חדשות בארץ

דיווח: הפת"ח הסכים להסדר שיוביל לשקט בגבול ישראל-עזה

העיתון "אל-חיאת" מסר מפי מקורות פלסטיניים, כי מצרים - המתווכת בין ישראל והפלגים הפלסטיניים ברצועה - מתמקדת בהשגת שקט בשני שלבים, במסגרתו הפלסטינים יפסיקו את שיגור בלוני התבערה ויחדלו מהניסיונות לחבל בגדר המערכת ולחדור לישראל

גבול ישראל-עזה באזור רפיח, סוף השבוע (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)גבול ישראל-עזה באזור רפיח, סוף השבוע (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
אא

בתקשורת הערבית ממשיכים להתפרסם גם היום (ראשון) דיווחים על התקדמות במאמצי התיווך של מצרים להשגת רגיעה בגבול בין ישראל ורצועת עזה.

העיתון "אל-חיאת", היוצא לאור בלונדון, דיווח הבוקר כי ארגון הפת"ח הביע לראשונה את הסכמתו להשגת הסדר שימנע מישראל לפתוח במבצע צבאי נרחב ברצועה. ההסכמה נמסרה במגעים האינטנסיביים שמנהלת באזור בשבועות האחרונים משלחת המודיעין המצרי, בראשותו של מחזיק התיק הפלסטיני במודיעין המצרי, הגנרל אחמד עבד אל-ח'אלק.

על פי הידיעה, המתבססת על מקורות פלסטיניים, לא מדובר בהסכמה של הפת"ח לחתימה על הסכם לרגיעה כוללת. כזכור, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מתנגד לכך שהחמאס יחתום על הסכם עם ישראל, וטוען בתוקף כי הסמכות לחתימה על הסכם כזה נתונה אך ורק בידי רק הרשות. לכן הוא תובע כי לפני כל הסדרה, יש להגיע לפיוס פנים-פלסטיני בין הפת"ח והחמאס ולהשיב לממשלת רמאללה את האחריות על הרצועה.

בהתאם לכך, המקורות הפלסטיניים טוענים כי המצרים מתמקדים בשלב זה בהשגת "שקט" בגיזרת ישראל-עזה. שקט זה יוסדר בשני שלבים: השלב הראשון, שהחל כבר ביום שישי האחרון, יימשך שבועיים. במסגרתו תמשיך ישראל להזרים סולר לתחנת הכוח ברצועת עזה ותמשיך לספק 120 מגה וואט חשמל באמצעות קווי החשמל הפועלים משטחה, גם אם הרשות לא תעביר את התמורה הכספית על כך. בנוסף, ישולמו משכורות פקידי החמאס ברצועה בסך 15 מיליון דולר, יבוצעו תוכניות שיקום של בתים ותשתיות והאזור המותר לדיג יורחב ל- 12 מייל ימיים. בתמורה לכל זאת, תיוצב הפסקת אש על פי מתווה ההסכם שהושג ב- 2014, לאחר מבצע "צוק איתן": ייפסק שיגור בלוני התבערה מהרצועה, והפלסטינים יפסיקו את ניסיונות החבלה בגדר והחדירה לשטח ישראל.

בשלב השני, שיימשך כאמור שישה חודשים, יוגדל זרם החשמל מישראל ויבוצעו פרויקטים הומניטריים במימונם של מוסדות בינלאומיים. מרחב הדיג יוגדל ל- 20 מיילים ימיים, וייפתח מעבר ימי בטוח בין הרצועה וקפריסין. מהעבר השני, הפלסטינים ימשיכו אמנם ב"תהלוכות השיבה", אם כי במרחק של 400 מטרים מהגדר וללא המאפיינים האלימים שליוו את ההפגנות מתחילתן בסוף חודש מרץ.

פרטים דומים על ההסדר המתגבש בתיווך מצרי בין ישראל והחמאס הובאו שלשום בעיתון "אל-קודס", היוצא לאור במזרח ירושלים. "אל-קודס" דיווח כי למעשה הושגה הסכמה בין ישראל והחמאס על הגעה לרגיעה בהתאם לנוסחה "שקט תמורת שקט". מקורות פלסטיניים מסרו לעיתון כי לא מדובר בהסכם מלא, אלא בהבנות המתבססות על ההסכם שהושג לאחר מבצע "צוק איתן". על פי ההסכם, המעברים לרצועת עזה ייפתחו באופן קבוע, אך לישראל תהיה הזכות למנוע "כניסת חומרים שיכולים להשפיע על ביטחונה". כמו כן, האזור המותר לדיג יורחב בהדרגה עד ל- 12 מיילים ימיים, ויתבצעו פרויקטים הומניטריים לשיפור תנאי חייהם של תושבי הרצועה. בנוסף, ישראל תאפשר הזרמת סולר עבור תחנת הכוח ברצועה, וקטאר תשלם בתקופה הקרובה את משכורות פקידי החמאס בעזה תוך פיקוח של ישראל והאו"ם. במקביל ימשיכו המצרים במאמציהם להגעה לפיוס פנים-פלסטיני שיוביל לחזרתה לרצועה של ממשלת הרשות הפלסטינית ברמאללה.

דיווח נוסף על ההתקדמות במאמצים להשגת הסדרה הגיע אתמול מלבנון: העיתון "אל-אח'באר" מסר, כי טיוטת ההסכם המתגבש בין ישראל והחמאס כוללת, בין היתר, דרישה מהחמאס לרסן את המפגינים על הגדר ולהפסיק את ההפגנות השבועיות בצפון הרצועה מול חוף זיקים. "תהלוכות השיבה" יימשכו במתכונת מצומצמת (כלומר, תוך הפחתה ניכרת בהיבטי האלימות) עד סוף השנה, כשבמקביל מצרים תפעל להסיר 70% מהסגר על הרצועה, והמעברים בין הרצועה לבין ישראל ומצרים ייפתחו באופן קבוע. הטיוטה כוללת גם התחייבות ישראלית להגדיל את מרחב הדיג עד ל- 14 מיילים ולהכניס בהמשך לשטחה 5,000 פועלים פלסטינים מהרצועה שגילם פחות מ- 40. בנוסף, מצרים תפעל לחדש את המשא ומתן בין ישראל והחמאס על עסקת חילופי שבויים.

סוף השבוע האחרון היה אחד מהרגועים ביותר בגיזרת הדרום מאז החלו הפלסטינים ב"תהלוכות השיבה" בסוף חודש מרץ. כ- 5,000 פלסטינים השתתפו בהפרות סדר בחמישה מוקדים לאורך הגדר, אך רובם לא הגיעו אליה ונותרו מאחור. עם זאת, לעבר חיילי צה"ל והגדר הושלכו מטעני חבלה מאולתרים, רימונים ובקבוקי תבערה, וכן נזרקו אבנים. בחסדי שמיים, לא היו נפגעים בקרב הכוחות. בעזה דיווחו על 32 פצועים, רובם במצב קל ובינוני. במהלך סוף השבוע לא פרצו שריפות ביישובי העוטף, אם כי הפלסטינים המשיכו לשגר בלוני תבערה.

ובתוך כך, תושבים בעוטף עזה המשיכו הבוקר בצעדים בהם פתחו בימים האחרונים בשל המצב הבטחוני הרעוע בגיזרה. הכניסה למעבר הסחורות בכרם שלום נחסמה ונמנעה כניסתן של משאיות לרצועה. מאות תלמידים מתיכון "נופי הבשור" במועצה האזורית אשכול הפגינו במחאה על המצב הביטחוני. בנוסף, תלמידים מתיכון שער הנגב החלו בצעדת מחאה לירושלים שתימשך חמישה ימים.

תגיות:רצועת עזהפת"ח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה