חדשות בארץ

דיווח פלסטיני: עסקת המאה אינה כוללת הקמת מדינה פלסטינית

העיתון "אל-קודס" טוען כי תוכנית השלום האמריקנית מבוססת על הענקת אוטונומיה לפלסטינים באזורים הנמצאים בשליטתם ביהודה, שומרון ורצועת עזה. ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארצות הברית, שסייר במדינות המפרץ, פעל להשיג את הסכמתן להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בשטחים הפלסטיניים

  • כ"ג אדר א' התשע"ט
קושנר (במרכז), תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)קושנר (במרכז), תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

העיתון הפלסטיני "אל-קודס", היוצא לאור במזרח ירושלים, פרסם הבוקר (חמישי) פרטים על עסקת המאה – תוכנית השלום של הממשל האמריקני, האמורה להתפרסם לאחר הבחירות.

על פי הידיעה, המתבססת על "מקורות יודעי דבר" בוושינגטון, התוכנית אינה כוללת הכרה במדינה פלסטינית, אלא מבוססת על הענקת אוטונומיה לפלסטינים באזורים הנמצאים בשליטת הרשות הפלסטינית. רצועת עזה תזכה אף היא לאוטונומיה; היא תהיה קשורה מבחינה מדינית לאוטונומיה הפלסטינית ביהודה ושומרון, ובנוסף יהיו לה קשרים כלכליים עם אזורי B הנמצאים בשליטה אזרחית של הרשות. הפלסטינים יחלו במשא ומתן עם ישראל על אזור C, הנמצא כיום בשליטה ישראלית. אזור זה כולל גם את מזרח ירושלים.

התוכנית כוללת גם את הסרת רוב המחסומים הצבאיים שמציבה ישראל ביהודה ושומרון, וזאת במטרה לאפשר לפלסטינים יתר חופש תנועה. האחריות הביטחונית תישאר בידי ישראל באופן מלא, כולל בבקעת הירדן.

המקורות טענו עוד כי גושי ההתנחלויות הגדולים יסופחו באופן רשמי לישראל. היישובים שמחוץ לגושים יישארו בשליטה ישראלית אך לא תתאפשר הרחבתן. המאחזים הבלתי חוקיים יפונו. ביחס לסוגיה הנפיצה של הר הבית, מסרו המקורות כי התוכנית מדברת על "חיזוק השותפות בין ירדן, הפלסטינים וישראל" בניהול ההר, תוך הבטחת הגעתם של המתפללים המוסלמים אל המקום.

בנוגע לסוגיית הפליטים, התוכנית גורסת כי מספרם נע בין 30 ל- 60 אלף פליטים בלבד. אם ירצו בכך – הם יוכלו לחזור לשטחי האוטונומיה הפלסטינית. תוקם קופת פיצויים מיוחדת עבור צאצאיהם של התושבים שנעקרו מבתיהם במהלך המלחמה ב- 1948, אך הם לא יוגדרו כפליטים.

חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, ושליחו המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, המובילים את צוות השלום האמריקני הגיעו השבוע לאזור על מנת לקדם את "עסקת המאה". מסעם כלל ביקורים בעומאן, בחריין, איחוד האמירויות הערביות, קטר וסעודיה. אתמול הגיע קושנר לטורקיה ונפגש עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. על פי הדיווח "באל-קודס", מסעו של קושנר נועד להשיג את הסכמתן של מדינות המפרץ להשקיע עשרות מיליארדי דולר באזורים הפלסטיניים, וזאת במסגרת צעדי הפיתוח הכלכלי הכלולים בתוכנית השלום האמריקנית. בראיון שהעניק בזמן שהותו באיחוד האמירויות לרשת סקיי ניוז בערבית הדגיש קושנר, בין היתר, את הקשר שעושה התוכנית בין המישורים המדיני והכלכלי. לדבריו, הפחתת המתח בין הפלסטינים והישראלים "תשפר את הזדמנויות הכלכלה הפלסטינית שהיו מוגבלות בהיעדר שלום". ההשפעה הכלכלית, הוסיף, לא תהיה מוגבלת אך ורק לישראלים ולפלסטינים אלא תחול על האזור כולו.

בין הצעדים הכלכליים עליהם דיווחו המקורות – הקמת נמל בעזה, יצירת קשר יבשתי בין הרצועה ליהודה ושומרון, "אמצעים יצירתיים" למעבר אווירי של אנשים וסחורות מעזה ואליה, וחיזוק מגזר הייצור הטכנולוגי באזור A.

פרשנים שונים סבורים כי תוכנית השלום תכלול השקעה של 25 מיליארד דולר בשטחים הפלסטיניים ביהודה, שומרון ורצועת עזה לאורך 10 שנים, ו- 40 מיליארד דולר נוספים במצרים, ירדן ואולי אף לבנון – בהתאם למידת היענותן לסייע ליישומה של עסקת המאה.

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, אמר היום כי קושנר מנסה לקדם את יישום תוכניתו המדינית של הממשל האמריקני ולהשיג ויתורים פלסטיניים באמצעות הכספים אותם ישיג ממדינות ערב. בראיון לרדיו "קול פלסטין" אמר אל-מאלכי כי מאמציו של קושנר לא ישאו פרי: "אין אף פלסטיני שיסכים לוותר על הזכויות, למרות הפיתויים הכספיים".

תגיות:ג'ארד קושנרעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה