בריאות ותזונה

מחקר חדש מצא: ניתן לנבא התפרצות סוכרת מסוג 2 – 20 שנים לפני שהיא מאובחנת

התגלית החדשה תאפשר לאנשים לפעול מוקדם על מנת למנוע את התפרצות הסוכרת ואת הנזקים הנלווים אליה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ממצאי מחקר שנערך ביפן ופורסם במגזין הרפואי Journal of Endocrine Society, מצא כי ניתן לנבא הימצאות של סוכרת מסוג 2 שני עשורים לפני שהיא מאובחנת. היתרון המרכזי: אם נדע על הסוכרת העתידית, נוכל לנקוט בפעולות התערבות למניעתה.

במחקר השתתפו 27,000 אנשים, רובם גברים, בגילאים שבין 30-50 שלא הייתה להם סוכרת. צוות החוקרים עקב אחר ה-BMI של המשתתפים במחקר משנת 2005 ועד 2016. במהלך תקופת המחקר אובחנו 1,067 אנשים עם סוכרת מסוג 2.  

BMI גבוה, רמת סוכר גבוהה בדם בצום ותנגודת לאינסולין נצפו באותם 1,067 אנשים שאובחנו במהלך המחקר עם סוכרת מסוג 2. שינויים אלה נצפו עד 10 שנים לפני האבחון. דפוס דומה נצפה אצל אלה שפתחו טרום סוכרת, מצב שמצביע על סיכון גבוה לפתח סוכרת מסוג 2 של ממש. סימני האזהרה למצב של טרום סוכרת נצפו אצל המשתתפים במחקר יותר מעשר שנים לפני שאובחנו עם טרום סוכרת.

בשל העובדה שרוב האנשים שמפתחים סוכרת מסוג 2 חווים מצב של טרום סוכרת לפני האבחון, החוקרים סבורים שניתן לאתר את סימני האזהרה יותר מ-20 שנים לפני האבחון.

סימני האזהרה לטרום סוכרת וסוכרת יכולים לכלול מספר של דברים:

  1. כמות הסוכר בדם – סוכר תקין בדם עומד על מתחת 100 מ"ג. יחד עם זאת, אנשים שהסוכר שלהם עומד על 95 מ"ג הם אמנם נמצאים בטווח התקין אך זה גבוה מהנורמה.
  2. נטייה משפחתית – במידה ואחד מבני המשפחה – הורים, סבים וסבתות, אחים או דודים סובלים מסוכרת.
  3. משקל – עודף משקל מעלה את רמות הסוכר בדםף כך שככל שהמשקל עולה, כך עולה גם רמת הסוכר.
  4. נשים – אישה שהייתה בהיריון וסבלה מסוכרת היריון או אישה שילדה ילד במשקל של 4 ק"ג או יותר, נמצאת בסיכון.

ד"ר הירוקי סגסאקה מביה"ח איזוואה במטסומוטו, יפן, שעמד בראש צוות החוקרים, אמר: "בשל העובדה שניסויים למניעת סוכרת אצל אנשים עם טרום סוכרת נראים כמניבים פחות תוצאות במעקב ארוך טווח, יתכן שנצטרך לבצע פעולות התערבות הרבה יותר מוקדם, לפני מצב של טרום סוכרת, כדי למנוע התקדמות הסימפטומים לכדי סוכרת של ממש".

הרבה אנשים עם טרום סוכרת יכולים למנוע התפתחות סוכרת מסוג 2 באמצעות אימוץ סגנון חיים בריא כמו הקטנת צריכת סוכר ומזון מעובד ועיסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע. זאת ועוד, התחברות למד סוכר רציף ללא דקירות יכולה לסייע ולהחליט אלו מאכלים משפיעים יותר ואלו פחות על רמות הסוכר בגוף, וכך לעזור למטופל לאמץ אורח חיים בריא.

פרופ' חוליו ויינשטיין הוא רופא בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת ומנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון

תגיות:סוכרתמחלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה