הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק, והפעם: איך להסתפר על פי ההלכה?

יש כמה איסורים מרכזיים בנוגע לתספורת יהודית. אז איך מתגלחים ומסתפרים, בצורה יפה ומטופחת, אך על פי ההלכה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"ראשית ייאמר ברורות", פותח הרב זמיר כהן את דבריו. "אין כל חיוב הלכתי לגדל זקן ופיאות. התורה אוסרת את גילוח הזקן באמצעות תער או סכין גילוח המתחככים בעור, אך מתירה את גילוחו במספריים וכדומה, ואפילו תהא התוצאה כעין תער".

"מכאן ההיתר לגילוח זהיר במכונת גילוח, כאשר הרשת הצפופה אינה מאפשרת ללהבים להתחכך בעור הפנים", ממשיך הרב זמיר בדבריו.

חשוב לדעת כי יש כמה איסורים מרכזיים בכל הנוגע לתספורת יהודית. האיסור הראשון הוא: "לא תקיפו את פאת ראשכם" - ציווי מפורש מהתורה. אסור לאדם לגלח בכל צורה שהיא את הצדעיים, כלומר הפאות. אסור להוריד אותן בשום צורה שהיא, לא בסכין ולא במכונת גילוח. יש מחלוקת מהו אורך השיער שחייבים להשאיר באותו מקום, אבל בכל אופן, חובה להשאיר מינימום חצי סנטימטר. השטח של הפאות הוא בעצם השטח מקו המצח עד לאמצע האוזן.

איסור נוסף הוא לגלח בתער, שנאמר: "ולא תשחית את פאת זקנך". גילוח בתער משמעו גילוח עם סכין גילוח או כל סוג של סכין אחר בסגנון שעובר ישירות על העור.

איסור נוסף מן התורה הוא: "לא ילבש גבר שמלת אישה". תחת הכותרת הזו נכלל כל דבר מובהק של נשים. בשל כך, אסור לגבר להסתפר בתסרוקת מובהקת של אישה. לכן מובא בהלכה שלגבר אסור למשל לצבוע את השיער באופנים שונים, מאחר שמדובר במעשה נשים. כמו כן אסור להשאיר בלורית גדולה ובולטת, כיוון שהיא מראה על שחץ וגאווה.

כאשר ניגשים להסתפר, חשוב לפנות אל ספר ירא שמים, המכיר את ההלכות. כך שלא נבוא בטעות לידי איסורים.

הנה עיקרי ההלכות, הנוגעות לתספורת יהודית כשרה:

1. גילוח הזקן

התורה אוסרת על גברים לגלח את שיער הזקן בתער. גילוח בתער משמעו גילוח עם סכין גילוח או כל סוג של סכין אחר בסגנון שעובר ישירות על העור.

התער מוריד את השערה עם השורש. זו דרך השחתה שאסרה התורה. גילוח במכונה כשרה מגיע עד לעור, אבל לא מוציא את השערה מהשורש. השחתה היא כאשר הסכין מתחככת עם העור, היא חודרת לתוך הנקבוביות וחותכת את השורשים.

את שיער הזקן מותר לגלח במספריים, או במכונה כשרה, שהיא כמו מספריים.

אדם המתגלח במכונה עם הכשר, כלומר: בדקו את סכיני המכונה והלהבים, וגילו שהם אינם חודרים אל תוך שורש השיער – אלא חותכים מבחוץ.

את שיער הזקן מותר לחתוך במספריים, או במכונה כשרה – שפעולתה זהה למספריים.

הרב זמיר כהן מסביר את העומק מאחורי איסורי התורה: "אלוקים אומר לכל יהודי ויהודי: 'אני אוהב אותך. השיער של הזקן זה בעצם מעטפת של שפע רוחני. אם אתה רוצה להוריד את הענפים – תוריד, אבל אל תתעסק עם השורשים'". כאשר אדם מתגלח בסכין, על פי המקובלים הוא עוקר את שורשי השיער – הוא עוקר בידיים את השורשים של השפע הרוחני. ואדם כזה לא מבין אחר כך למה יש לו קשיים בפרנסה, למה יש לו עצבות... כל מה שנוגע לשפע האישי של האדם קשור לעניין של גילוח בסכין. פעם אחת קונים מכונה עם הכשר, וכך לא מסבכים עם האיסור: 'לא תשחית פאת זקנך'", ממשיך הרב זמיר כהן.

מה המשמעות העומדת מאחורי הלכות התספורת היהודית? צפו בהסברו המרתק של הרב זמיר כהן:

2. תספורת

בשיער הראש ברובו אין שום בעיה להסתפר בכל דרך שהיא. אם רוצים, ניתן אפילו להסתפר עם תער במקומות המותרים כמו במקום העורף. שם נוהגים ספרים רבים להעביר סכין בקו התחתון של השיער.

 

3. זהירות: השארת פאות

פאות - לעומת הזקן - אפילו עם מכונה אסור לגלח עד הסוף. אם משאירים מעט שיער זה בסדר.

על פי תורת הסוד, שיער הפאות הוא בגדר דינים. הרב זמיר כהן מסביר כי "לכל אדם יש מעידות, כישלונות. כולנו בני אדם. מעידות אלו גורמות למידת הדין שתהיה מתוחה על האדם. אבל, דין זה הולך ויורד כלפי מטה, באזור הפאות, יורד ומתחבר עם האזור של הזקן. כאשר הדינים מגיעים ומתחברים עם הזקן – הם הופכים להיות חסדים.

"כאשר אדם עובר על האיסור 'לא תקיפו את פאת ראשכם', ויוצר הקפה – של היקף הראש ללא שיער - הוא גורם שהדין לא יכול להפוך לחסד, וחלילה נשאר דין. הדין לא יכול לרדת ולהפוך לחסד.

הרב זמיר כהן מעיר כי זהו ממש על קצה המזלג, וכי המקובלים מסבירים הרבה יותר. הרמב"ם מאריך ומסביר את ההסבר לאיסורים אלו על פי הפשט.

הפאות הן האזור שנמצא בסביבות האוזניים בצידי הראש. הקו העליון שלהן מתחיל מקו צמיחת השיער הקדמי (צמיחת הפוני מקדימה) עד לחלק העליון של האוזן, כלומר, אם נמתח קו דמיוני בין שורשי שיער הפוני לראש האוזן נמצא כך את החלק העליון של הפאות. החלק התחתון של הפאות הוא בסוף האוזן למטה לפי השולחן ערוך ורוב הפוסקים. עם זאת, ישנן שיטות שמקלות יותר להשאיר פאות עד מתחת לעצם הבולטת מלפני האוזן (העצם העליונה של הלחי שקרובה לאוזן) ולכן למי שזה לא אפשרי להשאיר פאות עד מתחת לאוזן, לכל הפחות ישאיר שיער עד לאותה העצם.

כל אזור הפאות אסור בהשחתה, וזה אומר שהשיער באזור הפאות צריך להיות באורך של כחצי סנטימטר לפחות.

בניגוד להשחתת הזקן, בהקפת הפאות, האיסור הוא אפילו ללא תער וזה לא יעזור לנו להשתמש  במכונת גילוח, במכונת תספורת או אפילו במספריים. מותר להסתפר באזור הפאות אם משאירים אורך של חצי סנטימטר או יותר. כך זה כבר לא נכלל באיסור הקפת הפאות.

"כדאי לפרסם את ההלכות הללו גם אצל צעירים, שלעיתים אינם יודעים שבתספורת תמימה אפשר לעבור, חלילה, על כמה איסורים, וגם אצל ספרים, שאף הם אינם מודעים לפעמים לכל ההלכות", מסיים הרב זמיר כהן את דבריו.

חשוב לזכור שוב ושוב: השם יתברך נתן לנו ברחמיו המרובים את אפשרות התשובה. כך מכל מצב שאנו נמצאים בו, תמיד ישנה אפשרות לתקן את הקלקול. כדאי מאוד לשים לב לכללי ההלכה כדי לא לעבור עליהם חלילה.

הרב זמיר כהן - תספורת וגילוח, כיצד?

זקן ופיאות – לשם מה? הרב זמיר כהן במאמר מפורט בנושא.

תגיות:הלכהגילוחתספורת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה