חדשות בארץ

מאבק על הדרת נשים - או התנגחות בחרדים?

רחל עזריה, המתמודדת ברשימה של משה כחלון לכנסת, מביעה שמחה על שלט שהוסר מפתח רשת שיווק חרדית, התנהגותה לא שימחה את קהל הקוראים שלה

אא

מקרה של מלחמה על הדרת נשים, או פרובוקציות יזומות במסווה של דאגה לזולת?

הסיפור הבא הובא בשיתוף חברי פרויקט דוסים. חברת מועצת עיריית ירושלים, רחל עזריה, מתמודדת על המקום החמישי במפלגת כולנו של משה כחלון. אך על אף החברתיות שהיא אמורה לשדר, נראה שמלחמת חרדים עדיין יותר אטרקטיבית.

ארגון 'הירושלמים', שבראשו היא עומדת, פרסם אתמול את הפוסט הבא: "השלט הוסר! במענה לפניה של 'ירושלמים' בנוגע לשלט הפוגעני, הוחלף השלט באושר עד, וכעת אין שם דרישה ל'לבוש צנוע'. נמשיך להיאבק נגד הדרת נשים ולמען מרחב ציבורי שנעים לכולנו! אם אתן רואות\רואים שלטים דומים, או תופעות שקשורות להדרת נשים בירושלים – נשמח שתפנו אלינו."

מדובר על שלט בכניסה לרשת המזון אושר עד, שמבקש מהציבור לכבד ולהיכנס בלבוש צנוע. אך התגובות על הפוסט הוכיחו שעם ישראל כבר לא קונה ססמאות.

***

הנה חלק מהתגובות:

- "צר לי שבקשה לגיטימית של חברה לה החנות שייכת לכבד את אורך חייה נתקלת בחוסר קבלה אצלנו החילוניםהשלט איננו פוגעני ולא מדיר אף אחד. להיפך. הוא מנומס מכובד ומכבד. לעומת זאת, המלחמה נגדו היא ניסיון להשלטת ניואנסים תרבותיים צרים על כלל האוכלוסייה".

- "הקפידו על לבוש צנוע" – לשון רבים הפונה לגברים ונשים כאחד, או שהם משתמשים בניב מיוחד שאיני מכירה... השלט לא מגדיר מהו צנוע לא כופה ולא אומר לאנשים איך להתלבש, אלא מבקש באופן מנומס ומכובד מכל הבאים להתלבש בצניעות. זוהי זכותו של בעל עסק לשווק ולהגדיר כך את העסק שלו.

- אף אחד לא נדרש שם לכלום אתם סתם מתסיסים, השבוע נכנסתי עם החברה שלי לסופר חרדי ברמת בית שמש כשהיא לבושה במכנסיים. אף אחד לא דרש ממנה כלום.
תתארו לכם שאנחנו עכשיו נתחיל לנסות לסגור כל עסק שעושה החפצה לא/נשים ומשתמש בגופם כדי לשווק את מוצריו… הדרך לשינוי ערכים בחברה הוא חינוך ולא כפייה (בחוק או בחרם) את הכלים החשובים האלו צריך לשמור למקרי הקצה.

- כפייה חילונית... כן כן, זה קיים מסתבר. אשריכם שאתם מבסוטים על הצלחת "מאבק" לא סובלני ומיותר שכזה. מה רע בלבוש צנוע? לא מבינה את האנרגיה שאתן משקיעות בזה. זו בקשה, לא דרישה, לא איום. בקשה. לגיטימית. מסכימה אתך מיקה. ממש עצוב שלכבד הפך לדבר מורכב שיש להילחם כנגדו במסווה של שוויון והעצמה נשית… *אני אישה חילונית, והבקשה המקורית ממש לא פוגעת בי/מדירה אותי…דווקא המאבק על השלט פוגע בי - כאישה, כאזרחית, כבת אדם שרוצה לחיות בחברה מכבדת ולא שסועה.

***

מרבית התגובות לפוסט היו ברוח שהובאה לעיל, אך עזריה ענתה למגיבים: "שלט שאומר לא\נשים איך להתלבש אינו מכובד. בטח כשיש כאן ניסיון לכפות נורמות צניעות של חברה מאוד מסוימת, על תושבי תלפיות והקונים בקניון הדר, שהם רבים ומגוונים".

וזוהי לשון השלט שהוסר: "לקוחות נכבדים! אושר עד, משרתת קהל לקוחות מגוון, אנא סייעו לנו לכבד את כל באי החנות, ובשעת ביקורכם הקפידו על לבוש צנוע. תודה על שיתוף הפעולה".

לעזריה רקורד ארוך של פעילויות והתבטאויות אנטי-חרדיות, גם במסגרת תנועת התעוררות, בה פעלה בעבר. הנה ציטוט של דבריה מ-2013: "רכישת המוצרים היא השתלטות. הגיע הזמן שחרדים יפסיקו להשתלט על מכולות תמימות שעוד עלולות להכניס מוצרים כשרים או אפילו לסגור בשבת חלילה. זאת למרות שהמוצרים במכולת עומדים למכירה ומזמן ציפינו שהחרדים ישתלבו בחברה הישראלית."

תגיות:דוסיםחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה