חדשות בארץ

אייכלר לאל על: אם יש חשש של חילול שבת - לא טסים

בדיון שנערך בוועדה לפניות הציבור של הכנסת בפרשת "טיסת השבת", קרא יו"ר הוועדה ישראל אייכלר לחברת אל על לקבוע נהלים חדשים ולהסדיר את המדיניות בכל הנוגע ליחס לנוסעים שומרי התורה והמצוות

אייכלר, תמונת ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)אייכלר, תמונת ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

סערת "טיסת השבת" הגיעה אתמול (שלישי) לדיון בוועדה לפניות הציבור של הכנסת.

כזכור, מטוס של חברת אל על שהיה אמור להמריא מניו יורק לישראל לפני כשלושה שבועות, ביום חמישי אחרי הצהריים, התעכב בשדה התעופה JFK בשל מזג האוויר הקשה, ויצא ליעדו באיחור ניכר של מספר שעות. למרות ההבטחות שניתנו על ידי צוות המטוס לנוסעים כי הם יגיעו לארץ לפני כניסת השבת, במהלך הטיסה הודיע הקברניט על שינוי המסלול. הוא נחת באתונה והוריד את הנוסעים. שומרי השבת שביניהם נשארו לעשות את השבת ביוון. בצאת השבת, גילו לתדהמתם כי הרשתות החברתיות ואתרי החדשות בארץ גועשים ורועשים בשל טענות לאלימות לכאורה בה נקטו חלק מהנוסעים החרדים כלפי צוות אל על. עם חלוף השעות התברר כי מדובר במסע הסתה אנטי-חרדי המבוסס על טענות כוזבות, והאש הופנתה להטחת האשמות קשות בחברה על התנהלותה במהלך הטיסה ועל הצטרפותה להסתה במטרה להסיט את תשומת הלב מכשליה.

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת ישראל אייכלר, אמר בדיון כי "הכתבות שפורסמו באמצעי התקשורת בשבת היו שקריות, הוועדה קיבלה את תשובת אל על שזה לא בא ממנה, אבל הציבור סבל מהסתה באמצעי התקשורת ולא שמענו הכחשה מספיק גורפת ומספיק חזקה".

אייכלר ציין כי יש להמתין אומנם למסקנות הוועדה שהוקמה על ידי החברה לבדיקת אירועי הטיסה, אך הביע את הדרישה כי אל על תתייחס לחשש חילול שבת כמו שמתייחסים לחשש ביטחוני: "כמו שבספק אירוע ביטחוני, אפילו ספק קל, המטוס לא ימריא – כך אתם צריכים לראות את הספקות של חילול שבת ובשום מקרה כזה לא להמריא". אייכלר הבהיר כי על חברת התעופה לפצות "באופן ראוי" את הנוסעים שחוו עוגמת נפש, וזאת כדי להוכיח את "התנצלותה הכנה".

"אני פונה אני לאל על להסדיר נהלים חדשים ומדיניות", הוסיף אייכלר, "ולהעביר גם הכשרה לדיילים ולמנהלים בכל מה שנוגע לציבור שומרי השבת, וגם לעניין התפילות. וגם לגבי הנשים שזכויותיהן נרמסות כשהן רוצות לשבת בנפרד לא ליד גבר, צריך לאפשר להן זאת. זכות האישה לשבת לא ליד גבר, במיוחד ביום המאבק על זכויות האישה".

יו"ר ועדת הרבנים למען השבת, הרב יצחק גולדקנופף, אמר כי "על ראשי אל על לשים לב שהנוסעים מרגישים שנעשה עמם עוול, זה עצמו אומר שיש בעיה. הסיכום של אל על מול ועדת הרבנים לא להמריא וגם לא לנחות בשבת. הטיסה המדוברת נמצאת על גבול מסוכן וקיים חשש לחילול שבת. ראוי שאל על תבטל את הקו הזה, ואם לא – הוועדה תוציא הנחייה לשומרי שבת להימנע מלעלות על הטיסה הזו".

את אל על ייצג בדיון סמנכ"ל לקוחות ושירות של החברה, אמיר רוגבסקי. הוא סקר את השתלשלות האירועים, וטען כי ההחלטה שקיבלה החברה להוציא את הטיסה לדרכה הייתה מוצדקת: "הטייס המריא בשעה 23:45 בלילה לתל אביב, כך שלפי החישובים יגיעו בדיוק בשעה 16:00 לנתב"ג, ושם הרב [יוחנן] חיות [רב חברת אל על] נערך לארח את הנוסעים שומרי השבת בנתב"ג. איני מכיר חברה שהייתה עושה את זה. המטוס קיבל נתיב טיסה ארוך יותר על ידי מגדל הפיקוח של JFK, לקחו את המטוס מערבה, ואחרי מספר שעות התגלה שישנה סכנה לחילול השבת, כי הטווח קוצר ב- 5 דקות. מנכ"ל אל על קיבל החלטה שהוא לא לוקח סיכון על 5 דקות ואנחנו ננחת באתונה. זאת הסיבה – כי אנחנו לא מטיסים נוסעים בשבת. הזמנו 103 חדרים באתונה, ומחב"ד אתונה הזמנו 150 ארוחות, וזוהי פעם שלישית שמנחיתים מטוס באתונה בשנים האחרונות ואנחנו מתורגלים".

רוגבסקי ציין כי "התחושה שלנו כחברה שמנסים לגרור את החברה למקום שהיא לא נמצאת בו. החברה לא שיקרה לאורך הדרך, אמרה רק את האמת, ולא הסיתה כנגד שום ציבור כזה או אחר. כשיש לנו עניין עם נוסע – אז העניין הוא מול הנוסע, לא מפלים בין נוסעים. אנחנו מתייחסים לכל הנוסעים באותה מידה. לא היה נציג רשמי של אל על שהאשים מגזר כזה או אחר".

נציג החברה הדגיש כי היא מקפידה "קלה כחמורה" על ההסכם עליו היא חתומה שלא להטיס נוסעים בשבת: "כאשר מדברים על אל על בהיבט של שבת, צריכים להגיד – וזה מה שציפיתי לשמוע – כי אל על לא מטיסה נוסעים בשבת, וגם באירוע הזה לא הטיסו נוסעים בשבת, ואת זה לא שמענו מאף אחד שהלין על האירוע. אל על לא חיללה שבת ולא גרמה לנוסעים לחילול המוני של השבת".

"כשאומרים מדוע לא ממשיכים לתל אביב גם הנוסעים ששומרי שבת שרצו, אזי התשובה היא שאל על לא מטיסה נוסעים בשבת, בין אם הם שומרים שבת ובין אם לא שומרים שבת. אנחנו לא עושים הבחנה כזאת, ואנחנו לא ניקח את הסיכון של חילול שבת המוני, את זה צריכים לדעת ולהגיד".

תגיות:ישראל אייכלראל על

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה