סיפורי אמונה

חורף אחד היה קשה מנשוא, אך על דבר אחד אבא לא ויתר

"ביום ראשון השכימו אבא ואמא קום, וצעדו עם הפרה עשרה קילומטר עד לעיירה השניה. לפנות ערב הם חזרו, בידם שמונה רובלים ועל פניהם שמחה עצומה שמעולם לא ראינו כמוה". סיפור מיוחד על אהבת תורה

  • י"ד חשון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב יוסף שלמה כהנמן זצ"ל הגיע יום אחד לעיר סינסינטי באמריקה, והתאכסן אצל יהודי מנכבדי הקהילה. אותו מארח היה איש עסקים שמסר נפשו על מנת להקים בעיר תלמוד תורה על טהרת הקודש.

יש להבין כי העיר סינסינטי היתה חוד החנית נגד היהדות, כיוון ששם הוקם לראשונה "הסמינר התיאולוגי" של אנשי הרפורמה. העיר נחשבה כמבצר הכפירה, ועל מנת להקים בה תלמוד תורה, נצרכו כוחות גדולים מאוד.

הרב כהנמן הגיע לבקר בתלמוד התורה, ומאחורי הדלת שמע איך נותן העסקן עצמו שיעור לילדים הקטנים, באותו ניגון מסורתי שלמדו בליטא.

מרוב התרגשות, פרץ הרב בבכי ואמר למארחו: "אני מקנא בכם על אהבת התורה שחוננתם בה!". ענה העסקן לרב: "אהבת תורה זו – לא בזול קניתיה", וסיפר לרב כהנמן את סיפור ילדותו.

"גדלתי בעיירה קטנה בליטא, כאשר בביתנו שבעה ילדים. אבי היה עמל לפרנסתו בכל השבוע – הוא היה נודד בין העיירות הסמוכות ומכר סחורה. רק לשבת היה חוזר הביתה. הפרנסה היתה בדוחק גדול, וכל השבוע לא הכנסנו לפינו מאכל חם.

"יום אחד הובא מלמד לעיירה, ושכרו היה רובל לחודש עבור כל תלמיד", ממשיך העסקן לספר לרב כהנמן הקשוב. "היינו ארבעה בנים בבית, ותשלום של ארבעה רובלים מדי חודש היה בלתי אפשרי ממש.

"בשל כך, החלו ההורים להיפרד ממטלטליהם אט אט: תחילה מכרו את כלי הכסף שקבלה אמא לנישואיה, אחר כך מכרו את התכשיטים, ולאחר מכן דברים נוספים. כך התמודדו בכל חודש מחדש עם קושי עצום להשיג כסף. אך על דבר אחד לא ויתרו – על שכר הלימוד של המלמד.

"חורף אחד היה קשה מנשוא, ואבא כמעט לא הצליח למכור סחורה. לא נשארו חפצים למכור, כאשר אמרה אמא לאבא: 'יש לנו חוב של חודשיים למלמד!'. השיב לה אבא במנוחה: 'אחרי שבת נלך לעיר הקרובה ונמכור את הפרה!'

"הפרה היתה חלק מהבית, בזכותה היה לנו חלב לשתות, ואף גבינה וחמאה שהכינה אמי כדי לאכול מעט. היה זה האוכל המזין היחיד שהיה בביתנו... למרות זאת, זאת הוציא אבא את תכניתו לפועל. ביום ראשון השכימו אבא ואמא קום, וצעדו עם הפרה עשרה קילומטר עד לעיירה השניה. לפנות ערב הם חזרו, בידם שמונה רובלים ועל פניהם שמחה עצומה שמעולם לא ראינו כמוה. הם עטפו את הכסף במפית ניר, ושלחו למלמד. משם נחלתי את אהבת התורה!", סיים העסקן את סיפור ילדותו.

החינוך ללימוד תורה באהבה ובכל מחיר – הוא זה שהוליד את תלמוד התורה המיוחד בסינסינטי, שלאחר שנים היה אף מעמודי התווך של כולל 'אהל תורה בירושלים'.

תגיות:סיפורי צדיקיםהרב יוסף שלום כהנמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה