הרב יצחק זילברשטיין
האם מותר לאֵם לתלות את שבירת הכלי בבנה?
מעשה באדם שרכש מכשיר פקס יוקרתי. כבר למחרת, הפילה אשתו בטעות את הפקס לארץ, והוא נשבר לרסיסים
- הרב ארז חזני / והערב נא
- פורסם ח' שבט התשע"ה
מעשה באדם שרכש מכשיר פקס יוקרתי. כבר למחרת, הפילה אשתו בטעות את הפקס לארץ, והוא נשבר לרסיסים.
בערב הגיע הבעל, והזדעזע למראה המכשיר השבור. "מי עשה זאת?" - שאל בזעף. ענתה אשתו: "זה יוסל'ה הקטן... הוא פשוט טיפס על הספרייה ושיחק עם המכשיר עד שהפילו..."
האם היתה רשאית האשה לשקר לבעלה במקרה זה?
תשובה
כתוב בפרשתינו (בראשית ל', כ"ב-כ"ג): "וַיִּזְכֹּר אֱלֹקִים אֶת רָחֵל וַיִּשְׁמַע אֵלֶיהָ אֱלֹקִים וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ. וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר אָסַף אֱלֹקִים אֶת חֶרְפָּתִי". ופירש רש"י: "חרפתי - מדרש אגדה: כל זמן שאין לאשה בן, אין לה במי לתלות סרחונה, משיש לה בן תולה בו, מי שבר כלי זה? בִּנְךֳ. מי אכל תאנים אלו? בנך".
לכאורה נוכל ללמוד אף לשאלתנו שלמען השלום בין האיש לאשתו, תוכל האשה לתלות סרחונה בבנה הקטן[1].
במה דברים אמורים? כאשר אין הילד מכיר בדבר השקר, אך כשמבין, הדבר אסור, שהרי בכך יתחנך לדבר דברי שקר ומרמה. וכמו כן, אין לנהוג כן כאשר יעניש האב את הילד שלא כדין (ספר 'תתן אמת ליעקב').
[1] ובגמרא ביבמות [ס"ה:] נאמר: דבי רבי ישמעאל תנא, גדול השלום שאף הקב"ה שינה בו, דמעיקרא כתיב "ואדוני זקן" (לשון ביזוי ולעג כלפי אברהם), ולבסוף כתיב "ואני זקנתי" - כלומר שינה הקב"ה מפני השלום, ואמר לאברהם כי שרה אמרה ואני זקנתי...
לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.