חוה שמילוביץ'

זאת חנוכה: זמן למשוך ישועות מעל הטבע

כשאדם עושה דברים שבניגוד לטבע שלו, מתגבר על טבעו ויצריו, גם הקב"ה ממשיך לו ישועות מעל לדרך הטבע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי פנימיות התורה, זאת חנוכה הוא היום האחרון של חנוכה, שזה גמר חיתום גזר הדין של הימים הנוראים.

ביום זה יש לחדש את הקבלות שקיבלנו על עצמנו כהכנה לפני ראש השנה, כי ימים אלו יש בהם כוח לבער ולגרש את כל הרע. "גיבורים ביד חלשים" – אפילו מי שיש לו כוחות חלושים, אפשר לו לנצח בימים אלו. וביותר מסוגל בימים אלו לעשות חשבון הנפש, ולקבל קבלות טובות לכל השנה, כי עתה הוא זמן של "בדקו ומצאו", והוא דבר נשגב וענין גדול לבדוק את עצמנו ולמצוא במה אנו רוצים מהפך השנה הזו.

חנוכה הוא זמן של תשובה,זמן טוב לבקש ולהתחנן מהשם יתברך, כי כל אחד יודע את חולשותיו, "לב יודע מרת נפשו", וכשם שאנו מדליקים את הנרות למטה מעשרה טפחים,כך השם יתברך מדליק את נשמות עם ישראל הנמצאים למטה מעשה טפחים.

כי נר השם נשמת אדם הנר של השם אלו נשמות ישראל כנגד הנרות שבעולם התחתון, ולכן עכשיו זמן להתפלל ולהינצל מכל המידות הרעות! (שיחות התחזקות)

נתיבות שלום מחדש: זאת חנוכה הוא זמן למשוך ישועות מעל הטבע, אפילו אם נגזר עלינו משהו, לשנות את הטבע זה ממש היום!

וזה ע"י מה שכתוב "ה' צילך" – שהקב"ה מתנהג עם האדם כדוגמת הצל שכשם שהצל מחקה את כל תנועותיו של האדם, כך גם בסדר ההנהגה העליונה כפי שהאדם מתנהג כאן כך גם מתנהגים איתו למעלה, כלומר  אם אדם הולך לפי הטבע שלו, לפי מידותיו הטבעיות, וחי באזור הנוחות שלו ותגובותיו האוטומטיות שולטות בו, אז מתנהגים איתו מלמעלה לפי הסדר הרגיל – מידת הדין והסדר, לפי החישובים ההגיוניים, עברה גוררת עברה, מצווה גוררת מצווה וכדומה.

אבל אם הוא מתנהג למעלה מן הטבע, והוא מוסר את נפשו למעלה מן הטבע ועושה דברים שקשה לו, לדוג' מתפלל יותר זמן ממה שהיה רוצה (מצד הגוף שלו), או שהוא עושה התבוננות על הדברים הטובים למרות שממש בא לו עכשיו לדשדש בדברים הרעים והוא בכל זאת הוא מדשדש בדברים הטובים ומודה, או שהוא עושה איזה משהו שממש קשה לו, כמו ללמוד הלכה והוא בכ"ז פותח את הספר ולומד הלכה (הלכות שבת, שמירת הלשון וכד'), זה בחינת למעלה מן הטבע. וכשאדם מתחזק באמונה, כשאדם פועל למעלה מן הטבע שלו, אז כנגד זה מלמעלה מתנהגים איתו בהנהגה עליונה למעלה מן הסדר, ואף במצבים שאינו יכול להינצל על פי טבע שהייתה לו גזירה לשנה זו, ע"י זה משפיעים לו כוחות של ישועה על טבעיים מכוח "ה' צילך" – מכוח זה שהוא עושה כנגד הטבע שלו, כנגד זה הוא מושך כוחות על טבעיים והוא יכול לשנות את כל הגזירות ולבטל את כל הדברים שנגזרו (אם נגזרו חלילה דברים רעים).

ביד הקב"ה לשנות את הכל!

וזה ע"י העבודה שלנו שאנחנו עושים מלמטה, ולכן צריך להסתכל על הקבלות שקיבלנו לפני ראש השנה כי כל קבלה היא למעלה מן הטבע, כי בטבע האדם שלא יקבל על עצמו שום דבר (הוא היה רוצה לחיות רגיל ולא לעשות שום שינוי או התגברות).

לכן עלינו לקחת מחדש את הקבלות שרצינו לקבל על עצמנו בראש השנה ולחדש אותן, ובפרט ביום זאת חנוכה, לעשות משהו ולהראות לקב"ה – הנה, אני עושה משהו מעל הטבע שלי. לדוגמא, אני ממש רוצה לישון ומתגבר לקרוא ק"ש שעל המיטה, או ממש רוצה לצעוק מרוב כעס ובולם את פי! אז כנגד זה אנו ממש מושכים על עצמנו הנהגה למעלה מן הטבע ואפשר גם לכוון בזה.

ובתורת אבות כתוב "על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא" – לעת מצוא היינו מוצ"ש ומוצאי ימים טובים. ועל זאת יתפלל כל חסיד – עם מה הוא יוצא מימים קדושים אלו, מה הוא נוטל עמו בצאתו מן הקודש.

ועת מצוא – איך שהוא יוצא מהימים הטובים, תלוי באיך שהוא נכנס אליהם, ומה קבע בדעתו להשיג. (עדיף לבחור ענין מסוים בו הוא לקוי, ולעבוד עליו במשך השנה).

ורצוננו לצאת מן החג כבריה חדשה, כך שיתחולל בנו מפנה!

לצאת מחג החנוכה כך שהנפש תהיה מאורת באורו יתברך, כי יהודי ואור הם דבר אחד בלתי נפרד, יהודי יונק חיותו מהאור ואינו מסוגל לחיות בחושך.

קליפת יון היא כנגד החשך ולעומת זאת נס חנוכה היה בחינת "ויאמר אלוקים ויהי אור", שהאיר הקב"ה לישראל באור גדול שלמעלה מהטבע – בנס הנרות.

ובעיקר יש להתחזק מאוד בתפילה ביום זה, כי היסוד הרביעי בחנוכה הוא עבודת הפה – שיש בה את עבודת התפילה, כי ימים אלו מסוגלים מאוד לתפילה ואין שיעור כמה ועל מה לבקש ולהתחנן, אך מ"מ באופן כללי יש לבקש על ארבעה דברים.

א. לבקש על התורה הקדושה – התמדת התורה, לימוד התורה ברציפות ובריכוז, האישה יכולה להתפלל על עצמה ועל הבעל והילדים.

2. לבקש על התפילה – שנזכה להתפלל כראוי, שנוכל לפתוח את פינו להתפלל באופן עמוק ועם כל ליבנו לאבינו.

ג. לבקש על טהרה – שכל שבעת קני ה"מנורה" יהיו בקדושה: העיניים, פתחי האף, האוזניים והפה.

ד. לבקש על בין אדם לחברו – כמידת אהרון הכהן, לבקש על עצמו וגם על הדורות, הילדים וכלל ישראל, יהודים צריכים כ"כ הרבה ישועות ורפואות, ועתה הזמן לפעול עבורם ישועות גדולות, והוא זמן לקבלת תפילות.                                         

*לבקש על משיח ובית המקדש, שתסתיים הגלות ונזכה לבית המקדש, כי חנוכה הוא לשון חינוך והרגל לגאולה העתידה במהרה בימנו.

*לבקש על התחדשות, שהשם יתברך ירחץ את כל העבר ויתן לנו כלים שנוכל להתחזק ולהתחדש תמיד.

*לבקש על אמונה, ביטחון ושמחה.

ויהי רצון שנצא מ"זאת חנוכה" עם מטען רוחני של אמונה וחיזוק לכל השנה כולה.

(מתוך הספר המפתח לאור החנוכה)

תגיות:חוה שמילוביץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה