דברי תורה

האם יש דרך נכונה להתפלל?

מָה לְ'תִקְשֹׁרֶת אִישִׁית' וּלְפָרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ? מִתְבָּרֵר שֶׁכַּאֲשֶׁר נִגַּשׁ יְהוּדָה לְדַבֵּר אֶל יוֹסֵף הוּא הִתְבַּסֵּס עַל הַיְדִיעָה שֶׁיֵּשׁ דְּבָרִים שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהָפִיק אֶלָּא בְתִקְשֹׁרֶת אִישִׁית

  • ט"ז טבת התשע"ט
(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

"וְיִגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה". כְּתִיב "תַּפּוּחֵי זָהָב בְּמַשְׂכִּיּוֹת כָּסֶף", תִּרְגֵּם עֲקִילָס הַגֵּר: חֲזוּרִין דִּדְהַב בְּגוֹ דִּיסְקְרִין דִּכְסַף. "דָּבָר דָּבֻר עַל אָפְנָיו" - מָה אוֹפַן זֶה מַרְאֶה פָנִים מִכָּל צַד, כָּךְ הָיוּ דְּבָרָיו שֶׁל יְהוּדָה נִרְאִים לְכָל צַד בַּשָּׁעָה שֶׁדִּבֶּר עִם יוֹסֵף (בראשית רבה, פרשת ויגש, פרשה צ"ג, ג')

"וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר: בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי" .

חֲזַ"ל מַשְׁוִים אֶת אֹפֶן דִּבּוּרוֹ שֶׁל יְהוּדָה אֶל יוֹסֵף, לְפָסוּק בְּסֵפֶר מִשְׁלֵי:  "תַּפּוּחֵי זָהָב בְּמַשְׂכִּיּוֹת כָּסֶף דָּבָר דָּבֻר עַל אָפְנָיו" – לִפְעָמִים מַטְמִינִים כַּדּוּרֵי זָהָב בְּתוֹךְ חֲרוּזֵי כֶסֶף, מִבַּחוּץ נִרְאֶה הַכֶּסֶף אַךְ בִּפְנִים נִמְצָא הַזָּהָב הֶחָשׁוּב. כָּךְ הָיָה דִבּוּרוֹ שֶׁל יְהוּדָה אֶל יוֹסֵף, שֶׁהָיְתָה לוֹ מַשְׁמָעוּת חִיצוֹנִית וְכֵן מַשְׁמָעוּת פְּנִימִית. כְּגַלְגַּל עֲגָלָה הַמִּסְתּוֹבֵב, כָּךְ הָיָה דִבּוּרוֹ מִסְתּוֹבֵב וּמִשְׁתַּמֵּעַ לְכַמָּה אֶפְשָׁרֻיּוֹת: בַּקָּשָׁה וְהַפְצָרָה לְשַׁחְרֵר אֶת בִּנְיָמִין מֵחַד גִּיסָא, וְאִיּוּם מוּחָשִׁי לְחוֹלֵל מְהוּמָה אַדִּירָה אִם הַבַּקָּשָׁה לֹא תֵעָנֶה, מֵאִידַךְ גִּיסָא.

 

"אַל תַּעַשׂ תְּפִלָּתְךָ קֶבַע אֶלָּא תַחֲנוּנִים"

הַמַּגִּיד מִדּוּבְּנָא  הִסְבִּיר כִּי דִבְרֵי חֲזַ"ל אֵלּוּ גְּדוּשִׁים בְּתוֹבָנוֹת יִחוּדִיּוֹת עַל תִּקְשֹׁרֶת בֵּין אֲנָשִׁים.

יְהוּדָה נִגַּשׁ אֶל יוֹסֵף וּבִקֵּשׁ: "יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי" – וְכִי עַד כֹּה לֹא דִּבֶּר אֵלָיו? הֲרֵי בְּשִׁלְהֵי פָרָשַׁת מִקֵּץ הִתְנַהֵל דּוּ-שִׂיחַ אָרֹךְ בֵּין הָאַחִים לְיוֹסֵף?!

בְּרַם, יְהוּדָה בִּקֵּשׁ לְדַבֵּר "בְּאָזְנֵי אֲדוֹנִי"! עַד כֹּה הִתְנַהֵל הַדּוּ-שִׂיחַ בְּאֶמְצָעוּת מְתֻרְגְּמָן, אַךְ עַתָּה יְהוּדָה בִּקֵּשׁ רְשׁוּת מִיּוֹסֵף לְשׂוֹחֵחַ אִתּוֹ בְּאֹפֶן יָשִׁיר.

וְכָל כָּךְ, לָמָּה?

