עובדות שלא ידעתם

הידעתם למה קוראים לאדומי שיער "ג'ינג'ים"?

איזו אשליה משמשת לחישוב מרחק, למה לג'ינג'ים קוראים כך, ואיך נדלק הגפרור? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

1. הידעתם מהו גייזר? הגייזר הוא מעיין של מים חמים, אשר מתפרץ אחת לזמן מה, ויוצר עמוד של מים חמים ושל קיטור. התופעה נובעת משילוב של מים, חום גבוה ונקבים בסלעים, דרכם זורם הקיטור. בפארק ילוסטון שבארה"ב ישנן 9 בקעות ובהן כ-400 גייזרים.

2. הידעתם איזו אשליה משמשת לחישוב מרחק? תופעת הפרלקס, או בעברית "היסט", היא האשליה שחפצים שממוקמים רחוק מאתנו זזים לאט יותר מאלה הקרובים אלינו. לדוגמא, כאשר נוסעים בכביש, נדמה כאילו עמודי התאורה זזים במהירות, אך ההרים המרוחקים שבנוף כביכול זזים לאט יותר. האשליה הזו משמשת לחישוב המרחק של כוכבי הלכת וכדומה.

3. הידעתם למה קוראים לאדומי שיער "ג'ינג'ים"? מקור הביטוי הוא בתבלין המוכר לנו בשם זנגוויל, או באנגלית – ג'ינג'ר. שמו של התבלין הושאל גם למשקה כתום ותוסס המכיל זנגוויל, והמוכר בעולם בשם "ג'ינג'ר אייל". הקישור לצבע הכתום הוא זה שנתן לג'ינג'ים את שמם.

4. הידעתם איפה יש אגם בצבע ורוד? למעשה ישנם עשרה אגמים כאלה בעולם, אך המיוחד שבהם הוא אגם הילייר, שנמצא בארכיפלג של מערב אוסטרליה. הצבע הוורוד נגרם בגלל אצות בשם "דואניאלה סלינה", שמתפתחת במים מלוחים, ומפיקה צבע ורוד טבעי שצובע את המים.

אגם הילייר, אוסטרליה (צילום: shutterstock)אגם הילייר, אוסטרליה (צילום: shutterstock)

5. הידעתם אלו צבעים אינם באמת צבעים? מבחינה פיזיולוגית, השחור והלבן אינם באמת צבעים. השחור נובע מהעדר מוחלט של אור וצבע, ואילו הלבן הינו תערובת של כל הצבעים גם יחד. לכן, כאשר קרן אור לבנה פוגעת זכוכית או בטיפה של מים, היא מתפרקת ונראים צבעי הקשת.

6. הידעתם מתי הומצאו האופניים? האופניים הראשונים הומצאו על ידי ז'וזף ניפס בשנת 1816. אלה היו למעשה שני גלגלים מחוברים במוט. הנוסע ישב על המוט ובעט ברצפה כדי להתקדם. למעלה מ-20 שנה לאחר מכן המציא נפח סקוטי בשם קירקפטריק מקמילן את גל הארכובה, המשמש לדיווש באמצעות הרגליים.

7. הידעתם איך הגפרור נדלק? הגפרור הוא הדרך הנפוצה ביותר כיום להצתת אש. קצה הגפרור מצופה בחומר דליק, וצדה של קופסת הגפרורים מכיל רסיסי זכוכית. כאשר משפשפים את החומר הדליק על רסיסי הזכוכית – נוצר חיכוך הגורם לחום, וכך ניצתת האש.

תגיות:אגםעובדות שלא ידעתםג'ינג'י

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה