חינוך ילדים

מחקר חדש: אל תגידו לילדים שהם הכי-הכי

אל תאמרו לילדים שלכם שהם טובים יותר מכולם: זה לא יחזק את ההערכה העצמית שלהם, רק יגרום להם לפתח נרקיסיזם

אא

מחקר חדש שפרסמה אוניברסיטת אוהיו מוכיח כי ילדים שהוריהם חושבים שהם 'המיוחדים ביותר בעולם' נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח נרקיסיזם.

המחקר כלל 565 ילדים מהולנד שהיו בני 7-11 כשהמחקר החל. ההורים והילדים מילאו שאלונים ארבע פעמים, בהפרשים של חצי שנה בין שאלון לשאלון. הערכת יתר של ההורים לילדים נמדדה כשהורים התבקשו לקבוע עד כמה הם מסכימים עם אמירות כמו: "הילד שלי הוא דוגמא ומופת לילדים אחרים". ההורים והילדים התבקשו גם לדווח על רמת החמימות הרגשית שההורים הפגינו.

המחקר בדק הן נרקיסיזם והן הערכה עצמית אצל הילדים המשתתפים במחקר. מדובר, מסבירים החוקרים, בשתי תכונות שונות לחלוטין. הערכה עצמית היא תכונה חיובית שגורמת לאנשים לחשוב שהם לא פחות טובים מאנשים אחרים, בעוד נרקיסיסטים בטוחים שהם הכי טובים שיש ואין מי שידמה וישווה להם.

תוצאות המחקר הראו בבירור כי ילדים שהוריהם העריכו אותם יתר על המידה ('הכי בעולם') פיתחו רמות גבוהות יותר של נרקיסיזם במשך הזמן, אבל לא הפגינו יותר הערכה עצמית. לעומת זאת, הורים שלא העריכו את ילדיהם בצורה מוגזמת אבל הביעו כלפיהם חום ואהבה סייעו להם לפתח הערכה עצמית – ולא נרקיסיזם.

אל תגידו לילדים שהם הכי-הכי אל תגידו לילדים שהם הכי-הכי

"ילדים מאמינים להורים שלהם כשהם מספרים להם שהם יותר מיוחדים מאחרים. וייתכן שזה יזיק להם ולחברה", אומר בראד בושמן, פרופסור לתקשורת ופסיכולוגיה שנמנה על עורכי המחקר. בושמן, בעצמו אב לשלושה ילדים, אומר שהמחקרים שלו על התפתחות נרקיסיזם אצל ילדים כתגובה להתנהגות הורית, "שינה את סגנון ההורות שלי".

"כשהתחלתי לחקור את התחום הזה בשנות התשעים, חשבתי שאני צריך להתייחס לילדים שלי כאילו הם מופלאים במיוחד. אני נזהר לא לעשות זאת יותר", הוא אומר. "חשוב להביע חמימות כלפי הילדים, כי זה יכול לעזור להערכה העצמית שלהם, אבל הערכה מוגזמת של הילדים יכולה לגרום להם לנרקיסיזם". ויש לו טיפים מעשיים לציבור ההורים: "הביעו חיבה והערכה לילדים שלכם, אבל אל תגידו להם שהם יותר טובים מאחרים או זכאים לפריבילגיות מיוחדות".

תגיות:נרקיסיזםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה