חדשות בארץ

עדויות להתיישבות מצרית קדומה ב...תל אביב

בחפירות של רשות העתיקות בפרויקט בנייה בתל אביב, התגלו שברי כלי חרס קדומים ששימשו להכנת בירה. עדויות על התיישבות מצרית קדומה במקום

אא

עדויות לנוכחות אוכלוסייה מצרית קדומה מלפני אלפי שנים נחשפות בימים אלה ברחוב המסגר שבמרכז תל אביב, בסמוך לגשר מעריב. בחפירות הצלה ארכיאולוגיות שעורכת רשות העתיקות לפני הקמת בניני משרדים ביוזמת חברת רובינשטיין.
לדברי דייגו ברקן, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "בחפירות מצאנו 17 בורות ששימשו לאחסון תוצרת חקלאית בתקופת הברונזה הקדומה. בין מאות שברי החרס המאפיינים את התרבות המקומית, נתגלו מספר שברי אגנים גדולים מחרס שנעשו במסורת מצרית, ושימשו להכנת בירה. לכלים אלה הוסיפו קש או חומר אורגני אחר כדי לחזק את הכלים, שיטה שלא היתה מקובלת בתעשייה המקומית. כלים כאלו נתגלו במבנה המנהל המצרי שנחפר בעין הבשור. מחפירות שנעשו באזור בעבר ידענו שיש כאן אתר מתקופת הברונזה הקדומה, אבל החפירה הזו היא העדות הראשונה להתיישבות מצרית במרכז תל אביב בתקופה זו. זו גם העדות הצפונית ביותר לנוכחות מצרית בתקופת הברונזה הקדומה. עד כה, ידענו על נוכחות מצרית בצפון הנגב ובמישור החוף הדרומי, כאשר נקודת ההתיישבות המצרית הצפונית ביותר היתה באזור. עכשיו אנחנו יודעים שגם הם העריכו את מה שלאזור תל אביב היה להציע".
מעניין לדעת, כי הבירה היתה "המשקה הלאומי של מצרים" בעת העתיקה, והיא היתה מצרך יסוד בדומה ללחם. הבירה נצרכה ע"י כלל האוכלוסיה בלי הבדלי גיל, מגדר או מעמד. היא יוצרה מתערובת של שעורה ומים, שנאפו חלקית ולאחר מכן הושארו לתסוס בשמש. לתערובת זו הוספו תרכיזי פירות שונים ע"מ להוסיף טעם. התערובת סוננה בכלים מיוחדים והוכנה לשימוש. בחפירות באזור הדלתא של מצרים, נתגלו מבשלות בירה המעידות כי זו יוצרה כבר מאמצע האלף הרביעי לפנה"ס. 

תגיות:רשות העתיקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה