הרב יצחק זילברשטיין
משכיר שדורש תוספת שכר מחמת שפשוף הרצפה
והנה, בעל הבית שם לב, כי הרב עוסק בתורה כל היום וכמעט כל הלילה, והיה לומד בסערת הנפש, תוך כדי הליכה הלוך ושוב (אם בחוקותי "תלכו"), כששרעפי העיון אחוזים בו...
- הרב ארז חזני / והערב נא
- פורסם י"ח אדר התשע"ה
סח מורינו הרב שליט"א:
סיפר לי מו"ר הגאון רבי מרדכי שולמן זצ"ל, ראש ישיבת סלובודקה, את המעשה הבא (בתור דברי התעוררות): רבינו ה"מקדש דוד", הגאון רבי דוד הכהן רפפורט זצ"ל, שכר דירת מגורים בעיר קובנה, והיה לומד שם יומם ולילה.
והנה, בעל הבית שם לב, כי הרב עוסק בתורה כל היום וכמעט כל הלילה, והיה לומד בסערת הנפש, תוך כדי הליכה הלוך ושוב (אם בחוקותי "תלכו"), כששרעפי העיון אחוזים בו...
בא המשכיר וטען, שמאחר והרצפות בביתו עשויים מעץ, הרי שהגאון משפשף אותם יותר מאשר שוכר רגיל, הלכך תבע את ה"מקדש דוד" לדין תורה שיוסיף לו על דמי השכירות!...
האם אכן מחוייב השוכר בתוספת תשלום עבור שחיקת רצפת העץ?
תשובה
מורינו הרב שליט"א סיפר כי שאל שאלה זו את מרן הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א, והשיב מרן כי יש לפטור את השוכר, ואינו צריך להוסיף על דמי השכירות שנקבעו, וזאת, על סמך דברי הגמרא במסכת בבא מציעא (ע"ט:), שם נאמר: השוכר את החמור לרכוב עליה איש - לא תרכב עליה אשה, אשה (אם שכר כדי שתרכב אשה) - רוכב עליה איש. ואשה (כאשר הושכר החמור לאשה) - (יכולה לרכב) בין (אשה) גדולה ובין קטנה, אפילו מעוברת ואפילו מניקה.
הרי לנו ש"אשה" כוללת את כל סוגי הנשים, ואם כן נוכל להסיק אף לנידון דידן כי המשכיר ביתו לאיש - שכירות זו כוללת את כל סוגי האנשים, אפילו מתמידים השׂמים לילות כימים בעמל התורה הקדושה.
לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.