לְפִי שֶׁדִּבּוּר אֶחָד יָכוֹל לִהְיוֹת מוּבָן בָּאֳפָנִים שׁוֹנִים. אֲפִלּוּ פְעֻלָּה אַחַת יְכוֹלָה לְהֵעָשׂוֹת בְּכַמָּה אֳפָנִים הָרְחוֹקִים זֶה מִזֶּה כִּרְחֹק מִזְרָח מִמַּעֲרָב. יֵשׁ אָדָם הַמַּגִּישׁ לַחֲבֵרוֹ דְּבַר מָה בְּחֵפֶץ לֵב, וּמוֹשִׁיט אֶת יָדוֹ כְּדֵי שֶׁהַלָּה יִקָּחֶנּוּ. וְיֵשׁ הַמּוֹשִׁיט אֶת יָדוֹ בִּמְהִירוּת וּבְכַעַס, וּמַשְׁלִיךְ אֶת הַחֵפֶץ. גַּם בְּלֹא אֹמֶר וּדְבָרִים הַכֹּל מְבִינִים כִּי הָרִאשׁוֹן נָתַן מִתּוֹךְ אַהֲבָה וְהַשֵּׁנִי נָתַן מִתּוֹךְ כָּעַס.

בְּדִבּוּר, רַבִּים יוֹתֵר הַגְּוָנִים וְהַמַּשְׁמָעֻיּוֹת. בְּנוֹסָף לְמַשְׁמָעוּת הַמִּלָּה עַצְמָהּ, אָנוּ מִתְיַחֲסִים גַּם לַטּוֹן, לִמְהִירוּת הַדִּבּוּר, לְגֹבַהּ הַקּוֹל, לִתְנוּעַת כָּל הָאֵיבָרִים, לְמַבַּט הָעֵינַיִם, עַד כְּדֵי כָךְ שֶׁלִּפְעָמִים מִשְׁפָּט אֶחָד יָכוֹל לְהִשְׁתַּמֵּעַ כְּמִתְחַנֵּן אוֹ כְמִתְחַצֵּף. הַמִּלִּים הַמֻּכָּרוֹת שֶׁיְּלָדִים אוֹמְרִים: "אַבָּא, אִמָּא, אֲנִי רָעֵב", יְכוֹלוֹת לְהֵאָמֵר בְּתַחֲנוּנִים, וְלֵב מִי לֹא יִמַּס לְמִשְׁמָעָן. וְהֵן יְכוֹלוֹת לְהֵאָמֵר בְּעַזּוּת וּבְחֻצְפָּה, "אַבָּא! אֲנִי רָעֵב!", כְּדַבֵּר אָדוֹן אֶל מְשָׁרְתוֹ.

וְכָךְ מְתָאֶרֶת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה אֶת בִּכְיָם שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְאַחַר שֶׁהַמְרַגְּלִים פִּטְּמוּ אֶת נַפְשָׁם בְּאִיּוּמִים וּבְהַפְחָדוֹת עַל הַצָּפוּי לָהֶם בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל : "וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא". לֹא הָיָה זֶה בְּכִי שָׁקֵט, לֹא הָיָה זֶה בְּכִי שֶׁל תַּחֲנוּנִים לַה' שֶׁיּוֹשִׁיעֵם - הָיָה זֶה בְּכִי שֶׁל תַּרְעֹמֶת, אֲנָשִׁים הַמּוֹחִים עַל עָוֶל שֶׁנַּעֲשָׂה לָהֶם; הָיָה זֶה בְּכִי קוֹלָנִי שֶׁל מְרִידָה, וּלְפִיכָךְ נִתְבָּעוּ.

לְפִיכָךְ בִּקֵּשׁ יְהוּדָה לְדַבֵּר יְשִׁירוֹת עִם יוֹסֵף, כִּי רַק בְּדִבּוּר יָשִׁיר אֶפְשָׁר לְהַעֲבִיר אֶת הַמַּשְׁמָעוּת הַמְדֻיֶּקֶת שֶׁרוֹצִים שֶׁיִּתְקַבֵּל עַל לֵב הַשּׁוֹמֵעַ, וְרַק בְּדִבּוּר יָשִׁיר הָיָה יְהוּדָה יָכוֹל לַעֲקֹב אַחַר רַחֲשֵׁי הַלֵּב שֶׁל יוֹסֵף, לִשְׁמֹעַ אֶת אֲשֶׁר הוּא דוֹבֵר וְאֶת אֲשֶׁר מִסְתַּתֵּר מֵאֲחוֹרֵי מִלּוֹתָיו.

דְּבָרִים אֵלּוּ מַעֲנִיקִים מַשְׁמָעוּת מְיֻחֶדֶת לְהוֹרָאַת רַבִּי שִׁמְעוֹן בְּמַסֶּכֶת אָבוֹת: "אַל תַּעַשׂ תְּפִלָּתְךָ קֶבַע אֶלָּא תַחֲנוּנִים" – אַל יִתְפַּלֵּל אָדָם בְּאֹפֶן מַתְרִיס, כְּאָדוֹן הַקּוֹבֵעַ אֶת צְרָכָיו וְדוֹרֵשׁ שֶׁיֵּעָשׂוּ בְּאֹפֶן מִיָּדִי, אֶלָּא יִתְפַּלֵּל בְּתַחֲנוּנִים לִפְנֵי הַבּוֹרֵא.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:ותן חלקנותפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה