הרב יצחק זילברשטיין
אחות הכלה מבקשת להתלבש ככלה ולעמוד לצידה תחת החופה
מעשה בנערה הסובלת ממחלת נפש חמורה, שטרם זכתה להינשא. לאחרונה אחותה הצעירה באה בברית האירוסין, דבר שגרם לצער ועגמת נפש מרובה לאחות המבוגרת
- הרב ארז חזני / והערב נא
- פורסם כ"ט שבט התשע"ה
בשאלה הנוראה הבאה שאול נשאל הגר"י זילברשטיין שליט"א, מאת פרופסור מפורסם למחלות נפש:
מעשה בנערה הסובלת ממחלת נפש חמורה, שטרם זכתה להינשא. לאחרונה אחותה הצעירה באה בברית האירוסין, דבר שגרם לצער ועגמת נפש מרובה לאחות המבוגרת.
והנה, פנתה החולה אל אחותה ואמרה לה: "דעי לך שאיני מוחלת לך על שנשאת את לפני, אלא אם כן תרשי לי "להרגיש ככלה", כלומר, להתלבש בבגדי כלה כמותך, ללוות אותך לחופה, ולהסתובב עמך ז' פעמים, וכן לעמוד לצידך תחת החופה..."
המניע לדרישתה הוא, מאחר ויודעת היא כי לא תזכה להינשא לאיש לעד, בגין בעיות הנפש שלה, לכן רוצה לטעום "טעם של כלה" העומדת תחת לחופה. אמנם לא תקבל האחות טבעת קידושין ולא כתובה, כי אם תעמוד מתחת לצד אחותה, הכלה האמיתית, אך בכל זאת הסתפק הרופא המומחה האם יש להרשות לה לנהוג כן. שהרי מחד, כדאי לעשות כך, בגלל בריאות האחות. אך מאידך, הרי אסרה התורה לישא שתי אחיות, כדכתיב בפרשת אחרי-מות (ויקרא י"ח, י"ח): וְאִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ לֹא תִקָּח לִצְרֹר לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ עָלֶיהָ בְּחַיֶּיהָ, ועל אף שברור כי אין החתן נושאה לאשה ח"ו, אך מכל מקום, אולי יש לאסור את הדבר משום מראית עין ולזות שפתיים?...
תשובה
הגר"י זילברשטיין שליט"א קשר נידון חמור זה באופן נפלא לנידון המשנה במסכת פרה (ג', ז'), וכדלהלן:
המשנה אומרת: אם לא היתה הפרה האדומה רוצה לצאת להר המשחה - אין מוציאין עמה פרה שחורה[1], כדי שלא יאמרו הרואים כי פרה שחורה שחטו, וכן אין מוציאין עמה פרה אדומה נוספת, כדי שלא יאמרו הרואים שתיים שחטו, (והתורה אמרה "ושחט אותה" - ולא אותה ואת חברתה). וכן פסק הרמב"ם (פ"ד מהלכות פרה אדומה ה"ב).
ומסתבר שאף בנידון דידן, להבדיל, אסור לאחות הכלה המבוגרת לבוא בבגדי כלה, כדי שלא יאמרו שקידש החתן שתי אחיות.
אמנם יש קצת לחלק, שכן מצות פרה אדומה נערכת אחת להרבה שנים ועל ידי גדולי ישראל, ומן הסתם היתה הפרה אדומה נעשית ברוב עם הדרת מלך, ושם בנקל יכולות השמועות לצאת כי שחטו שתיים או שחטו שחורה. מה שאין כן בנישואין, שאפשר לכל אחד מהמשתתפים לראות כי אין החתן מקדש אלא אשה אחת ולא שתי נשים, ובפרט אשה ואחותה. אולם מכל מקום, הדעת נותנת שהתקלה מצויה ואפשר לבא לידי טעות.
ולמעשה, הורה מורינו הרב, יש לחפש אצל חכמי הנפש דרכים כיצד האחות הסובלת לא תקפיד על הכלה, אך לא תעמוד לידה לבושה בגדי כלה![2]
לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.