פסח

הלכות יום טוב

למה חייבים לשמוח בחג, איך מותר לבשל ביום טוב, ומה לגבי דיני מוקצה? מדריך הלכתי מקוצר

אא

 

שמחה ומתנות בחג

- חייב האדם להיות שמח במועד הוא ואשתו וכל בני ביתו ולכן יקנה לאשתו בגדים או תכשיטים וכן יקנה לילדיו מתנה לכבוד החג וכן ידאג ויעזור לעניים כפי יכולתו

- הגברים ישמחו בבשר ויין, ועיקר החיוב הוא בבשר בהמה, ואם אינו יכול לקנות בשר בהמה או שאינו אוהב בשר בהמה יאכל עוף וישתה יין

 

הקדמה

- כתוב בגמרא: "אין בין יום טוב לשבת אלא אוכל נפש בלבד", כלומר יו"ט שווה ממש לשבת חוץ מאוכל נפש, כלומר שגם ביום טוב אסור לעשות את כול מלאכות האסורות כמו בשבת בין מלאכות תורה ובין מלאכות דרבנן, אך מותר לעשות ביום טוב מלאכות הנעשות לצורך אכילה, אמנם, לא כל מלאכה מותר לעשות לצורך אוכל נפש, ויבואר מיד

 

שימוש באש קיימת והדלקת ואש חדשה

- אסור להבעיר אש חדשה ביום טוב

- אדם שעבר בטעות והדליק אש חדשה ביום טוב אף על פי שעשה איסור מותר ליהנות מאש זו

- אך מותר להעביר אש קיימת ממקום למקום, ע"י נר או גפרור וכדומה

 

כיבוי אש ביום טוב ושעון "חגז"

- אסור לכבות אש ביו"ט

- ולכן כשמסיימים לבשל בגז אין שום היתר לכבותו, אלא יניח פינג'אן עם מים או קפה שיגלוש על הגז ויכבהו ולאחר שכבה הגז יסגור את כפתור הגז, והמים שרתחו ישתמש בהם לשתיית קפה או תה, כדי שיהיה בישולם לצורך אוכל נפש

- וכן אם הדליק גפרור (מאש קיימת) לא יכבהו אלא יניחהו שיכבה מעצמו, והוא הדין לסיגריה

- אסור להנמיך את עוצמת הגז שהדבר נחשב לכיבוי

- אך מותר להנמיך את עוצמת הגז אם יש חשש שהתבשיל ישרף, שהדבר נחשב כצורך אוכל נפש

- היום מצוי שעון גז הפועל כמו שעון שבת הגורם לגז להיכבות לבדו,  מכשיר זה נקרא "חגז", מומלץ מאוד!!

 

בישול ביום טוב

- מותר לבשל ביו"ט לצורך היו"ט עצמו בלבד

- אסור לבשל מיו"ט ליו"ט הסמוך אליו ואין מועיל כאן עירוב תבשילין

- אסור לבשל מיו"ט לשבת אלא אם כן עשו עירוב תבשילין

 

פומפיה ומגרדת

- מותר להשתמש בפומפיה ומגרדת ביו"ט

 

סחיטה

- מותר לסחוט לימונים בלבד (לצורך אוכל), שאר פירות אסור

 

מקלחת

- מותר להתקלח אפילו במים חמים  (אמנם, דבר זה אסור בשבת )

 

מוקצה

- כל דיני מוקצה אסורים ביו"ט כשבת ממש ואפילו חמורים יותר. הסיבה שהחמירו רבותינו במוקצה ביום טוב יותר משבת, מפני שקדושת יום טוב קלה יותר בעיני הבריות, ולכן עשו גדר שלא יבואו לזלזל ביום טוב

- בשבת קליפות פירות ועצמות הראויים לאכילת בהמה אינם מוקצה, אך ביום טוב קליפות ועצמות אלו הם מוקצה, ולכן אסור לטלטלם בידיים, אלא העצה היא  שיניחם בתוך כלי עם מעט אוכל ואז יוכל לטלטל את הכלי והפירות בתוכו, כך יוצא שאינו מטלטלם אלא את הכלי

- מותר לטלטל מוקצה לצורך אוכל נפש, ולכן אם הניחו אבנים או ארנק עם כסף על פירות או אוכל מותר להרים את האבן או הארנק כדי לקחת את האוכל

- מותר לטלטל גפרורים              

 

קרח

 - מותר להקפיא קרח או לשוברו

 

סודה

- מותר להכין סודה

 

הוצאה מרשות לרשות

- מותר להוציא מרשות לרשות ביו"ט (אמנם, דבר זה אסור בשבת אלא אם כן יש עירוב)

 

רפואה ביום טוב

- כול רפואה האסורה בשבת, אסורה גם ביום טוב

- אך מי שיש לו מיחוש או כאב באחד מאבריו כאב ראש שיניים וכו', יכול ליטול כדור להקלת כאבים

 

שעון שבת

- מותר להניח שעון שבת לכול מכשיר חשמלי (כגון: תנור לאפיה, פלטה וכדומה) מבעוד יום, כלומר לפני היום טוב ולא ביום טוב עצמו

 

עישון סיגריות ביום טוב

- מותר לעשן סיגריות ביום טוב אם רגיל בכך, שנחשב הדבר לצורך אוכל נפש

- אדם שלא רגיל לעשן סיגריות ורוצה לעשן ביום טוב ואין לו צער אם לא יעשן, נכון שימנע מלעשן ביום טוב

- וכן מותר לעשן נרגילה ביום טוב (למי שרגיל בכך)

 

מדורה לקור

- אם קר מותר להדליק מדורה ביום טוב ולהתחמם כנגדה שהדבר נחשב לאכול נפש (כמובן שמדליקים את המדורה מאש קיימת ומעבירים אש ולא מדליקים אש חדשה)

 

הדלקת נרות יום טוב

- מצווה להדליק נרות בליל היום טוב, לפני שנכנס החג

- קודם שמדליקים הנרות מברכים: "ברוך אתה ה'...להדליק נר של יום טוב"

- אם יום טוב חל בשבת ידליק נרות גם לשבת וגם ליום טוב וקודם שמדליק יברך:

    "ברוך אתה ה'...להדליק נר של שבת ויום טוב"

- לא תברך האישה שהחיינו בהדלקת הנרות, שכן בקידוש אומרים את ברכת שהחיינו

תגיות:פסחיום טוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה