חדשות בעולם

ארצות הברית: דאע"ש הובס, התחלנו להסיג את כוחותינו מסוריה

עכשיו זה רשמי: הבית הלבן הודיע על תחילת הנסיגה של כוחות הצבא האמריקני מסוריה. הנשיא דונלד טראמפ כתב: "הבסנו את דאעש בסוריה – הסיבה היחידה שלי להיות שם בתקופת נשיאותי"

חיילים אמריקניים, תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)חיילים אמריקניים, תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

הבית הלבן הודיע אחרי הצהריים (רביעי) כי ארצות הברית החלה להסיג את כוחותיה מסוריה. האישור הרשמי בא לאחר ידיעות שונות בתקשורת כי בכוונתו של ממשל טראמפ לשים קץ לנוכחותה הצבאית של ארצות הברית בסוריה.

דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, אמרה במסיבת עיתונאים כי "לפני חמש שנים, דאע"ש היה כוח עוצמתי ומסוכן מאוד במזרח התיכון, וכעת ארצות הברית הביסה את הח'ליפות". היא הבהירה, עם זאת, כי "הנצחונות הללו על דאע"ש בסוריה אינם מבשרים על סופה של הקואליציה הבינלאומית או על סוף הקמפיין. התחלנו להחזיר את כוחותינו הביתה בעוד אנו עוברים לשלב הבא של הקמפיין".

"ארצות הברית ובעלות בריתנו עומדות מוכנות לפעול בכל הרמות כדי להגן על האינטרסים האמריקניים בכל מקום שנדרש. נמשיך לעבוד יחד כדי לשלול מהטרוריסטים האסלאמיסטיים הרדיקלים את הטריטוריה, המימון, התמיכה וכל אמצעי של חדירה לגבולותינו".

הנוכחות האמריקנית הצבאית בסוריה כוללת כ- 2,000 חיילים שהוצבו בצפון-מזרח המדינה וסייעו לכורדים במאבק נגד ארגון דאע"ש. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הבסנו את דאעש בסוריה – הסיבה היחידה שלי להיות שם בתקופת נשיאותי". על פי רציונל זה, הבהיר טראמפ, אין צורך בנוכחותה הצבאית של ארצות הברית בשטח סוריה.

בשלב זה לא ברור היקף הנסיגה האמריקנית ופרק הזמן בו תתבצע. הודעת הבית הלבן באה בניגוד להתבטאויות שנשמעו בפנטגון – כולל מפיו של שר ההגנה ג'יימס מאטיס – כי הצבא האמריקני צריך להישאר בסוריה לטווח הארוך כדי למנוע את התעצמותו של דאע"ש מחדש. גורם אמריקני מסר, עם זאת, כי הנסיגה תתבצע בתוך 60 עד 100 ימים, וכי בתוך 24 שעות יסוגו כל אנשי מחלקת המדינה הנמצאים בשטח סוריה.

ברוסיה – המנסה לקדם הסדר פוליטי בסוריה – בוודאי חשים שביעות רצון מההחלטה האמריקנית. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זחרובה, אמרה מוקדם יותר לעיתונאים כי "הנוכחות האמריקנית הבלתי חוקית בסוריה הפכה למכשול מסוכן בדרך להשגת הסכם שלום, זאת במקום להיות גורם הנאבק בטרור".

מי שאינם מרוצים מהחלטה של ארצות הברית הם הכורדים בסוריה, שלמעשה ננטשו לנפשם. סכנת דאע"ש אומנם פחתה בשל התבוסות שספג, שצמצמו בהרבה את נוכחותו בסוריה, אך נשיא טורקיה ארדואן איים בימים האחרונים כי ייתכן וארצו תפתח בכל רגע במבצע צבאי חדש בסוריה נגד הכוחות הכורדיים, אותם הוא מחשיב לטרוריסטים הקשורים למיליציית ה- PKK הכורדית בטורקיה. ארדואן אף טען כי דונלד טראמפ אישר את תוכניתה הצבאית של טורקיה לפעולה באזור – טענה שהוכחשה על ידי גורמים בבית הלבן. בקרב הכורדים החלו כבר להישמע קולות כי מדובר ב"בגידה" בהם.

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם – בעל ברית מרכזי של טראמפ בסנאט – הגיב על הודעת הבית הלבן בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו. הוא כתב, בין היתר, כי "עם כל הכבוד, דאע"ש לא הובס בסוריה ועיראק, וגם לא באפגניסטן. נסיגה של הכוח האמריקני הקטן מסוריה תהיה טעות עצומה כמו זו של ברק אובמה". גראהם הוסיף כי הנסיגה האמריקנית תפגע במאמצים לבלום את ההתבססות האיראנית בסוריה ותעמיד בסכנה את הכורדים, בעלי הברית של ארצות הברית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על הידיעה בנוגע לנסיגת הכוחות האמריקנים מסוריה: "שוחחתי שלשום עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ואתמול עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. הממשל האמריקני אמר לי שזוהי כוונת הנשיא להוציא את כוחותיהם מסוריה. הם הבהירו שיש להם דרכים אחרות להביא לידי ביטוי את השפעתם בזירה".

נתניהו הוסיף כי "זוהי כמובן החלטה אמריקנית. אנחנו נלמד את לוחות הזמנים שלה, את צורת ההפעלה שלה וכמובן את ההשלכות לגבינו. בכל מקרה אנחנו נדאג לשמור על ביטחון ישראל ולהגן על עצמנו מהזירה הזאת".

ועוד תגובה בישראל להחלטה האמריקנית: שר ישראלי בכיר אמר לאתר "ישראל היום" כי הנוכחות של צבא ארצות הברית בסוריה הייתה מינורית, ולכן אין בכך משום שינוי מהותי של המאזן האסטרטגי בסוריה. הבכיר הוסיף, עם זאת, כי נסיגתה החד-צדדית של ארצות הברית מסוריה מהווה "החמצת הזדמנות" להגיע הסכם דו-צדדי עם רוסיה, במסגרתו הייתה מתבצעת נסיגה איראנית מקבילה מסוריה תמורת הנסיגה האמריקנית.

תגיות:סוריהדונלד טראמפצבא ארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה