דבורי רובינשטיין (וקשטוק)

למה אנחנו עובדים ועובדים בלי לראות תוצאות?

אפשר ללכת בשיטה של זבנג וגמרנו, אבל תוך זמן קצר לחזור אחורה ויותר מזה. בשביל להצליח לטווח ארוך, צריך להשקיע לאט לאט

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקושי הכי גדול בתהליכי שינוי הוא החלק שבו צריך להשקיע, ולכאורה לא לראות תוצאות. כלומר, החלק שבו משקיעים ומשקיעים ומשלמים מחירים לא פשוטים ושום דבר אינו נראה לעין.

הדימוי הכי טוב שאני יכולה לתת הוא הדימוי שלמדתי מהמאמנת העסקית שלי, בת-חן, שהיא מושבניקית לשעבר ומבינה קצת יותר ממני בכל הקשור לתחום האדמה ותוצרתה.

יש 2 דרכים להתפרנס מעבודת האדמה: יש אלו שמגדלים גידולים עונתיים, שנתיים, "חד פעמיים", כמו שדה חיטה. זורעים, חורשים, קוצרים ומוכרים. כל שנה מחדש התהליך מתחיל מהתחלה, התוצרת נמכרת וחוזר חלילה.

היתרון: עבודה מהירה, השקעה נראית לעין ותוצאות נראות ומהירות. ביד ומיד.

המחיר: בכל שנה צריך להתחיל הכל מהתחלה.

יש אלו שמשקיעים בפרדס. הם זורעים זרעים, חורשים, משקים, מדשנים, שוב חורשים, שוב משקים, שוב ושוב ושוב, מידי יום ביומו במשך כמה שנים טובות. גם בימים שקשה ואין כח, גם כשנראה שלעולם לא יצא מזה כלום וכלום לא נראה בשטח.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הם ממשיכים ומשקיעים, ולאדם שלא מבין בתחום זה יראה כמו עבודת שווא.

רק לאחר מספר שנים מתחילים לנבוט ניצנים ראשונים של תוצאות, ואורך עוד זמן רב עד שגדל לו גזע חזק מספיק שנושא בתוכו את כל מה שנדרש כדי להצמיח ענפים, עלים ופירות.

עד שרואים את הפירות – מה שנקרא "הנשמה יוצאת". אך כשהם גדלים בתפארתם ונקטפים ונמכרים, הנשמה חוזרת, ובגדול.

ואיזה פלא, מאותו רגע הם גדלים מידי שנה בשנה.

כבר לא צריך להשקיע בהם כמו בהתחלה, אלא נשאר רק לשמר, לטפח, לתחזק את הבסיס – והתוצאות מגיעות עם הרבה פחות עבודה.

היתרון: השקעה לטווח ארוך. בשלב מסוים נשאר רק לתחזק ולקצור את הפירות.

המחיר: מאמץ רב והשקעה במשך מספר שנים, בלי ליהנות מאף רווח מידי.

את הדוגמא הזו אני מביאה בהרבה מהאימונים העסקיים שאני מלווה, כשאני מתארת ללקוחה את הדרך שלי לעבודה באימון עסקי: גם עבודה על הטווח הארוך (זריעה של פרדס, בניית עסק לטוח ארוך), וגם על הטווח הקצר (חיטה: מזומן ביד וכמעט מיד).

ככה אני משתדלת בכל תחום בחיי. כי מצד אחד אני אישה של תכל'ס, צריכה תוצאות אתמול ואין לי סבלנות לתהליכים. ויחד עם זה, בעניינים שחשובים לי יותר מכל, כמו חינוך הילדים שלי, העסק שבניתי בעשר אצבעות וסולם הערכים שהצבתי לעצמי – שם אני בתהליכים ארוכים-ארוכים. יש תקופות שאני לא רואה תוצאות, וכמעט נשברת, ויש תקופות שפתאום אני רואה פירות בשלים שקוראים לי לקטוף אותם בכיף, ואני מתמלאת באושר שאי אפשר להסביר במילים. באותם רגעים אני יודעת שהכל היה שווה.

הכל תלוי בתוצאות שאת רוצה.

לתוצאות מהירות אך "חד פעמיות" לא צריך להשקיע הרבה.

אפשר להתחתן ויום אחרי להתגרש; אפשר למצוא עבודה רק בשביל להגיד שמצאת ולהתפטר; אפשר לרדת במשקל עשרים קילו בחודש על ידי ניקוי מסוג כזה או אחר או ניתוח בריאטרי ולעלות את הכל בחזרה פלוס פלוס פלוס; אפשר להשקיע במניות, לחכות לרגע שבו הן יעלו, למכור אותן במחיר שיא ולבזבז את הכסף בשניה; אפשר גם למלא טופס לוטו, להצליח במספרים, לגרוף הון ולגלות שאין לך הכלים איך לנהל הון כזה, ואז לחזור למצב של לפני הזכייה או גרוע מכך (זה סופם של כל הזוכים בסכומי עתק, מתוך מחקרים מוכחים); אפשר לגדל ילדים שצופים בתוכניות טלוויזיה או במחשב ומתקשרים עם העולם ברשתות החברתיות, ואז הם לא מעסיקים אותך ויש לך ראש שקט להתעסק עם התוכניות שאת אוהבת לצפות בהם והחברות הווירטואליות שלך...

לעומת זאת, לתוצאות לטווח הארוך צריך להשקיע זמן רב ולכאורה לא לראות תוצאות, ורק אחרי זמן מה, לפעמים זמן רב, ניתן לראות ניצני תוצאות.

בשביל לחיות בזוגיות טובה את צריכה לדייק מה את מחפשת, מי האיש שאיתו יש לך סיכויים גבוהים יותר לזוגיות שאת רוצה, לצאת עם אי אלו בחורים, להתאכזב, לתת ללב להישבר, לשבור את הלב לאחרים, לכאוב, לחפש ואז למצוא ולהשקיע בקשר החדש, שלא לדבר על ההשקעה בתוך הזוגיות עצמה שדורשת כל הזמן שימור ושיפור.

בשביל למצוא עבודה שתרצי לקום אליה בבוקר, שתסכימי להקדיש לה את המשאבים שהיא צריכה ושהיא תהיה מספקת, מפרנסת וטובה, את צריכה לתור אחריה, לאתר אותה, לדייק מה חשוב לך, ללכת לאי אלו ראיונות, להתאכזב, למצוא ואז להשקיע ולתת מעצמך גם אם לא ישנת בלילה כי הקטנה הוציאה שיניים.

כדי לרדת במשקל ולשמור על ההישגים אפשר ללכת על גרסת הזבנג בשביל המוטיבציה וגם בשביל קיצור דרך, אולם לאחר מכן נדרשת עבודה אמיתית של שינוי אורח חיים במובן הפיזי, התודעתי, הרגשי וההתנהגותי.

בשביל להרוויח הרבה כסף ולהישאר עם הרבה כסף, צריך להשקיע חכם ונבון, להמשיך ולהשקיע עוד ועוד בזהירות ובמספר ערוצים כך שהרווחים יניבו עוד רווחים, ואפשר גם למלא לוטו, להצליח במספרים, לגרוף הון וללמוד איך להתנהל איתו נכון. ללכת איתו בזהירות ולא לאבד את הראש (אני מוכנה להיות הראשונה שתעשה את זה...).

וכדי לגדל ילדים עם ערכים, מידות, יכולת לבנות מערכות יחסים טובות, לתת, לתרום, להיות חלק מחברה אמיתית ולא וירטואלית, צריך לשבת איתם, להקשיב להם, לוותר על דברים שאת אוהבת ולהשקיע המון.

בקיצור, הבנת את הרעיון.

גם הקושי הגדול בלעשות עבור השני טמון בכך שלא תמיד רואים תוצאות מידיות.

אפשר להשקיע ולהשקיע ולהשקיע, ונראה שדבר לא זז, אבל מה שאנחנו לא יודעים זה מה שאנחנו לא רואים. כמו עץ ששורשיו העמוקים אינם נראים, כך מעשינו, אלו שאף אחד לא יודע, שאינם נראים, הם קודם כל בשביל עצמינו, כמו מתן בסתר, עזרה לזולת, התנדבות, חיוך לשכנה המבוגרת.

מזמינה אותך לטעת שורשים שאינם נראים ולזכות לראות ישועות ופירות במה שאת צריכה.

איתך גם בחלקים הנסתרים,

דבורי וקשטוק

דבורי וקשטוק היא מייסדת ומנהלת "מרכז סוויטש" לשינוי. לפרטים נוספים אודות דבורי, לחצו כאן.

תגיות:דבורי וקשטוקעבודההשקעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה