חדשות יהדות

מחקר חדש: החרדים – האוכלוסייה התורמת והמתנדבת הגדולה ביותר בישראל

על פי תוצאות המחקר, החברה החרדית בארץ מתאפיינת בשיעורי תרומה כספית והתנדבות מעשית גבוהים יותר משאר קבוצות האוכלוסייה

מתנדבים מתכוננים לחלוקת מזון לנזקקים (צילום: גילי יערי, פלאש 90)מתנדבים מתכוננים לחלוקת מזון לנזקקים (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
אא

מחקר חדש שבדק את שיעורי ההתנדבות בישראל מגלה, כי ככל שמידת הקרבה לדת עולה – כך גדלה הנכונות להתנדב ולתרום לזולת, הן במונחי "זמן" (תרומה באמצעות פעילות פיזית) והן במונחי "כסף" (תרומה כספית).

המחקר נערך על ידי שלושה חוקרים בכירים ב"מכון החרדי לחקר מדיניות": המשנה ליו"ר המכון, ניצה (קלינר) קסיר, אסף צחור-שי ושקד אדר. המחקר ניתח את נתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בין השנים 2015–2017 ובחן את הקשר שבין תרומה להתנדבות בכל אחת מקבוצות האוכלוסייה בחברה היהודית. מהנתונים עולה כי ישראל היא "מדינה של מתנדבים": בשנת 2017, כ- 64% מהאוכלוסייה סייעו לזולת באמצעות תרומה כספית או פעילות התנדבותית, כאשר 59% תרמו תרומה כספית ו- 21% התנדבו.

עם זאת, המחקר מראה שקיימת שונות גדולה בין אוכלוסיות בחברה הישראלית, וככל שקבוצת אוכלוסייה מוגדרת כ"דתית" יותר – שיעורי ההתנדבות והתרומה עולים. הנתונים מלמדים כי החברה החרדית מתאפיינת בשיעורי תרומה והתנדבות גבוהים יותר משאר קבוצות האוכלוסייה: 89% מבני ה- 20 ומעלה תורמים כסף ו- 38% מהם מדווחים על פעילות התנדבותית. לשם השוואה, בחברה החילונית – 54% בלבד הצהירו על תרומה כספית ו- 21% בלבד עוסקים בהתנדבות.

(קרדיט: המכון החרדי למחקרי מדיניות)(קרדיט: המכון החרדי למחקרי מדיניות)

גם מבחינת היקפי התרומה וההתנדבות, החברה החרדית נמצאת בראש: 67% מהתורמים עושים זאת בסכומים של למעלה מ- 500 ש"ח בשנה, ו- 47% מהמתנדבים מקדישים למעלה מ- 10 שעות בשבוע להתנדבות. בחברה החילונית, רק 19% מהתורמים מדווחים על תרומה של למעלה מ- 500 ש"ח בשנה ו-21% מהמתנדבים משקיעים למעלה מ- 10 שעות שבועיות של התנדבות.

(קרדיט: המכון החרדי למחקרי מדיניות)(קרדיט: המכון החרדי למחקרי מדיניות)

עורכי המחקר מוסיפים כי הפער בין האוכלוסיות גדול ומרשים במיוחד כאשר התרומה נמדדת כשיעור מתוך ההכנסה הפנויה: "החרדים תורמים 4.6% מהכנסתם הפנויה, לעומת יהודים לא-חרדים שתורמים רק 1.2% וערבים שתורמים 2.3%. בחברה הערבית שיעור התורמים וגובה התרומות אמנם נמוכים יחסית לקבוצות האחרות, אך התרומות כשיעור מתוך ההכנסה הפנויה גבוהות יחסית".

תגיות:התנדבותמחקרהחברה החרדית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה