תשעה באב
"ותשעה באב – חמישה דברים אירעו בו": דיני שבוע שחל בו תשעה באב ודיני שבת ’חזון’
איך מתרחצים בערב שבת חזון? האם מותר להתרחץ בראש חודש אב? מה עושה אדם שרגיל לטבול בכל יום במקווה? וכיצד סועדים בשבת הסמוכה לתשעה באב?
- הרב שי עמר
- פורסם ג' אב התשע"ד |עודכן
א. מנהג הספרדים ועדות המזרח שלא לרחוץ כל גופו במים חמים בשבוע שחל בו תשעה באב, אבל במים צוננים מותר ואפילו עם סבון. ולכן מותר לספרדים ועדות המזרח לרחוץ בים או בבריכה בשבוע שחל בו תשעה באב (ויש להקפיד על גדרי הצניעות במקומות אלו, ויש להיזהר שלא להיכנס למקומות סכנה ובלי פיקוח כגון שאין מציל. וזה בכל השנה, ובפרט בימים אלו יש להיזהר בזה).
ב. קודם השבוע שחל בו תשעה באב, למנהג הספרדים ועדות המזרח מותר לרחוץ כל גופו אפילו במים חמים, ואפילו עם סבון. וכל שכן שיש להקל בזה בערב שבת חזון, לכבוד השבת.
ג. האשכנזים נוהגים להחמיר שלא לרחוץ כל גופו, בין במים חמים בין במים צוננים, מיום ראש חודש אב. וראש חודש עצמו בכלל האיסור. אלא אם כן חל ראש חודש אב ביום שישי, שמותר לרחוץ את כל הגוף לכבוד שבת, ואפילו במים חמים, עם סבון, למי שרגיל לרחוץ בכל ערב שבת לכבוד השבת.
ד. פועלים השבים ממלאכתם שטופי זיעה, ובלא רחיצה במים יש להם צער רב, רשאים להקל לרחוץ במים צוננים אפילו בשבוע שחל בו תשעה באב, אפילו למנהג האשכנזים.
ה. מי שגר במקומות שבהם הימים הללו הם ימי הקיץ החמים, כגון בארץ ישראל וסביבותיה' והוא רגיל לרחוץ את כל גופו בכל יום, או בכל מספר ימים, ואם לא ירחץ הוא מצטער ביותר מחמת כן – רשאי להקל לרחוץ במים קרים אף בשבוע שחל בו תשעה באב. ואפילו למנהג האשכנזים.
ו. בערב שבת חזון מנהג האשכנזים להקל לרחוץ את הראש והפנים והידיים והרגליים במים צוננים. ואם רגיל לרחוץ את ראשו ופניו וידיו ורגליו במים חמים בכל ערב שבת, רשאי לעשות כן אף בערב שבת חזון, בלא סבון.
ז. חסידים ואנשי מעשה הרגילים לטבול במקווה טהרה בכל ימות השנה, מותרים לטבול במקווה צונן בשבוע שחל בו תשעה באב. ואם אינם יכולים לטבול במקווה צונן, רשאים לטבול אפילו במקווה חם. וכן הנוהגים לטבול במקווה טהרה בכל ערב שבת, רשאים לטבול במקווה טהרה בערב שבת חזון, אפילו הם מעדות האשכנזים המחמירים ברחיצה מראש חודש אב. ובלבד שרגילים לטבול באופן קבוע בכל ערב שבת. ויטבלו במקווה צונן. ואם אי אפשר להם לטבול במקווה צונן, יטבלו במקווה חם.
ח. מי שצריך לרחוץ במים חמים לצורך רפואה, רשאי לרחוץ אף בשבוע שחל בו תשעה באב, כיון שאינו עושה כן לתענוג.
ט. אף על פי שמנהג עיר הקודש ירושלים שלא לאכול בשר מיום ראש חודש אב, עד יום עשירי באב, ויום עשירי בכלל האיסור (ומנהג הספרדים ועדות המזרח להקל באכילת בשר ביום ראש חודש אב. והאשכנזים נוהגים להחמיר אף ביום ראש חודש אב), מכל מקום מותרלטעום מתבשיל שיש בו בשר ושומן בערב שבת חזון, הואיל ויש מצווה בטעימת התבשיל לכבוד שבת. והמחמיר תבוא עליו ברכה.
י. מותר לאכול בשר ולשתות יין בשבת שלפני תשעה באב. ואפילו אם חל תשעה באב בשבת ונדחה ליום ראשון - אוכל בשר באותה שבת, ושותה יין, ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בשעת מלכותו, ואסור להימנע מאכילת בשר בשבת זו.