חדשות בארץ

טיסת אל על: הפייק ניוז התקשורתי נגד החרדים

הנוסעים החרדים במטוס אל על, שאיחר לצאת מניו יורק ונחת לפני השבת באתונה, צולמו כשהם שרים ורוקדים לכבוד שבת – אך על פי הכתובית שצורפה לסרטון הם "התפרעו"

תמונת אילוסטרציה (צילום: משה שי, פלאש 90)תמונת אילוסטרציה (צילום: משה שי, פלאש 90)
אא

סערת הטיסה של חברת אל על – שאיחרה לצאת מניו יורק, ונחתה נחיתת ביניים באתונה כדי למנוע חילול שבת מהנוסעים שומרי השבת שהיו על המטוס – מסרבת להירגע. ביממה האחרונה היא קיבלה אומנם בהדרגה כיוון שונה: האש הצולבת שהוטחה בחרדים על אלימות לכאורה שהפגינו כלפי צוות המטוס הופנתה להטחת האשמות קשות בחברה על התנהלותה. במידה רבה, את הקרדיט הראשוני לחשיפת הפייק ניוז המסית נגד החרדים יש לתת ליהודה שלזינגר, כתב העיתון "ישראל היום", שהיה על המטוס ונשאר לשבות באתונה. לאחר צאת השבת, משנחשף למסע האנטי-חרדי ש'רץ' באתרי החדשות וברשתות החברתיות, פרסם את הסיפור האמיתי. הוא קבע כי לא ראה כלל אלימות מצד החרדים שעל המטוס, וכי חברת אל על היא שאשמה בכל הסערה.

האנקדוטה הבאה מלמדת רבות על האופן בו קל מאוד להשמיץ ציבור שלם תוך כדי הפצת חדשות כוזבות. שלזינגר צירף לדיווח המפורט שלו גם סרטון אותו צילם על המטוס, בו נראים הנוסעים החרדים שרים ורוקדים לקראת השבת המתקרבת, אותה שבתו לבסוף באתונה.

תוכנית הבוקר של ערוץ 10, שעסקה בהרחבה בטיסה, פתחה את הדיון עם הסרטון של שלזינגר – אך שימו לב היטב את השימוש שעשו בו.

על הסרטון משובב הנפש, עם השירה והריקודים, הולבשו קולות של ויכוחים שגם גלשו לצעקות. הכתובית שליוותה את הסרטון: "הנוסעים התפרעו. דחפו דיילת ואיימו לפרוץ לתא הטייס".

מערוץ 10 נמסרה התגובה הבאה: "לצערנו הייתה תקלה טכנית בעריכת קטע הוידיאו. מחר נפרסם בתוכנית התנצלות בשידור. הוידיאו היה רק קטע קצר מתוך דיון ארוך באולפן שהיה מאוזן ומכבד כלפי כל הצדדים".

תגיות:ערוץ 10אל על

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה