עובדות ביהדות

חבקוק הנביא ותפילתו הסגולית: 10 עובדות מרתקות

בעוד שבספר חבקוק עצמו כמעט ולא מופיעים פרטים על חייו של חבקוק, חז"ל מציינים מספר מדרשים מחכימים, ומגלים לנו מה פשר שמו הייחודי. 10 עובדות על הנביא חבקוק

קבר חבקוק הנביאקבר חבקוק הנביא
אא

במוצאי השבת הקרובה וביום ראשון (כ"ד באלול) יחול יום השנה לפטירתו של חבקוק הנביא. קבלו 10 עובדות מרתקות, מדרשים מחכימים, ומצאו לעצמכם כמה דקות, והתפללו את תפילתו הסגולית, שבמקומות רבים נוהגים לקוראה ביום הכיפורים:

1. מי היה חבקוק? בספר חבקוק כמעט ולא מצוינים פרטים על חייו האישיים של חבקוק, בניגוד למצוי אצל כמה נביאים אחרים. על כך כותב ה'אבן עזרא': "הנביא הזה לא ידענו דורו ולא משפחתו". לעומת זאת, בזוהר מבואר (מ"ד, ב) כי חבקוק הוא בנה של האישה השונמית מתקופת אלישע.

2. על פי פירוש זה, שמו של חבקוק הוא על שם החיבוק שחיבק אלישע את הילד והחיה אותו, כפי שמבואר בספר מלכים ב'. גם לפי פירושים אחרים, שמו של חבקוק נגזר מהשורש ח'ב'ק.

3. בספר עצמו לא נמסר לנו שמו של המלך שבחייו התנבא חבקוק. על פי סדר עולם רבה, חבקוק נתנבא בימי מנשה המלך, והסיבה לכך ששם המלך לא הוזכר, היא "מפני שלא היה מלך כשר לא נקראו על שמו". על פי הגישה הקודמת שצוינה בחז"ל, ועל פיה חבקוק הוא בנה של השונמית מתקופת אלישע בן שפט, חבקוק ניבא בתקופה זו, כנראה בזמן המלך יהוא.

4. ספר חבקוק הוא השמיני שבספרי תרי עשרה, והוא מכיל שלושה פרקים. הספר כולל את נבואותיו של חבקוק.

5. בתלמוד בבלי (מכות כ"ד) מובא כך: "דרש רבי שמלאי: 'שש מאות ושלש עשרה מצות נאמרו לו למשה'... בא דוד והעמידן על אחת עשרה... בא ישעיה והעמידן על שש... בא מיכה והעמידן על שלוש... בא חבקוק והעמידן על אחת שנאמר: 'וצדיק באמונתו יחיה'". (חבקוק ב', ד') המהר"ל מסביר שלא בא הנביא לצמצם חלילה את מצוות התורה, אלא שבמצווה זו, וכן באחת עשרה המצוות שמנה דוד, בשש שמנה ישעיהו ובשלוש שמנה מיכה, יש את כל השלמות כשם שיש בשאר המצוות, אמנם לא בצורה מפורטת ולא באותה מעלה. המאירי מסביר את דברי חבקוק כי כל כוונת ותכלית המצוות היא לעבוד ולדבוק בה' על ידי האמונה האיתנה.

6. בספרו, מתואר כי חבקוק חג עוגה ועמד בה ולא זז משם עד שעזרו השם בתשועה לעם ישראל, וכפי שהסביר המלבי"ם, שתפילה זו היא על זמני הגלות והגאולה: "תפלה לחבקוק - תפילה זו נחלקת לשלשה חלקים:

חלק א' - עד "מהר פארן סלה": התפלל על זמן הגלות שלא יסתיר ה' פניו מעמו וסיים במילת סלה.

חלק ב' - מן "כסה שמים הודו" עד "ערות יסוד עד צואר סלה" התפלל על הנהגת ה' בזמן הגלות ועל התגלות ה' בעת הגאולה עת יצא לישע את עמו וסיים במלת סלה.

חלק ג' - מן פסוק י"ד עד סוף הסימן התפלל על העת שיהיו ישראל למשיסה ועל חבלי משיח, והודיע שהחבויים והצרות יהיו סימן הגאולה".

7. רבי נחמן מברסלב כותב בספר המידות (ערך 'דעת' כי תפילתו של חבקוק הינה סגולה ליישוב הדעת. מדובר בתפילה מרתקת ומדהימה, שבמקומות רבים נוהגים לקוראה בליל יום הכיפורים. על פי סגנון התפילה, נראה כי זהו פרק בספר תהילים, אך מדובר על תפילתו של חבקוק הנביא.

8. לשון התפילה:

"תְּפִלָּה לַחֲבַקּוּק הַנָּבִיא עַל שִׁגְיֹנוֹת. אֵדנָי, שָׁמַעְתִּי שִׁמְעֲךָ יָרֵאתִי; אֵדנָי פָּעָלְךָ בְּקֶרֶב שָׁנִים חַיֵּיהוּ, בְּקֶרֶב שָׁנִים תּוֹדִיעַ; בְּרֹגֶז, רַחֵם תִּזְכּוֹר. אֱלוֹהַּ מִתֵּימָן יָבוֹא, וְקָדוֹשׁ מֵהַר-פָּארָן סֶלָה; כִּסָּה שָׁמַיִם הוֹדוֹ, וּתְהִלָּתוֹ מָלְאָה הָאָרֶץ. וְנֹגַהּ כָּאוֹר תִּהְיֶה, קַרְנַיִם מִיָּדוֹ לוֹ; וְשָׁם, חֶבְיוֹן עֻזֹּה. לְפָנָיו, יֵלֶךְ דָּבֶר; וְיֵצֵא רֶשֶׁף, לְרַגְלָיו. עָמַד וַיְמֹדֶד אֶרֶץ, רָאָה וַיַּתֵּר גּוֹיִם, וַיִּתְפֹּצְצוּ הַרְרֵי עַד, שַׁחוּ גִּבְעוֹת עוֹלָם; הֲלִיכוֹת עוֹלָם, לוֹ. תַּחַת אָוֶן, רָאִיתִי אָהֳלֵי כוּשָׁן; יִרְגְּזוּן, יְרִיעוֹת אֶרֶץ מִדְיָן. הֲבִנְהָרִים, חָרָה אֵדנָי, אִם בַּנְּהָרִים אַפֶּךָ, אִם-בַּיָּם עֶבְרָתֶךָ: כִּי תִרְכַּב עַל סוּסֶיךָ, מַרְכְּבֹתֶיךָ יְשׁוּעָה. עֶרְיָה תֵעוֹר קַשְׁתֶּךָ, שְׁבֻעוֹת מַטּוֹת אֹמֶר סֶלָה; נְהָרוֹת, תְּבַקַּע אָרֶץ. רָאוּךָ יָחִילוּ הָרִים, זֶרֶם מַיִם עָבָר; נָתַן תְּהוֹם קוֹלוֹ, רוֹם יָדֵיהוּ נָשָׂא. שֶׁמֶשׁ יָרֵחַ, עָמַד זְבֻלָה; לְאוֹר חִצֶּיךָ יְהַלֵּכוּ, לְנֹגַהּ בְּרַק חֲנִיתֶךָ. בְּזַעַם, תִּצְעַד אָרֶץ; בְּאַף, תָּדוּשׁ גּוֹיִם. יָצָאתָ לְיֵשַׁע עַמֶּךָ, לְיֵשַׁע אֶת מְשִׁיחֶךָ; מָחַצְתָּ רֹּאשׁ מִבֵּית רָשָׁע, עָרוֹת יְסוֹד עַד צַוָּאר סֶלָה. נָקַבְתָּ בְמַטָּיו רֹאשׁ פְּרָזָו, יִסְעֲרוּ לַהֲפִיצֵנִי; עֲלִיצֻתָם, כְּמוֹ לֶאֱכֹל עָנִי בַּמִּסְתָּר. דָּרַכְתָּ בַיָּם, סוּסֶיךָ; חֹמֶר, מַיִם רַבִּים. שָׁמַעְתִּי וַתִּרְגַּז בִּטְנִי, לְקוֹל צָלְלוּ שְׂפָתַי יָבוֹא רָקָב בַּעֲצָמַי, וְתַחְתַּי אֶרְגָּז: אֲשֶׁר אָנוּחַ לְיוֹם צָרָה, לַעֲלוֹת לְעַם יְגוּדֶנּוּ. כִּי תְאֵנָה לֹא תִפְרָח, וְאֵין יְבוּל בַּגְּפָנִים כִּחֵשׁ מַעֲשֵׂה זַיִת, וּשְׁדֵמוֹת לֹא עָשָׂה אֹכֶל; גָּזַר מִמִּכְלָה צֹאן, וְאֵין בָּקָר בָּרְפָתִים. וַאֲנִי, בַּיהוָה אֶעְלוֹזָה: אָגִילָה, בֵּאלֹהֵי יִשְׁעִי. יְהוִה אֲדֹנָי, חֵילִי, וַיָּשֶׂם רַגְלַי כָּאַיָּלוֹת, וְעַל בָּמוֹתַי יַדְרִכֵנִי; לַמְנַצֵּחַ, בִּנְגִינוֹתָי".

9. אנו מייחלים שבמהרה תתקיים בנו נבואתו של חבקוק הנביא, וכלשון המלבי"ם בסוף הספר: "ה' - כי אז בעת ההיא ה' חילי, וישם רגלי כאילות - שארוץ במהירות לארץ ישראל, ושם ידריכני על במותי - שהוא על הר ציון וארץ ישראל שהיא גבוהה מכל הארצות, ושם אנצח בנגינותי - לאמר לפניו שירות ותשבחות בבית מקדשו".

10. על פי המסורת, חבקוק הנביא קבור בכפר יקוק, הנמצא בהרי הגליל התחתון, ממערב לקיבוץ חוקק.

חבקוק הנביא בסוד עצום ומופלא: גודל השכר עבור פעם אחת של שבירת המידות, לחצו כאן.

לקריאת ספר חבקוק, לחצו כאן. 
ללימוד ספר חבקוק עם מפרשי התנ"ך המופלאים, לחצו כאן.
תגיות:חבקוק הנביאעובדות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה