חדשות בארץ

נתניהו: החיזבאללה תכנן לכבוש חלקים מהגליל

בהצהרה מיוחדת שמסר בקריה בתל אביב, לאחר פתיחת מבצע "מגן צפוני" לאיתור מנהרות הטרור החודרות של החיזבאללה, אמר ראש הממשלה כי פרויקט המנהרות הוא "חלק מרשת הטרור והתוקפנות האזורית והעולמית בהכוונת איראן ובמימונה"

נתניהו ואיזנקוט במסיבת העיתונאים (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)נתניהו ואיזנקוט במסיבת העיתונאים (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, והרמטכ"ל גדי אייזנקוט ערכו אמש (שלישי) מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב, במהלכה התייחסו בהרחבה למבצע "מגן צפוני", המבצע בו פתח צה"ל לחשיפתן ונטרולן של מנהרות טרור ההתקפיות שחפר ארגון החיזבאללה לתוך שטחה הריבוני של ישראל.

את התדרוך המיוחד פתח דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, שהציג סרטון שצולם בשעות הבוקר, לאחר חשיפת המנהרה. "הבוקר, דקות לאחר תחילת המבצע, אנחנו מחדירים בפעולה חשאית מצלמה לעומק 25 מטרים, לתוך המנהרה. דקות ספורות לאחר מכן ניתן לראות פעילים של ארגון הטרור חיזבאללה נעים לכיוון המצלמה, עולים בתוך המנהרה, מגיעים למצלמה אליה הוצמד מטען קטן שאחרי מספר דקות אמור להיות מוחלף במטען משמעותי יותר אשר מונע שימוש מבצעי במנהרות האחרות", אמר מנליס. בסרטון רואים את אנשי החיזבאללה בורחים לאחר שהמטען התפוצץ.

מנליס ציין כי פתח המנהרה בצדה הלבנוני יצא ממבנה ששימש כמפעל בלוקים אזרחי, "מטרים ספורים מעמדת יוניפי"ל של האו"ם". המעקב של צה"ל אחרי המבנה, שהחל משנת 2014, גילה כי הפעילות האזרחית במבנה החלה לרדת, ובמקומה החלה להתגבר פעילות צבאית: "במסגרת הסממנים הצבאיים מתחילים לראות פעילות חריגה במסווה אזרחי של רכבים ושל משאיות שמפנות עפר מתוך המבנה לשטח קרוב למרחב כפר כילא. חיזבאללה מנסה להקנות לפעילות זו חזות אזרחית ולהסתיר אותה מאיתנו, מתושבי לבנון ומיוניפי"ל".

אנשי חיזבאללה בתוך המנהרה (צילום: דובר צה"ל)

נתניהו, שדיבר לאחר מנליס, אמר כי "הכוונה של חיזבאללה הייתה להחדיר בעזרת המנהרות מחבלים לשטחנו, וצריך להבין שגם זה חלק ממערכה רחבה שהם תכננו של כיבוש חלקים מהגליל. זה איום ממשי בהיקף, בעוצמה ובתעוזה שלא ידענו". ראש הממשלה הוסיף כי פרויקט המנהרות של חיזבאללה הוא "חלק מרשת הטרור והתוקפנות האזורית והעולמית בהכוונת איראן ובמימונה".

"כידוע לכם, אנחנו פועלים בתקיפות רבה למנוע את ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה. אני יכול להגיד לכם שהפעולות שלנו כבר הביאו לירידה של עשרות אחוזים במספר הכוחות האיראניים הנמצאים בסוריה, אבל אנחנו פועלים כמובן גם נגד שלוחת הטרור של איראן בלבנון".

"בהנחייתי ובאישור הקבינט צה"ל יצא היום למבצע 'מגן צפוני' כדי לסכל את איום מנהרות הטרור בגבול הלבנון", אמר נתניהו. הוא הבהיר כי "הפעולה תימשך ככל שיידרש עד שיושגו כל יעדיה. זוהי לא פעולה נקודתית, זוהי פעולה נרחבת ומתמשכת. לצורך הפעולה גייסנו את מיטב היכולות הטכנולוגיות, המודיעיניות, ההנדסיות והמבצעיות של צה"ל ושל זרועות הביטחון. אני חייב להגיד לכם שהיכולות הללו הן כבירות, הן הטובות בעולם. אין להן אח ורע בשום מדינה. ותאמינו לי – עברנו מדינה מדינה, ומכיוון שלא ראינו אותן, היינו צריכים לפתח את היכולות הללו בעצמנו. בזכות היכולות הללו כבר נטרלנו מנהרות טרור רבות מעזה, וגם שם נשלים את המלאכה".

"במשך שנים חיזבאללה וחמאס השקיעו הון עתק בבניית נשק המנהרות. הם גם השקיעו מאמצי-על בהסתרת הכלי הזה. ובכן – בשיטתיות, בקור רוח, בנחישות, אנחנו מפרקים את הנשק הזה. פיתחנו יכולות לשלול מארגוני הטרור את נשק המנהרות, והיכולות שלנו הבשילו עכשיו. לפני כמה שבועות קיבלנו את ההחלטה לפעול בהתאם לצרכים המבצעיים, והפעולה יצאה לדרך הבוקר".

נתניהו ציין כי חברי הקבינט היו שותפים מלאים בהחלטה לצאת למבצע, והם מעודכנים באופן שוטף בהתפתחויות. "אני מבקש להביע הערכה מיוחדת לך, הרמטכ"ל, על הובלת הפעולה, וכן לשר הביטחון הקודם, אביגדור ליברמן, שהיה שותף בהכנתה".

"חיזבאללה יודעים היטב כי מי שיתקוף את מדינת ישראל ישלם מחיר כבד מאוד. בחפירת המנהרות הללו לשטחנו חיזבאללה הפר הפרה בוטה את הריבונות של ישראל ואת החלטה 1701 של האו"ם". נתניהו ציין כי בשיחתו בבריסל עם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, הוא דן עמו על הטלת סנקציות נוספות על החיזבאללה בעקבות הפרה זו: "ארצות הברית תומכת תמיכה מלאה בפעולתנו נגד תוקפנות זו. ביממה הקרובה אשוחח גם עם מנהיגים נוספים בעולם, כולל עם מזכ"ל האו"ם".

ראש הממשלה הוסיף כי הנחה את משלחת ישראל באו"ם לדרוש כינוס דחוף של מועצת הביטחון כדי לדון בתוקפנות של חיזבאללה. עם זאת, הדגיש, "לבנון נושאת באחריות כבדה על זה שהיא מאפשרת פעולות טרור כאלה משטחה נגד מדינת ישראל".

נתניהו סיכם את דבריו באומרו: "מה שהתגלה לכם עכשיו הוא רק חלק קטן מהתמונה הכוללת של ההיערכות שלנו והפעולות שאנו מכינים להבטחת ביטחון ישראל בכל הגזרות. הכל נעשה בשיקול דעת מירבי. רב הנסתר על הגלוי".

הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, אמר כי צה"ל מנהל מאז סוף 2014 מאמץ מודיעיני, מבצעי, הנדסי וטכנולוגי לאיתור איום המנהרות מלבנון לישראל. לדבריו, מבצע "מגן צפוני" יצא לדרך "בטרם איום המנהרות הפך לאיום מיידי על תושבי הצפון", וזאת בהתאם להחלטת הקבינט ב- 7 בנובמבר, והוא נועד "להסיר את איום התת-קרקע ולהמשיך לפגוע בהתבססות האיראנית בזירה הצפונית". הוא הבהיר כי המבצע יארך מספר שבועות: "אנחנו מחזיקים בתוכנית המנהור ההתקפי של ארגון חיזבאללה לשטחנו, ותושבי הצפון יכולים להמשיך את שגרת חייהם ולהרגיש בטוחים".

פעילות צה"ל לאיתור המנהרות בגבול הצפון (צילום: דובר צה"ל)

תגיות:גדי איזנקוטחיזבאללה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה