חדשות בארץ

הנגבי מתנצל: לא התכוונתי להבחין בין עוטף עזה לתל אביב

השר לשיתוף פעולה אזורי אמר הבוקר כי ירי הרקטות של החמאס לעבר ישראל היה מינורי ומדוד מפני שכוון לעבר עוטף עזה ולא לתל אביב. בעקבות הסערה שחוללו דבריו, הוא פרסם הודעת התנצלות

הנגבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)הנגבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, התנצל לפני הצהריים (חמישי) על דבריו הבוקר, בהם אמר כי הירי של החמאס על יישובי עוטף עזה בסבב הלחימה האחרון היה "מינורי" ו"מדוד", לעומת ירי על תל אביב שלדבריו היה מצריך את ישראל לצאת למבצע צבאי ברצועה.

בהודעה שפרסם הנגבי בעמוד הפייסבוק שלו נאמר: "‫מעולם לא עשיתי הבחנה בין חיי תושבי העוטף לבין חיי תושבי תל אביב, ואם כך הובנו הדברים אני מצטער על כך". הוא הבהיר כי הממשלה מחויבת לביטחונם של תושבי הדרום באותה מידה שהיא מחויבת לכך כלפי שאר אזרחי ישראל, ופועלת להגן עליהם בכל כוחם. "דבריי הבוקר כוונו לכך שמערכה רחבה בעזה הייתה מובילה בהכרח לקורבנות רבים בקרב לוחמינו, לירי מסיבי על תל אביב, לפגיעה כלכלית קשה, לפגיעה בתנועה האווירית לישראל ולהשלכות על המשק ועל התיירות", כתב הנגבי. "בסיום המערכה היינו עלולים למצוא עצמנו בדיוק באותה נקודה שבה אנחנו מצויים היום, ולכן העדפנו להגיע לרגיעה ארוכת שנים, ככל שהיא אפשרית, ללא הסלמה, למען תושבי הדרום ותושבי כל הארץ כאחד".

הדברים של הנגבי שחוללו סערה במערכת הפוליטית נאמרו בראיון לירון דקל ועמית סגל בגלי צה"ל, במהלכו מתח ביקורת על שר הביטחון המתפטר אביגדור ליברמן: "כולנו חשבנו שמן הראוי להביא לקץ האלימות בעזה, והיו שתי דרכים – הדרך האחת שאותה הציע ליברמן, הייתה באמצעות מה שהוא הגדיר 'מכה קשה', והדרך השנייה הייתה באמצעות הסדרה אם זה אפשרי, ואם לא – אז מכה קשה". הנגבי הסביר כי "'מכה קשה' זה אומר כניסה למערכה ארוכה שבה מדי יום לאורך שבועות, ואולי יותר, תל אביב תהיה משותקת עם מאות רקטות כל יום, שאין לנו דרך לקעקע אותם אלא בשליחת החיילים שלנו לכל חור בעזה. נתב"ג יהיה משותק למשך שבועות, עם כל המשמעות שיש לזה לגבי הכלכלה והתיירות".

"בסיומה של המערכה הזאת", המשיך הנגבי, "אחרי מאות לוויות של בחורים צעירים בישראל, היינו חוזרים בדיוק לאותה הנקודה בה אנחנו עכשיו". הוא ציין כי "העמדה החד-משמעית של מרבית שרי הקבינט הייתה זהה לעמדתם של כל ראשי מערכת הביטחון. בשלב הזה עדיין לא שוכנענו שמן הראוי ללכת למערכה שיש לה מחירים כבדים, אם אנחנו מאמינים שיש חלופה שמגיעה לאותה תוצאה עם מחיר נמוך".

כדי לחזק את הטענה כי ההחלטה להפסיק את האש הייתה מוצדקת, הוסיף הנגבי כי סבב הלחימה האחרון, שהסתיים שלשום, נגרם כתוצאה מהפעולה הצבאית הישראלית בשטח הרצועה: "אנחנו יזמנו פעולה בעומק השטח. היא הייתה מנוגדת לכאורה לרגיעה שהושגה, אבל יזמנו אותה מפני שהאמנו בחיוניותה. היא הסתבכה, וכדי לחלץ את הכוח הרגנו שבעה מחבלים. זה לא שהחמאס פעל ללא עילה – הייתה לו עילה. הנקמה שלו הייתה מינורית. בסך הכל, עם 470 רקטות הוא הצליח להרוג פלסטיני אחד". השר המשיך והסביר מדוע הוא מכנה את תגובת החמאס "מינורית": "270 מהרקטות נפלו באזור עזה. בסופו של דבר, 500 ילדים שאנחנו נחזיר אותם בארונות, אם ניכנס לג'בליה, דיר אל-בלח וח'אן יונס – הארונות לא יהיו ריקים. בוא נעשה פרופורציות. בסך הכל הם ירו באופן מדוד, ובכוונה ירו לאזור העוטף, כי אין להם עניין לגרור אותנו למערכה כבדה. וגם לנו אין עניין".

הנגבי הדגיש, כי מה שתושבי הדרום חווים במשך שנים אינו זניח, "אבל יש הבדל בין תל אביב ונתב"ג, על המשמעויות העצומות שיהיה לכך. ואם תל אביב תהיה מושבתת, אתם תשאלו אותי: למה אתם לא מסוגלים למנוע מתל אביב להיות מושבתת? כדי למנוע זאת, אנחנו לפעמים צריכים לבחור חלופות. ראש הממשלה יודע שההחלטות שלנו ושלו לא פופולריות, אבל צריך לדעת לשלם מחירים ציבוריים".

באופוזיציה ובקואליציה תקפו את הנגבי על דבריו. גם מלשכת ראש הממשלה נתניהו יצאה הבהרה לפיה הוא שולל בתוקף את ההבחנה שעשה הנגבי בין עוטף עזה לתל אביב: "התוקפנות של חמאס איננה 'מינורית' ואין הבחנה בין הירי של חמאס לעבר יישובי הדרום לבין ירי לכל אזור אחר במדינת ישראל". 

שר המדע אופיר אקוניס ושר החקלאות אורי אריאל קראו להנגבי לחזור בו מהתבטאותו. "כיצד ייתכן ששר בישראל יתבטא בצורה כזאת?", תהה אריאל, "עוטף ישראל זו מדינת ישראל, ולארגון טרור אין מושג כזה 'מתקפה מדודה', על אחת כמה וכמה שאזרחי ישראל נפגעו בגוף ובנפש". אקוניס אמר כי דבריו של הנגבי אינם משקפים את עמדת הליכוד: "אנחנו עם אחד והערבות ההדדית היא אבן יסוד בחברה הישראלית".

תגיות:עוטף עזהצחי הנגבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה