הרב יצחק זילברשטיין
האם מותר לכבות את נרות החנוכה "מפני החשד"?
בליל ראשון ושני של חנוכה, אירעו גניבות רבות בשכונות הסמוכות לשכונתי. כיצד פועלים הגנבים? - הם עוברים מבית לבית, ובודקים אם דלוקים בו נרות חנוכה. בית שנמצא ללא נרות דולקים, הם פולשים לתוכו
- הרב ארז חזני / והערב נא
- פורסם א' טבת התשע"ה
סיפר לנו שוטר-בלש ירא שמים:
בליל ראשון ושני של חנוכה, אירעו גניבות רבות בשכונות הסמוכות לשכונתי. כיצד פועלים הגנבים? - הם עוברים מבית לבית (בשכונות של שומרי תורה), ובודקים אם דלוקים בו נרות חנוכה. בית שנמצא ללא נרות דולקים, הם פולשים לתוכו...
והנה, ממשיך השוטר, בליל שלישי של חנוכה, הדלקתי את הנרות, וכמה דקות לאחר מכן קיבלתי מידע מודיעיני שבישר על חשד של הימצאות גנבים בשכונתנו. ואכן, הבטתי למרחוק והבחנתי בקצה הרחוב בשני אנשים הנראים כחשודים. חשבתי בלבי, אם אכן מדובר בגנבים, כיצד אוכל לארוב להם וללכוד אותם?... ועלה בדעתי, שאולי אכבה את הנרות, וכך אולי יכנסו אחר כבוד לביתי, ובתפיסתם אזכה למנוע הפסד ועגמת נפש מרובה מיהודים רבים, וגם אציל את הגנבים משחיתותם...
שאלתי היא, האם מותר לכבות את הנרות, תוך חצי שעה להדלקתם, על מנת לנסות ללכוד את הגנבים הרשעים?
תשובה
השיב מו"ר שליט"א:
אסור! כי לא מבטלים מצוה ודאית, על סמך ספק שמא גנבים יראו דירה לא דלוקה ויחליטו שהיא ריקה ויגנבו. ובנוסף לכך, הרי אדם חייב למכור כסותו כדי לקנות נר חנוכה, הרי שחייב אדם להפסיד כל ממונו כדי לקיים את מצוות נר חנוכה. ולכן אין לכבות את הנר תוך חצי שעה.
אלא שהיה מקום לטעון שעל ידי הכיבוי יוכל לתפוס גנבים ולמנעם מחטא. אך גם זה אסור, שאין אומרים לאדם חטא כדי שנתפוס גנבים. הגע עצמך, אדם עומד לקרוא קריאת-שמע, האם לא יקרא כדי לתפוס גנבים? ונראה עוד, שאם לומד תורה, אינו חייב להתבטל מלימודו כדי לתפוס גנבים.
לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.