חדשות בארץ

אוסטרליה הכירה במערב ירושלים כבירת ישראל

בירושלים קיבלו ברגשות מעורבים את הודעתו של ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, על הכרת ארצו במערב ירושלים כבירת ישראל. ברשות הפלסטינית ובליגה הערבית גינו את ההחלטה האוסטרלית, אך שר החוץ של בחריין תקף דווקא את הליגה הערבית על הודעת הגינוי שהוציאה

לא יתנוסס בקרוב בירושלים: דגל אוסטרליה (קרדיט: שאטרסטוק)לא יתנוסס בקרוב בירושלים: דגל אוסטרליה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הודיע אתמול (שבת) כי ארצו מכירה במערב ירושלים כבירתה של ישראל. "אוסטרליה מכירה עכשיו במערב ירושלים, שהיא מקום מושבה של הכנסת ומוסדות ממשלתיים רבים, כבירת ישראל", אמר מוריסון במסיבת עיתונאים בסידני. הוא ציין כי ארצו ממשיכה לתמוך בפתרון שתי המדינות, כשמזרח ירושלים תשמש כבירה פלסטינית. מוריסון הוסיף כי אוסטרליה תפתח בירושלים משרד שיעסוק בענייני ביטחון ומסחר, וכמו כן יוחל באיתור מיקום מתאים לשגרירות בירושלים, אך הבהיר כי השגרירות לא תועבר באופן מיידי: "אנחנו מצפים להעביר את השגרירות שלנו למערב ירושלים, כאשר הדבר יהיה מעשי – ולאחר קביעת מעמדה הסופי של העיר".

מוריסון נכנס לתפקידו כראש ממשלת אוסטרליה בסוף חודש אוגוסט. לפני כחודשיים הוא שוחח בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי הוא שוקל להכיר באופן רשמי בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את שגרירות אוסטרליה לירושלים. מוריסון לא ציין כי ההכרה תחול אך ורק על מערב ירושלים. ההחלטה ה'פושרת' עליה הודיע – שכאמור נוגעת אך ורק למערב ירושלים ואינה כוללת את העברת השגרירות האוסטרלית בשלב זה לבירת ישראל – נובעת מלחצים כבדים שהפעילו מדינות מוסלמיות וערביות – ביניהן אינדונזיה ומלזיה, שכנותיה של אוסטרליה – שכללו איומים כלכליים.

התגובות בישראל להודעה האוסטרלית היו מעורבות ובלתי חגיגיות בעליל. עם צאת השבת, הוציא משרד החוץ הודעת ברכה, שלא התייחסה להכרה האוסטרלית במערב ירושלים בלבד כבירת ישראל: "ישראל רואה בהחלטת ממשלת אוסטרליה לפתוח את משרד המסחר והביטחון שלה בירושלים כצעד בכיוון הנכון. ישראל מברכת את ממשלת אוסטרליה על עמדתה בעד הסנקציות נגד איראן ועל עמדתה הפרו-ישראלית באו"ם ונגד האנטישמיות". עם זאת, פקיד ישראלי בכיר הביע אכזבה מכך שממשלת אוסטרליה החליטה להכיר רק במערב ירושלים כבירת ישראל ומכך שאוסטרליה לא הסירה תמיכתה מהסכם הגרעין עם איראן.

גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הביע אכזבה מההודעה האוסטרלית. "תמוהה בעיניי הכרתה של אוסטרליה במערב ירושלים כבירת ישראל", כתב אדלשטיין בחשבון הטוויטר שלו. "אמרנו ונמשיך לעמוד על כך – ירושלים השלמה היא בירתנו לנצח, לא רק חלק ממנה". השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, הגיב בנימה דומה כשאמר: "אוסטרליה היא ידידה גדולה שלנו ואנו מעריכים מאוד את הידידות בינינו ואת היחסים החמים. אבל אין דבר כזה 'מערב ירושלים' ו'מזרח ירושלים'. יש רק את ירושלים, בירתה הנצחית והבלתי מחולקת של מדינת ישראל".  שר המדע אופיר אקוניס הגיב כי "הודעת אוסטרליה מתקבלת בברכה, למרות שירושלים כולה היא בירת ישראל כבר 3000 שנה. טוב עשתה ממשלת אוסטרליה שלא התקפלה בפני כל לחץ פלסטיני והודיעה את המובן לנו מאליו".

ברשות הפלסטינית גינו כצפוי את ההחלטה האוסטרלית. מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, אמר כי המהלך של מוריסון נועד להשיג "רווחים פוליטיים פנימיים מבישים", כלשונו. "מדיניות הממשלה האוסטרלית לא עשתה דבר לקדם את פתרון שתי המדינות, אלא ההיפך", אמר הבכיר הפלסטיני והוסיף: "מעמדה של ירושלים צריך להיקבע במשא ומתן, ולפי החוק הבינלאומי מזרח ירושלים הינה חלק בלתי נפרד מהשטח הפלסטיני הכבוש". חברת הוועד הפועל של אש"ף, חנאן עשראוי, הוסיפה כי מדובר בהחלטה "מסוכנת ומתגרה". בהודעה שהוציאה, אמרה עשראוי כי מדובר ב"צעד בלתי אחראי ובלתי חוקי, שאך ורק יערער את הביטחון והיציבות באזור".

הליגה הערבית הוציאה אף היא הודעת גינוי, בה נאמר: "להחלטה יהיו השלכות על היחסים בין המדינות הערביות לאוסטרליה". מבחריין נשמעו דווקא זמירות אחרות. שר החוץ הבחרייני, ח'אלד בן אחמד אאל ח'ליפה, תקף בחשבון הטוויטר שלו את הודעת הליגה והגדירה כ"חסרת אחריות". לדבריו, עמדתה של אוסטרליה אינה פוגעת בדרישות הפלסטיניות הלגיטימיות, ובכללן הדרישה שמזרח ירושלים תהיה בירת המדינה הפלסטינית. הוא הוסיף כי ההודעה האוסטרלית אינה שונה מהיוזמה הערבית לשלום משנת 2002.

תגיות:ירושליםאוסטרליה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה