הפסקת הריון

ועדה להפסקת הריון – צומת דרכים מרכזי וסואן

המחשבה על הפלה – הפסקת הריון, זו כניסה לאחד הצמתים הרגישים בחייה של האישה לפני עמידתה מול הוועדה, בהכרעה שתגזור, לחיים או למוות, על העובר ברחמה, שלא לחינם נקרא בשמו – רחמים, דהיינו להפעיל את שורש עיקרו – רחמים. הקלות והפזיזות המאפיינות את הכרעות הוועדה מובילות ליוזמת חוק חדשה. ברצונם של היוזמים לצמצם את כמות ההגבלות המבוצעות במדינה וכמו כן לשלב איש דת בין חברי הוועדה

  • י"ט טבת התשע"ח
אא

בדיון שנערך בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה, הביא לסערה ציבורית והכל בשל שתי הצעות נפרדות שהוגשו על ידי שני חברי כנסת, יהודה גליק ממפלגת הליכוד וחאג' יחיא חבר הרשימה המשותפת, שניהם רואים צורך חשוב לשלב איש דת בתוך הוועדה המחליטה על הפסקת היריון.

כיום מונה הוועדה שלושה אנשים בלבד: רופא/ת נשים, רופא מקצועי ועו"ס. כאשר לפחות אחד מהם מחויב להיות אישה.

ח"כ יהודה גליק מסביר את הצורך לשלב איש דת, "בנוסף לדרג המקצועי חשוב שתהיה נוכחות של איש דת, על פי דתה של המבקשת להפיל – להפסיק את ההריון".

ח"כ חאג' יחיא מביע דאגה מהשיעור העולה של המבקשות להפיל – להפסיק את ההריון מהמגזר המוסלמי: 'מסתמנת מגמת עלייה בקרב נשים מהמגזר המוסלמי, דרוזי או ערבי-נוצרי, אשר מגישות בקשה להפסקת ההריון כאשר דווקא אצל נשים יהודית יש מגמת ירידה".

ח"כ גליק מתאר שח"כ ח'אג' יחיא יצר עמו קשר והציג בפניו את נתוני ההפלות אצל נשים מהמגזר הערבי. הוא שכנע את גליק בכך שחשוב לצרף איש דת לוועדות להפסקת הריון וביקש ממנו שיגיש מקבילה לצירוף רב, כאשר מדובר על אישה יהודייה.

ריבוי ההפלות בתקופה האחרונה מדאיג לפי דברי גליק. לדעתו גם מצד הנשים יש רצון שתהיה נוכחות של איש דת, שיביע את העמדה הדתית ודווקא נוכחות של איש דת עשויה להוות גורם מקל על הנשים בביצוע הפלה. אם ההפלה אכן מותרת, ראוי שאיש דת יסביר זאת והאישה תחוש שהיא מקבלת גיבוי דתי, כך לדבריו.

גליק מודה שמטרתו היא למנוע הפלות כאשר אין בהן חובת המציאות, לטענתו, אין לראות בהפלה דבר של מה בכך ואם נראה שהיד קלה מדי על ההדק והוועדה המאשרת כמעט כל בקשה, אז בוודאי שיש מקום להגביל זאת.

על פי ח"כ חאג' יחיא, לפי האיסלאם, אם גיל ההיריון הוא מעל 120 ימים זו נחשבת הריגה. כך גם בכל הדתות יש חשיבות לחיי העובר והימנעות מהפקת הריון.

ח"כ חאג' יחיא מאשר כי הדיון המהיר שהתגייס אליו ליוזמה גם ח"כ גליק, הוא רק הצעד הראשון, בתקווה לחקיקה בהקדם בנושא.

אך מול יוזמתם של שני חברי הכנסת האלו, עומדת מנגד, באופן לא מפתיע, חברת כנסת ממפלגת יש עתיד, עליזה לביא. בניגוד אליהם, היא דווקא מגבשת הצעת חוק לכיוון הנגדי, הקלת התנאים לאישור הפלה בוועדות להפסקת הריון בשלבים המוקדמים של ההיריון.

על פי הצעתה של ח"כ לביא, מהשבוע ה-24 יהיה צורך באישור הוועדה ושיקול הדעת שלה יהיה מצומצם יותר.

לביא שוללת את הצעת החוק החדשה של יחיא וגליק וטוענת שכבר כיום המצב החוקתי רומס את הזכות היסודית של האישה להחליט על 'גופה', כלשונה. היא נדהמת מכך שחברי הכנסת יחיא וגליק מוסיפים 'חטא על פשע' בעצם רצונם לצרף איש דת לוועדה. לביא תמהה כיצד שני חברי כנסת ממין גברי אשר לטענתה אינם מסוגלים להבין את המשמעות של הריון לא רצוי, רוצים להביא להחמרות נוספות בחוק הקיים'.

כדאי שמישהו אולי יסביר לה, לח'כ לביא, שמישהו מנסה לפגע בעצמו מיד מאשפזים אותו גם בכפי'ה ושוללים ממנו אפשרויות מסוימות על מנת שיגבילו אותו בנזק העצמי והסביבתי.

כאשר אישה מנסה להזיק לעצמה ובנוסף גם לבריה שהיא נושאת ברחמה הנושאים לא פשוטים כלל וחמורים בפרט, אז אולי כדאי שהיא תבדוק את אופן הטיפול במזיק עצמי וסביבתי.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקת הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

תגיות:הפלותהפלההפסקת הריוןועדה להפסקת הריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה