חדשות בעולם

בעקבות ההפגנות האלימות בצרפת: הממשלה הקפיאה את העלאת מחירי הדלק

ראש ממשלת צרפת, אדואר פיליפ, הודיע על השעיית ההעלאה המתוכננת של מיסי הדלק לתקופה של שישה חודשים. הודעתו באה לאחר סוף שבוע סוער של הפגנות ברחבי צרפת, שהפכו את מרכז הבירה פריז לשדה קרב

הפגנות "האפודים הצהובים" בפריז (קרדיט: שאטרסטוק)הפגנות "האפודים הצהובים" בפריז (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

ראש ממשלת צרפת, אדואר פיליפ, הודיע היום (שלישי) על הקפאתה של ההעלאה המתוכננת במיסי הדלק למשך שישה חודשים.

העלאת המיסים, ובעקבותיה עליית מחירי הדלק, הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב- 1 בינואר 2019, אך ההפגנות האלימות שהתרחשו בפריז בסוף השבוע הביאו את הממשלה לסגת בשלב זה מתוכניתה. מדובר בהישג משמעותי לתנועת "האפודים הצהובים", המובילה בשבועות האחרונים את גל המחאות ברחבי צרפת.

"אתה חייב להיות עיוור או חירש כדי לא לראות או לשמוע את הזעם של האנשים", אמר פיליפ בנאום בו הודיע על השעיית העלאת המיסים. "האנשים שלובשים אפודים צהובים רוצים שהמיסים ירדו ושהעבודה תהיה משתלמת – זה גם מה שאנחנו רוצים. המדינה אחראית על השלום והסדר הציבורי, ושום הטלת מיסים לא צריכה לסכן את האחדות הלאומית"

פיליפ תקף בדבריו את האלימות של המפגינים, שהובילה עד כה למותם של 4 בני אדם ולפציעתם של מאות, ביניהם שוטרים, ואמר כי היא חייבת להיפסק. הוא אמר כי השעיית העלאת המיסים נועדה לאפשר מציאת פתרונות הולמים: "זה הזמן לדיאלוג. יש לי אמונה מוצקה, שכאשר צרפתים עם רצון טוב מתיישבים מסביב לשולחן ועובדים קשה – ניתן למצוא פתרונות. זה מה שאני מציע לעשות".

בסוף השבוע האחרון הגיעו ההפגנות של "האפודים הצהובים" לשיא חדש של אלימות, שכמותה לא חוותה צרפת מזה עשור, והזכירו לרבים את המהומות שהתחוללו בפריז במהלך הפגנות הסטודנטים ב- 1968. כ- 75 אלף בני אדם יצאו למפגני מחאה ברחבי המדינה. מרכז הבירה פריז הפך לשדה קרב כאשר אלפי מפגינים, שהתעמתו עם שוטרים, הציתו כלי רכב ומבנים והרסו חנויות בשדרות השאנז אליזה וברובעי היוקרה בבירה. המשטרה השתמשה בגז מדמיע, ברימוני הלם ובזרנוקי מים כדי לפזר את המתפרעים. למעלה מ- 100 בני אדם נפצעו, בתוכם כ- 20 שוטרים. כ- 400 מפגינים נעצרו.

שר האוצר של צרפת, ברונו לה מר, אמר אתמול כי המחאות של השבועות האחרונים פגעו קשות בכלכלה הצרפתית. לדבריו, הכנסותיהם של הקמעונאים, רשתות בתי המלון, חנויות היוקרה והמסעדות ירדו בשיעורים חדים שבין 15 ל- 50 אחוזים.

אתמול הצטרפו למחאה גם תלמידי תיכונים, שחסמו כבישים, הציתו פחי אשפה ברחובות ופגעו במכוניות ובחנויות. בפריז מחו נהגי אמבולנסים על רפורמה ממשלתית הפוגעת בתנאי עבודתם, וחסמו את הגשר המוביל לאסיפה הלאומית – הבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי.

גל ההפגנות הסוער בא על רקע מדיניותו הכלכלית של הנשיא עמנואל מקרון, ובפרט נגד תוכניתו להעלאת המיסים על הדלק שנועדה לעודד מעבר לאנרגיה ירוקה ולהפחית בכך את הפגיעה בסביבה. מקרון נכנס לארמון האליזה בפריז במאי 2017 על תקן של מועמד צעיר ורענן שהבטיח להבריא את כלכלתה החולה של צרפת. לשם כך הוא פעל לנפץ "פרות קדושות" שאף אחד לפניו לא העז לגעת בהן – כדוגמת הרפורמות שיזם בחוקי העבודה, שנועדו להקל על המעסיקים לשכור ולפטר עובדים. אך הוא נתפס על ידי רבים בצרפת כמתנשא, ויריביו הפוליטיים מכנים אותו "הנשיא של העשירים", וזאת בשל צעדים כלכליים שונים בהם נקט, כדוגמת ביטול המס על ההון. למרות הניסיונות של הממשל הצרפתי לצייר את ההפגנות כמחאה פוליטית המונהגת על ידי השוליים הקיצוניים משמאל ומימין, למעשה מדובר במחאה עממית רחבה, של אזרחים מתוסכלים רבים – במיוחד בפרברי הערים, במחוזות ובאזורים הכפריים – שהרפורמות הכלכליות של מקרון גרמו לעליית יוקר המחיה ופגעו עמוק בכיסם. צרפתים רבים מוחים נגד אי השוויון המתגבר בחברה, ומחשיבים את מקרון למנותק מהאזרח הפשוט ומהקשיים הכלכליים שהוא חווה.

בעקבות המחאות הנרחבות, צנחו אחוזי התמיכה במקרון לשפל חדש נוסף. כעת – על פי הסקרים העדכניים – הוא זוכה ל- 23 אחוזי תמיכה בלבד. מקרון בוודאי לא יאהב את ההשוואה – אחוזים אלו זהים לאחוזי התמיכה הנמוכים שהשיג קודמו בתפקיד, פרנסואה הולנד, בסוף שנת 2013. הולנד נחשב לנשיא בעל הפופולריות הנמוכה ביותר בהיסטוריה המודרנית של צרפת. גם ראש הממשלה פיליפ לא נמלט מזעם ההמונים, ואחוזי התמיכה בו צנחו ב- 10 אחוזים, ל- 26 אחוזים בלבד.

האם הנסיגה של מקרון וממשלתו תשקיט את האלימות ותנמיך את רף הלהבות? לא בטוח. "האפודים הצהובים" הבהירו כי לא יוותרו על המשך ההפגנות, המתוכננות לשבת הקרובה: "לא נסתפק בפירורים, אנחנו רוצים את הבאגט כולו", אמר אחד מאנשיהם.

תגיות:הפגנותהעלאת מיסיםצרפתעמנואל מקרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה