חדשות בעולם

על רקע נאום נתניהו: מה באמת יקרה בין ישראל לארה"ב?

היחסים בין אובמה לנתניהו אינם פשוטים מאז נכנסו לקדנציה האחרונה שלהם. נתניהו מוביל בעניין הפלסטינים, אך אובמה עדיין שולט בסוגיה האיראנית. האם נאום נתניהו יגרום למשבר שלא היה מעולם?

אא

המשברים בין ארצות הברית לישראל ידעו עליות ובעיקר מורדות, ובפרט מאז כניסתם של אובמה ונתניהו לקדנציה האחרונה שלהם בתפקיד. בכל פעם מחדש הצליחו להתגבר על המחלוקות והמריבות ההדדיות שהתפתחו ביניהם, ונראה שנתניהו צבר ניצחונות בעולם - במאבק התדמיתי בנושא הפלסטינים.

אך בסוגיית איראן, ישראל עדיין אינה שולטת במצב. אובמה, כך נראה, הוא זה שמתמרן את התהליכים, שבעיני ראש הממשלה נתניהו, נראים מסוכנים למדי. בסביבת נתניהו סוברים שהנזקים שנגרמו ליחסים עם הבית הלבן והמפלגה הדמוקרטית הם נסבלים, וכי גם נאום נתניהו אודות הבעיה האיראנית, לא ידרדר אותם יותר.

על פי הבית הלבן הסיכויים להסכם עם איראן עומדים כרגע על 50%, המשימה שהציב לעצמו נתניהו היא שאפתנית במיוחד: הוא זקוק לגייס תמיכה של כ-15 סנאטורים דמוקרטים להכשלת ההסכם. אם לא יצליח - נאומו היה לשווא. הסיכוי להשיג כעת תמיכה בשיעור כזה מקרב הדמוקרטים, שרובם זועמים על היחס המזלזל של נתניהו כלפי אובמה, נראה נמוך מאוד.

בנימין נתניהו בכנס איפא"ק (צילום: פלאש 90)בנימין נתניהו בכנס איפא"ק (צילום: פלאש 90)

בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, ניסה אובמה להשיב לישראלים הדואגים: "תחת הממשל שלי מיליארדי דולרים הועברו לישראל כולל מימון כיפת ברזל. שיתוף הפעולה המודיעיני והצבאי הוא חיוני ועמוק, ואי-אפשר לשבור את היחסים בינינו", הוא אמר. אובמה חזר והדגיש כי הסכם עם איראן עדיף על כל פתרון אחר, כולל פעולה צבאית או סנקציות. "אין מומחה על איראן ברחבי העולם שחושב שאיראן תפסיק לשאוף לנשק גרעיני אם נכפה עליה עוד סנקציות. הדרך הכי טובה היא להביא אותם לשולחן. העסקה שאנחנו מנסים להשיג היא שתהיה לפחות שנה מהרגע שהם מנסים להשיג נשק ועד שהם ישיגו אותו".

על כוונת ראש הממשלה נתניהו לנאום על אף ההתנגדויות הרבות, אמר אובמה: "מובן למה ישראל מודאגת. גם אנחנו מודאגים. אבל אנחנו תמיד אומרים שצריך להיות ממוקדים במטרה, והיא למנוע מאיראן נשק גרעיני. זו טעות שראש ממשלה של כל מדינה יבוא לדבר בקונגרס כמה שבועות לפני הבחירות". 

תגיות:נאוםביבי נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה