חדשות בעולם

השורשים היהודיים של ספוק מ"מסע בין כוכבים"

כעת מתגלה כי לנרד נמוי המנוח, ששיחק את ספוק בסדרה 'מסע בין כוכבים', ביסס את ההצדעה הוולקנית המפורסמת על זיכרון ילדות מברכת הכהנים בבית הכנסת

אא

לפני כשבוע וחצי נפטר בלוס אנג'לס לנרד נימוי, שחקן, בימאי וסופר, הידוע יותר מכל בגלל הדמות אותה שיחק ב'מסע בין כוכבים': ספוק. ספוק היה אחד משלוש הדמויות הראשיות בסדרה המיתולוגית, חצי-אדם חצי וולקן ששימש כקצין המדע והקצין הראשון של ספינת החלל אנטרפרייז, ובהמשך היה מפקדה, עד שפרש ומונה לשגריר מטעם פדרציית הכוכבים המאוחדת.

אוהדיה הנלהבים של 'מסע בין כוכבים' יוכלו לציין על נקלה את מאפייניה הבולטים של דמותו של ספוק: אוזניים וגבות מחודדות, יכולת היפנוטית, ומחווה מפורסמת המכונה 'הצדעה וולקנית', בה מצמידים את הזרת לקמיצה ואת האמה לאצבע המורה תוך אמירת האיחול Live long and prosper ('חייה חיים ארוכים ושגשג').

מה שלא רבים יודעים הוא שלנרד נימוי, יהודי בן למהגרים מאוקרינה, המציא את ההצדעה הזו על בסיס מורשתו היהודית. באוטוביוגרפיה שלו, 'אני לא ספוק', סיפר נימוי כי בהיותו ילד, סבו נהג לקחת אותו לבית הכנסת האורתודוקסי המקומי. בבית הכנסת התפעל לנרד הקטן ממראה הכוהנים הנושאים כפיהם בברכת כוהנים: ידיהם של הכוהנים פרושות לברך את ישראל בדיוק באותה צורה שהפכה מפורסמת בעולם תחת השם 'הצדעה וולקנית':

לא ברור אם נימוי ידע מה מקור ההלכה לפיה אצבעות הכוהנים מופרדות בצורה כזו בעת ברכת כוהנים, אבל כוהנים הנושאים כפיהם לומדים לעשות זאת מהפסוק בשיר השירים המדבר על אלוקים אשר: "משגיח מן החלונות, מציץ מן החרכים". את המילה 'החרכים' דרשו חכמינו  'ה' חרכים' כלומר חמישה חרכים. כאשר הכוהנים נושאים את ידיהם כשכל שתי אצבעות מופרדות לעצמן, נוצרים חמישה חרכים אם סופרים גם את החלל בין יד ליד.

ההצדעה הוולקנית הפכה לסמלו המסחרי של נימוי במידה כזו, שאנשים שפגשו אותו לא פעם ברכו אותו בביצוע ההצדעה שהמציא. הבית הלבן ציין את ההצדעה הזו בהודעת האבל שפרסם על מותו של נימוי, ואסטרונאוט תחנת החלל הבינלאומית טרי וירטס פרסם בחשבו הטוויטר שלו תמונה של ההצדעה הוולקנית על רקע מראה כדור הארץ, שצולמה כאשר חלפה תחנת החלל מעל מקום הולדתו של נימוי, בוסטון.

תגיות:ברכת הכהניםכהנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה