נפש על חובת האדם בעולמו.
הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות
שבע ברכות – הכרויות לבעלי תשובה, חרדים ודתיים לאומיים