פיתוח האישיות

הרב שי עמר: המחיר של האושר

כמה היינו מוכנים לשלם כדי להשיג אושר ולחיות חיים עשירים ומלאי תוכן? בראיון קצר מספר הרב שי עמר על דרכו הקשה - עד שהפך למרצה בהידברות, ומדוע אושר הוא מקבילה הכרחית של עמל ויגיעה?

אא

זה לא משנה לאיזו משפחה נולדנו, ובאיזה רקע גדלנו והתחנכנו – מה שמייחד את כולנו ללא יוצא מן הכלל, היא העובדה שלכולנו יש חלומות: כבר כילדים אנחנו לומדים לשאוף למשהו, להציב לעצמנו יעד ולהגיע אליו, לחוש סיפוק מסוים מעצם ההגשמה, ולהמשיך הלאה - ליעד הבא.

הילדים הפייטרים – לומדים מהר שכדי להצליח, צריך לעבור לא מעט כישלונות בדרך. אבל יש ילדים שחולמים לנצח, וגדלים עם התחושה המוטעית, שחלומותיהם לא נועדו להתגשם. הרב שי עמר (33), מרצה בכיר בהידברות, נשוי ואב לארבעה  – מבקש לעמוד על הטעות הזו.

"במסגרת הרצאותיי ועיסוקי כיועץ נישואין, אני נתקל לא מעט בשאלה 'כיצד בחור צעיר מגיע לעשייה בקנה מידה משמעותי', ולכולם אני משיב אותה תשובה: שום דבר לא בא לי בקלות - נהפוך הוא. מרגע שנכנסתי לישיבה הקטנה, אני זוכר עצמי יושב עד 3 לפנות בוקר ולומד למבחנים, ביגיעה בלתי נלאית, וכך גם לאחר שעברתי לישיבה גדולה. אבל השכר והסיפוק שהגיעו אחר כך - היו עצומים".

על השאלה מאין ניחן בכישורים כה רטוריים, משיב הרב עמר כי כבר בגילאים צעירים מאוד דרבן אותו אביו לעמוד מול קהל גדול בבית הכנסת ולדבר. "כילד הרגשתי שזה סוג של מטרד, אך היום אני מודה לאבא בכל ליבי. בזכות הדחיפה שלו, והביטחון שהקנה לי לדבר בכל הזדמנות אפשרית מול אנשים – זכיתי ללמוד להתחכך בסוגי קהלים שונים, להתאים עצמי לסוג הקהל, ואפילו להתמודד עם הפחד הטבעי שיש לכל אחד כשהוא נדרש לדבר מול אנשים זרים".

וזהו רק אחד מתוך דברים רבים, שלמד הרב עמר מאביו. מי שחושב שחינוך ילדים ליראת שמיים ואהבת התורה הוא דבר מקרי - הרי שטעות בידו. "נולדתי וגדלתי בבית חרדי שהתייחס בחרדת קודש לכל מה שקשור לכבוד תלמידי חכמים", משחזר הרב עמר. "אבי היה מקורבו הגדול של הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל, ועד היום נמצא בקשר הדוק עם תלמידי חכמים נוספים. עוד כילדים קטנים, למדנו להוקיר ולכבד כל אדם, אך בפרט כזה שתורתו אמונתו.

"אצלנו בבית מעולם לא היה מושג כזה לדבר סרה על תלמידי חכמים ופעלם – בלי להיכנס לשאלה אם הם צדיקים או לא צדיקים – ברגע שאמונת החכמים שלך נסדקת, אז ממילא גם האמונה בה' נסדקת. ולכן הורגלנו להביט בעין טובה על כולם".

הסוד לנישואין מאושרים: תאהב את מה שיש לך

לאחר שש שנים בישיבה הגדולה, בהיותו בן 24, נישא הרב עמר. זמן קצר לאחר מכן, השתלם בלימודי מילה, הפך למוהל מן המניין, ועבר ללמוד בכולל של הרב דן סגל בירושלים. בהמשך עבר עם משפחתו לעיר מודיעין עלית.

כאברך מן השורה, גם הרב עמר שאף לשבת באוהלה של תורה, אלא שמהר מאוד כיוונה אותו ההשגחה דווקא החוצה, לתחום זיכוי הרבים. "באחד הימים פנה אליי הרב משה בן לולו, מנהל רדיו 2000, אמר ששמע אותי מדבר ומצא חן בעיניו הדבר. הוא ביקש שאתנדב במתן תכניות תורניות ברדיו. כך התחלתי למסור שיעור בן שעה מדי יום, במשך שלוש שנים וחצי".

"לאחר הניסיון שצברתי, החלטתי לפנות להידברות ולהציע שיתוף פעולה. הגעתי במטרה להיבחן, וברוך ה', מאז הכל היסטוריה: סדרת ההרצאות הראשונה שהופקה עבור הידברות, הייתה בנושא של הלכות ברכות וזכתה לתגובות חמות ותומכות". שנתיים לאחר מכן החל הרב עמר למסור שיעורים בתחומים נוספים מכל שטחי החיים, ובמקביל לכתוב טור הלכתי - שבועי בעלון השבת של הידברות, "שגם עליו אני מקבל לא מעט הוקרת תודה - בעיקר מעקרות בית שהמידע ההלכתי הזה, הרבה פעמים הוא 'קרש הצלה', בעבורן".

כיום, בין כל יתר הכובעים שהוא מנהל, ובעצת רבותיו, מכהן הרב עמר אף כיועץ נישואין, ומקבל קהל להתייעצות אישית מדי שבוע.

מהי הדילמה העיקרית שיועץ נישואין נדרש להתמודד איתה?

"כבני אדם, אני חושב שכל יועץ נישואין נתקל בקושי הזה: עשיית הפרדה בין האישיות שלי כאדם, לבין התפקיד שלי כצד ניטראלי בסיפור שאותו אני מבקש להבין. כשאתה שומע את שני צדי המטבע, אוטומטית אתה מרגיש צורך להזדהות יותר עם צד אחד - אך ההגינות המוסרית מחייבת אותך להישאר ניטראלי, ולענות בדרך שכלית ואובייקטיבית - גם כשאתה מזהה שצד אחד צודק יותר. אני טוען שכדי לייעץ לאדם אחר כיצד לנהוג, אתה צריך להפעיל הרבה שיקול דעת ובד בבד להתפלל להיות שליח טוב בעבורו".

טיפ קטן להצלחה בנישואין?

"יש משפט קבוע שאני נוהג לומר אותו - הן לעצמי והן לזוגות שאני מלווה, והוא מבוסס על יסודות חז"ל: 'תתמקד במה שיש ואל תתמקד במה שאין. כי מה שאין אין, ומה שיש לך – לא בטוח שיהיה בדקה הבאה'. זה המוטו שלי בחיים. אם אדם יידע להעריך את מה שיש לו, ולאו דווקא בנושא של זוגיות, הוא יצליח להתמודד עם כל קושי שנקרה בדרכו ולקבל אותו באהבה. הסוד הוא בקבלת האחר כמות שהוא, בלי לטפח ציפיות גרנדיוזיות לגביו. לשמוח במה שיש - זה לא פשוט. אבל לשמוח במה שיש, כשאתה יודע שיש אנשים שגם את זה אין להם – כדוגמת מעט הקש של עקיבא ורחל, הנחמה היא מאוד גדולה. כל כך גדולה, שהיא יכולה בקלות להפוך לשמחה".

תגיות:הרב שי עמראושר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה