חדשות בארץ

הערכת אמ"ן: סבירות גבוהה להסלמה מול החמאס ב- 2019

מהערכת המודיעין האסטרטגית לשנת 2019, שפרטיה פורסמו היום, עולה כי החמאס עלול ליזום הסלמה מוגבלת כדי להשיג הקלות כלכליות נוספות. בזירה הצפונית - איראן משנה בהדרגה את מערך ההתבססות שלה בסוריה ופועלת להעמיק את התבססותה הצבאית בעיראק

(צילום: דובר צה"ל)(צילום: דובר צה"ל)
אא

אגף המודיעין בצה"ל הציג לפני כשבועיים בפני פורום מטכ"ל את הערכת המודיעין האסטרטגית לשנת 2019. מהערכה זו, שפרטיה התפרסמו היום (רביעי), עולה בין היתר כי ישנה סבירות גבוהה להסלמה יזומה של החמאס בגזרת הדרום. בכל הנוגע לאיראן – היא משנה בהדרגה את מערך ההתבססות שלה בסוריה ופועלת להתבסס יותר לעומק בעיראק.

באמ"ן עוקבים אחרי המאמצים שמשקיע החמאס בשיפור יכולותיו ההתקפיות מתחת לקרקע, וסבורים כי הוא עלול ליזום הסלמה שתבוא לידי ביטוי במתקפה קרקעית. ייתכן והמחבלים יעשו שימוש ב"מנהרת מארב", שפתח היציאה שלה נמצא בתוך שטח הרצועה בסמוך לגדר המערכת, כדי לחדור לשטח ישראל ולבצע פיגוע. באמ"ן מעריכים, עם זאת, שהחמאס אינו מעוניין לבצע פעולת חטיפה שעלולה להוביל את הצדדים למלחמה, אלא שואף להסלמה מוגבלת שתגרור את ישראל ל'ימי קרב', כך שהוא יוכל להשיג ממנה הקלות כלכליות נוספות.

תוכנית השלום של הממשל האמריקני, שאמורה להיות מוצגת בקרוב, והאפשרות שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יסיים השנה את חייו מובילות את אמ"ן להערכה כי האלימות הפלסטינית עלולה לגלוש ביתר שאת גם ליהודה ושומרון. באגף המודיעין מסייגים הערכה זו בכך שלרשות הפלסטינית יש אינטרס לשמור על היציבות הביטחונית, שערעורה עלול לאיים על מעמדה.

במעבר לזירה הצפונית – באמ"ן מבחינים בשינוי מדיניות אצל איראן בכל הנוגע להתבססותה הצבאית. הפעילות ההתקפית האינטנסיבית של ישראל נגד מטרות איראניות בסוריה הובילה את איראן לצמצם בחודשים האחרונים את היקף כוחותיה בסוריה ולהעתיק את מרכז הכובד של פעילותם מאזור נמל התעופה הבינלאומי של דמשק לבסיס T4 שליד תדמור. ההתרחקות צפונה אינה מעידה על שינוי כוונות של איראן בכל הנוגע לרצונה להישאר בסוריה.

במקביל פועלת איראן להעמיק את התבססותה הצבאית בעיראק באמצעות מיליציות שיעיות, שבעת הצורך יוכלו לחבור לכוחות האיראניים והפרו-איראניים בסוריה ובלבנון. התבססות איראנית בעיראק תאפשר לה לאיים על ישראל בשיגור טילים, וכן תפתח את ציר המסדרון הקרקעי מטהראן עד הגולן. על רקע הערכות אלו, אמ"ן ממליץ לתת את תשומת הלב הראויה לאיום האיראני מכיוון עיראק.

הסנקציות שהטילה ארצות הברית על איראן מעיקות מאוד על המשטר ועל האזרחים. באמ"ן לא שוללים על הסף את האפשרות שהלחץ הכבד יוביל את איראן להפרה מלאה של הסכם הגרעין. במקרה זה, ההערכה היא כי איראן תוכל לייצר פצצת גרעין בתוך שנתיים. עם זאת, הסבירות הרווחת היא כי המשטר האיראני לא ישבור את הכלים באופן מוחלט, אלא ילך בדרך ביניים של איומים ואיתותים, כדי לסחוט הקלה בסנקציות או במטרה לשגר את המסר לפיו הוא מעוניין בהסכם גרעין חדש עם ארצות הברית.

ביחס לארגון החיזבאללה, באמ"ן קובעים כי ישראל הצליחה לשבש בצורה משמעותית את פרויקט דיוק הטילים. ההערכה היא כי ארגון הטרור שואף לפתוח חזית שנייה מול ישראל, בנוסף לגזרת דרום לבנון, ולפרוס באזור הגולן הסורי את כוחותיו, לצד מיליציות פרו-איראניות אחרות.

לאור הערכת המודיעין השנתית שגובשה באמ"ן, הרואה בעזה את הגזרה הנפיצה ביותר, הורה הרמטכ"ל אביב כוכבי לשפר את מוכנותו המבצעית של צה"ל, בדגש על התכוננות לקראת הסלמה אפשרית בגזרה זו. בהתאם לכך, תוכנית העבודה של המטכ"ל לשנת 2019 כוללת סדרה נרחבת של צעדים בתחומי הרכש, האימונים ועוד. בין היתר, מתוכננת הקמתה של מינהלת מטכ"לית שתסייע בהגדלת בנק המטרות המודיעיניות שבידי צה"ל. כוכבי החליט גם לתגבר את מערך סוללות כיפת ברזל, כך שעד סוף השנה מתוכננות להיפרס ברחבי הארץ 10 סוללות - 8 סוללות סדירות ו- 2 סוללות מילואים.

תגיות:איראןחמאסאביב כוכביאמ"ן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה