חדשות כלכלה

מתקן ההתפלה באשדוד יימכר – לצורך שיפוצו

לאחר כשנתיים וחצי של משא ומתן, הגיעו המדינה, הבנקים וחברת מקורות להסדר שיוביל למכירתו של מתקן ההתפלה, שכשלים הנדסיים מונעים ממנו להגיע למלוא יכולת אספקת המים הפוטנציאלית שלו

מתקן התפלה, אילוסטרציה (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)מתקן התפלה, אילוסטרציה (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)
אא

בתום משא ומתן ארוך ומורכב, נחתם אתמול (ראשון) הסכם בין המדינה, הבנקים וחברת מקורות למכירתו ושיפוצו של מתקן ההתפלה באשדוד.

המתקן באשדוד הוא אחד מחמשת מתקני ההתפלה הגדולים בישראל. הוא הוקם על ידי חברת מנרב הנדסה והחברה הספרדית "סדיט" (Sadyt) עבור חברת מקורות ייזום, חברת-בת של מקורות מים. עלות ההקמה של המפעל הסתכמה ב- 1.5 מיליארד שקלים. הוא החל לפעול לפני כשלוש שנים, ויכולת אספקת המים הפוטנציאלית שלו אמורה הייתה להגיע לכ- 100 מיליון קוב מים בשנה – כ- 12% מהיקף צריכת המים הביתית והעירונית השנתית במשק. אלא שהקמתו של המתקן לוותה בקשיים ובעיכובים משמעותיים, ולמעשה עד כה כלל לא הושלמה במלואה, נוכח כשלים הנדסיים ותהליכיים רבים. המתקן אינו מצליח לעמוד באספקת כמות המים אליה התחייב הזכיין בחוזה עליו חתם, והוא מצוי בקשיים פיננסיים מהותיים.

במטרה למנוע את קריסת המתקן, ולאור מצבו של משק המים הזקוק לכמויות מים מותפלים בהיקף הולך וגדל, גופי המדינה (החשב הכללי ואגף תקציבים במשרד האוצר, רשות החברות, משרד האנרגיה ורשות המים), חברות מקורות מים ומקורות ייזום והגופים המממנים בראשות בנק הפועלים הגיעו להסדר, על פיו המניות של הזכיין והמפעיל יימכרו במלואן על ידי מקורות במכרז פומבי, כאשר הרוכש יתחייב לשפץ את מתקן ההתפלה. עלות השיפוץ מוערכת בכ- 200 מיליון שקלים, ובמסגרת ההסכם נקבע כי לזכות הרוכש תועמד קופת משאבים שתשמש אותו לטובת התיקון בפרק זמן של עד שנתיים. הכסף יגיע ממנרב ו"סדיט", שיפצו בכך את מקורות ייזום על התקלות המתמשכות בהפעלת המתקן.

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, אמר: "הסכם זה מהווה סיומו של משא ומתן ארוך ומורכב שנמשך כשנתיים וחצי. הישג זה התאפשר בזכות שיתוף פעולה מצד כל הגורמים – המדינה, מקורות והגופים המממנים. ההסכם שגובש יספק ודאות לגבי אספקת המים מהמתקן, החשובה מאוד בעת זו של משבר במשק המים".

מנכל משרד האנרגיה, אודי אדירי, ציין כי "ההסכם הוא אבן דרך ביישום החלטת הממשלה שהעביר השר שטייניץ, של השינוי המבני של מקורות, בכדי לאפשר פיתוח מואץ של משק המים בישראל ולהובילו למוכנות מלאה במקרה של המשך שנות הבצורת".

תגיות:מקורותמשרד האוצרהתפלהמשרד האנרגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה