אמונה

למה הייתה שואה? הרב שך בדברי חיזוק והתעוררות

בוודאי שיש להקדוש-ברוך-הוא חשבון, והקדוש-ברוך-הוא אינו עושה כחוט השערה בחינם" - הרב ש"ך מסביר מדוע ארעה המלחמה האיומה, וגם מכתב חיזוק מ"השומר אמונים" לניצולי השואה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בִּרְצוֹנִי לְהַצִּיב שְׁאֵלָה, מַחֲשָׁבָה שֶׁמְּנַקֶּרֶת אֶצְלִי הַרְבֵּה שָׁנִים: הָיְתָה שׁוֹאָה לִפְנֵי עַשְׂרוֹת שָׁנִים, בְּשׁוֹאָה זוֹ הֻשְׁמְדוּ שִׁשָּׁה מִילְיוֹן יְהוּדִים. עַד הַשּׁוֹאָה גַּם לֹא הָיְתָה רְגִיעָה בָּעוֹלָם. מִמִּלְחֶמֶת הָעוֹלָם הָרִאשׁוֹנָה לֹא הָיְתָה רְגִיעָה בָּעוֹלָם. גַּם בְּרוּסְיָה סָבְלוּ מִילְיוֹנֵי יְהוּדִים. בְּכָל רַחֲבֵי רוּסְיָה נֶהֶרְגוּ יְהוּדִים, וַעֲדַיִן לֹא נִרְאֶה הַסּוֹף.

הַשְּׁאֵלָה הַנִּצֶּבֶת לְפָנֵינוּ: עִם כָּל הַכְּאֵב עַל אָבְדַּן שִׁשָּׁה מִילְיוֹן מֵאַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֵין מִשְׁפָּחָה שֶׁלֹּא סָבְלָה מֵהַשּׁוֹאָה, אִם הוֹרִים, אוֹ אַחִים, צֶאֱצָאִים, וּסְתַם קְרוֹבִים- כֻּלָּם נִפְגְּעוּ מֵהַשּׁוֹאָה הַנּוֹרָאָה שֶׁנִּגְזְרָה עַל עַמֵּנוּ- הֲלֹא דָּבָר הוּא! אָנוּ לֹא נֶעֱצָרִים לְרֶגַע לִשְׁאֹל מַדּוּעַ זֶה קָרָה, וְכִי, חַס וְחָלִילָה, הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא נוֹהֵג בְּאַכְזָרִיּוּת?! הֲרֵי הוּא מֶלֶךְ חַנּוּן וְרַחוּם! מַה זֹּאת עָשָׂה הַשֵּׁם לָנוּ- הֲלֹא דָּבָר הוּא! הַאִם זֶה בְּחִנָּם?! הַאִם יֵשׁ בְּכֹחוֹ שֶׁל בָּשָׂר וָדָם פֶּרֶא אָדָם כְּהִיטְלֵר, יִמַּח שְׁמוֹ, לְהַשְׁמִיד שִׁשָּׁה מִילְיוֹן יְהוּדִים?!- אִם אָנוּ סְבוּרִים כָּךְ, לְקוּיִים אָנוּ בָּאֱמוּנָה בְּהַשְׁגָּחַת בּוֹרֵא הָעוֹלָם עַל בְּרוּאָיו.

 

נִתְמַלְּאָה הַסְּאָה

בָּרוּר הוּא שֶׁהַתְּשׁוּבָה בְּרוּרָה עַד לִמְאֹד. הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא נִהֵל חֶשְׁבּוֹן אֶחָד לְאֶחָד, חֶשְׁבּוֹן אָרֹךְ הַמִּשְׂתָּרֵעַ עַל פְּנֵי מְאוֹת שָׁנִים, עַד שֶׁהִצְטַבֵּר לְחֶשְׁבּוֹן שֶׁל שִׁשָּׁה מִילְיוֹן יְהוּדִים. וְכָךְ הִתְרַחֲשָׁה הַשּׁוֹאָה. כָּךְ צָרִיךְ יְהוּדִי לְהַאֲמִין. וְאִם הַיְּהוּדִי לֹא שָׁלֵם בֶּאֱמוּנָה זוֹ- הוּא כּוֹפֵר בָּעִקָּר. וְהַבֵּאוּר הַפָּשׁוּט הוּא, שֶׁזֶּה עֵצָה שֶׁל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְזֶה בְּהֶכְרֵחַ עֹנֶשׁ. וְאִם לֹא נְקַבֵּל אֶת זֶה כְּעֹנֶשׁ, הֲרֵי כְּאִלּוּ שֶׁאָנוּ לֹא מַאֲמִינִים בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, חַס וְחָלִילָה.

הַצְּעִירִים לֹא יוֹדְעִים כִּי מִתּוֹךְ שִׁשָּׁה מִילְיוֹן הַיְּהוּדִים שֶׁהָיוּ בְּרוּסְיָה לִפְנֵי הַמִּלְחָמָה, כַּמָּה יְשִׁיבוֹת הָיוּ?- מְתֵי מִסְפָּר, מְעַט מְאֹד! וִילְנָא, עִיר יְהוּדִית, הָיוּ בָּהּ סַךְ הַכֹּל שְׁתַּיִם אוֹ שָׁלֹשׁ יְשִׁיבוֹת. כְּמוֹ בָּעִיר קוּבְנָא הָיְתָה יְשִׁיבָה, וְהַבַּחוּרִים שֶׁלָּמְדוּ בָּהּ בָּאוּ מֵהַיִּשּׁוּבִים בַּסְּבִיבָה, לֹא מֵהָעִיר עַצְמָהּ. הֵיכָן הָיוּ כָּל אַלְפֵי הַבַּחוּרִים?- הֵם הִתְחַנְּכוּ בַּגִּימְנַסְיָה הָרוּסִית. הַהַשְׂכָּלָה הִכְּתָה לְלֹא רַחֵם בְּבַחוּרֵי יִשְׂרָאֵל, עַד שֶׁנִּתְמַלְּאָה הַסְּאָה.

רְצוֹנִי לוֹמַר לָכֶם, כִּי עַד עַתָּה בְּעַצְמִי לֹא עָמַדְתִּי עַל דְּבָרִים אֵלּוּ. בַּשּׁוֹאָה הֲרֵי הָיָה אָסוֹן נוֹרָא בָּהֶם נִסְפּוּ גַּם גְּאוֹנִים וְצַדִּיקִים. בְּוַדַּאי שֶׁיֵּשׁ לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא חֶשְׁבּוֹן, וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֵינוֹ עוֹשֶׂה כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה בְּחִנָּם.

 

וָאַבְדִּיל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים

הַכְּלָל הַיָּדוּעַ- הֵיכָן שֶׁהַיְּהוּדִים הִתְקָרְבוּ לַתַּרְבּוּת הָאֵרוֹפָּאִית בָּאֲרָצוֹת הַחָפְשִׁיּוֹת, וּמָקוֹם שֶׁהִתְקָרְבוּ לַהַשְׂכָּלָה- שָׁם גָּבְרָה אַנְטִישֵׁמִיּוּת. בְּאַסְיָה לֹא הָיְתָה אַנְטִישֵׁמִיּוּת מִשּׁוּם שֶׁהַיְּהוּדִים שָׁם הָיוּ רְחוֹקִים מֵהַשְׂכָּלָה וְתַרְבּוּת חָפְשִׁית.

בְּאַנְגְּלִיָּה וּבְגֶרְמַנְיָה, וּבְכָל הַמְּקוֹמוֹת שֶׁהִתְקָרְבוּ לַהַשְׂכָּלָה וְהָפְכוּ לִהְיוֹת אֵרוֹפָּאִים וְעוֹרְכֵי דִּין, גָּבְרָה שָׁם הָאַנְטִישֵׁמִיּוּת מִשּׁוּם שֶׁהִתְקָרְבוּ שָׁם לַתַּרְבּוּת הָאֵרוֹפָּאִית.

בְּשֵׁם הַגָּאוֹן בַּעַל "בֵּית הַלֵּוִי" זַצַ"ל אוֹמְרִים: כָּתוּב "הַמַּבְדִּיל בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, וּבֵין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים". בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ יֵשׁ מֶרְחָק יָדוּעַ וְקָבוּעַ [בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת], וְאֵין בְּכֹחַ יְלוּד אִשָּׁה לְהוֹסִיף אוֹ לִגְרֹעַ עַל מֶרְחָק זֶה. גַּם בֵּין יִשְׂרָאֵל בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים יֵשׁ מֶרְחָק יָדוּעַ הַמַּבְדִּיל בֵּינֵיהֶם. אִם הַיְּהוּדִים מְדַלְּגִים עַל הַגְּבוּלוֹת וּמִתְקָרְבִים לַגּוֹיִם יוֹתֵר מִן הַמִּדָּה- הַגּוֹיִם דּוֹחִים אוֹתָם חֲזָרָה לִמְקוֹמָם הַקָּבוּעַ.

וּמִדְּבָרָיו שֶׁל הַגָּאוֹן הַנִּזְכַּר יוֹצֵא, כִּי בְּאֹפֶן יַחֲסִי לְמִדַּת הַהִתְקָרְבוּת מִצַּד הַיְּהוּדִים, בָּאָה גַּם הַדְּחִיפָה מִצַּד הַגּוֹיִם. נוֹכַחְנוּ לָדַעַת, בִּמְדִינוֹת שֶׁהַיְּהוּדִים הִתְבּוֹלְלוּ כִּמְעַט לְגַמְרֵי בֵּין שְׁכֵנֵיהֶם, סָפְגוּ גַּם דְּחִיפָה אֲיֻמָּה מִיָּדָם.

וְלָכֵן בְּאֵרוֹפָּה, בָּהּ לָמְדוּ הַיְּהוּדִים הַשְׂכָּלָה וְהִתְקָרְבוּ לְתַרְבּוּת הַגּוֹיִם, הִרְחִיקוּ אוֹתָם הַגּוֹיִם לְעֻמַּת הַמְּקוֹמוֹת שֶׁשָּׁמְרוּ הַיְּהוּדִים אֶת הַמֶּרְחָק הָרָצוּי, שֶׁשָּׁם הִתְכַּבְּדוּ עַל הַגּוֹיִם. גַּם הַשָּׂרִים שֶׁהָיוּ קְרוֹבִים לַמְּלוּכָה הָיוּ מְכֻבָּדִים בְּעֵינֵי הַגּוֹיִם.

גַּם בְּמִצְרַיִם, בְּשָׁעָה שֶׁהַשִּׁעְבּוּד הִכְבִּיד מְאֹד עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הִתְחִילוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מְקָרְבִים עַצְמָם אֶל הַמִּצְרִים בְּחָשְׁבָם כִּי זֶה יָקֵל עֲלֵיהֶם אֶת הָעֹל הַקָּשֶׁה. מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא? "הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ" (תהלים קה, כה). שִׂנְאָתָם שֶׁל מִצְרַיִם גָּבְרָה אֶל הַיְּהוּדִים מְבַקְשֵׁי קִרְבָתָם, עַד שֶׁנּוֹכְחוּ הַיְּהוּדִים וְעָמְדוּ עַל טָעוּתָם וּבָאָה הַגְּאֻלָּה. וְהוּא הַדִּין אֶצְלֵנוּ: אִם אַתֶּם מֻבְדָּלִים מִן הָעַמִּים- הֲרֵי אַתֶּם שֶׁלִּי, וְאִם לָאו- הֲרֵי אַתֶּם שֶׁל נְבוּכַדְנֶצַּר וַחֲבֵרָיו. עַד כָּאן מִדִּבְרֵי הָרַב שַׁךְ זַצַ"ל.

 

מִכְתָּב חִזּוּק מֵהָרַב "שׁוֹמֵר אֱמוּנִים" לִמְעֻנֵּי הַשּׁוֹאָה

לְהַלָּן מִכְתָּבוֹ שֶׁל הָרַב הַקָּדוֹשׁ רַבִּי אַהֲרֹן רָאטָה זַצַ"ל לְבָאֵר וּלְנַחֵם אֶת מְעֻנֵּי הַשּׁוֹאָה מֵהֲרִיגָתָם שֶׁל אֲחֵיהֶם, וְאַף שֶׁהָיוּ צַדִּיקִים וּקְדוֹשִׁים, וּבוֹ נִתָּן לִרְאוֹת אֶת אַהֲבַת ה' גַּם בְּמַצְּבֵי עֲנִישָׁה:

אוֹדִיעֲךָ כִּי קִבַּלְתִּי מִכְתָּבְךָ, וּמַמָּשׁ לָקַח מִמֶּנִּי הַרְבֵּה בְּרִיאוּת, רַחֲמָנָא לִצְלַן, וְנִצְרַכְתִּי לִקַּח תְּרוּפָה לְחַזֵּק הַלֵּב. לָכֵן הִזָּהֵר מִלִּכְתֹּב לִי מִכְתָּבִים כָּאֵלּוּ, כִּי מִמֵּילָא מַה שֶּׁבְּכֹחֵנוּ לַעֲשׂוֹת- אֲנַחְנוּ עוֹשִׂים, וּמַה שֶּׁאֵין בְּכֹחֵנוּ לַעֲשׂוֹת- הִנְנִי רַק בָּשָׂר וָדָם, כִּי נֶחֱלָשׁ כֹּחִי בְּיֶתֶר שְׂאֵת.

וְדַע, בְּנִי אֲהוּבִי, כִּי מַטְעִימִים לִי, בָּרוּךְ ה', מִצָּרוֹת אַחֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים, וּמִכָּל שֶׁכֵּן מֵעֵת שֶׁנִּתְרַבָּה צָרוֹת בָּעוֹלָם בְּוַדַּאי, בָּרוּךְ הוּא וּבָרוּךְ שְׁמוֹ, כִּי לֹא אוּכַל לְתָאֵר לְךָ תְּכוּנַת גּוּפִי. וְכֵן תַּזְהִירוּ לְכָל אֶחָד שֶׁלֹּא יִכְתְּבוּ לִי עוֹד מִכְתָּבִים כָּאֵלּוּ, וַאֲנִי מַרְגִּישׁ צָרוֹת יִשְׂרָאֵל, אֲבָל תָּשַׁשׁ כֹּחִי וְלִבִּי וְחוּשַׁי, וַאֲנִי לֹא אֶשְׁכַּח מִמְּךָ מִמֵּילָא וְכוּ'.

וְעַיֵּן בְּסוֹף דָּנִיֵּאל וּבְיֶתֶר הַנְּבִיאִים, וּבִפְרָט בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וּבְזֹהַר חָדָשׁ וּבַתִּקּוּנִים, אֲשֶׁר יִהְיֶה כָּךְ קֹדֶם בִּיאַת מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ, שֶׁיִּרְצוּ, חַס וְחָלִילָה, לִטְרֹף כֶּרֶם יִשְׂרָאֵל.

וְדַע כִּי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לֹא יַעֲזֹב אֶת עַמּוֹ, חַס וְחָלִילָה, כִּי קַבָּלָה בְּיָדֵינוּ- כְּשֶׁיַּגִּיעַ הַזְּמַן שֶׁיִּסְבְּרוּ כִּי, חַס וְחָלִילָה, אָבַד שִׂבְרֵנוּ, אָז בְּזֶה הַיּוֹם יֵרָאֶה וְיִצְמַח יְשׁוּעוֹת יִשְׂרָאֵל. וְעַכְשָׁו הַזְּמַן לְקַבֵּל בְּאַהֲבָה כָּל אֶחָד מַה שֶּׁמַּגִּיעַ לְיָדוֹ, וְאַל לִכְפֹּר וּלְהַרְהֵר, חַס וְחָלִילָה, אַחַר אֱלֹקֵינוּ, בָּרוּךְ הוּא וּבָרוּךְ שְׁמוֹ, כִּי אָז נֵעָקֵר, חַס וְחָלִילָה, מִשְּׁנֵי עוֹלָמִים. וּבְכָל אֹפֶן, הָאֻמּוֹת הָעוֹלָם אֵין יְכוֹלִים לִקַּח, רַק אֶת גּוּפֵנוּ וּלְעַנּוֹתוֹ. וּמַה הוּא הַגּוּף?- רַק טִפָּה סְרוּחָה. אֲבָל אֶת נִשְׁמָתֵנוּ אֵין יְכוֹלִים לִגַּע.

וְכָתוּב בַּסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ הָרִדְבַּ"ז הַקַּדְמוֹן, אֲשֶׁר קַבָּלָה בְּיָדוֹ כִּי אוֹתָם הַיִּשְׂרְאֵלִים הַמְעֻנִּים בְּיַד עַכּוּ"ם וּמְקַבְּלִים עֲלֵיהֶם בְּאַהֲבָה, יָקוּמוּ בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים רִאשׁוֹנִים לְכָל יִשְׂרָאֵל, וְיִהְיוּ גְּדוֹלִים וְנוֹרָאִים מְאֹד.

לָכֵן, בָּנַי אֲהוּבַי, שִׁתְקוּ וְאַל תֶּהֶרְסוּ בְּמַחֲשַׁבְתְּכֶם, כִּי אַשְׁרֵי לְהַגּוּף הַמִּתְיַסֵּר בַּעֲבוּר כְּבוֹד שְׁכִינַת עֻזֵּנוּ, וְאַשְׁרֵי הַמְקַבֵּל בְּאַהֲבָה בַּעֲבוּר קְדֻשַּׁת שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ. הַזּוֹרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ. בְּקָרוֹב, אִם יִרְצֶה ה', יִתְגַּלֶּה נִפְלָאוֹת לְיִשְׂרָאֵל, וְיַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל יוֹשְׁבֵי תֵבֵל כִּי יִשְׂרָאֵל גּוֹי קָדוֹשׁ וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בָּחַר בָּהֶם, וְכָל הַיִּסּוּרִים הוּא רַק לְטוֹבָתָם.

שֶׁכֵּן הֵיאַךְ יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת שֶׁמָּאַס בָּנוּ ה' יוֹתֵר הָאֻמּוֹת, וְלָמָּה יְצַעֵר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֶת יִשְׂרָאֵל מִכָּל הָאֻמּוֹת, אֲשֶׁר מוֹסְרִים גּוּפָם וְחֶלְבָּם וְדָמָם בַּעֲבוּר קְדֻשַּׁת שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ, וְלָמָּה יַגִּיעַ עֲלֵיהֶם כָּל הַצַּעַר וְהָעִנּוּי, הֲלֹא הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֱמֶת וּשְׁמוֹ אֱמֶת, כִּי אֲפִלּוּ עֶבֶד וְשִׁפְחָה וְכָל מִינֵי פְּחוּת הָעֵרֶךְ שֶׁבָּעוֹלָם שֶׁיִּמְסֹר נַפְשׁוֹ בַּעֲבוּר שְׁמוֹ, בְּוַדַּאי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֵינוֹ מְקַפֵּחַ שְׂכָרוֹ וּגְמוּלוֹ בָּזֶה וּבַבָּא, וְכָל שֶׁכֵּן לְזֶרַע הַקֹּדֶשׁ, זֶרַע יַעֲקֹב בְּנֵי בְחִירוֹ וְיִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר מָסְרוּ גּוּפָם וְקִדְּשׁוּ שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, וְלָמָּה יַגִּיעַ עֲלֵיהֶם כָּכָה?

רַק כְּמוֹ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָבֹא וְלִכָּנֵס לְגַן עֵדֶן לַתִּקּוּן הָאֲמִתִּי אֲפִלּוּ הַצַּדִּיק הַגָּדוֹל עַד שֶׁיִּכָּנֵס מִקֹּדֶם בְּגֵיהִנָּם שֶׁל אֵשׁ אוֹ שֶׁל שֶׁלֶג אוֹ בְּגִלְגּוּל, כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא וּמִדְרָשִׁים וְהַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ- כָּכָה אִי אֶפְשָׁר לְהַגִּיעַ לְהָאוֹר הַגָּדוֹל וְהַמֻּפְלָא שֶׁיָּאִיר לְיִשְׂרָאֵל בְּבִיאַת מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ עַד שֶׁיַּעֲבֹר עֲלֵיהֶם כָּל זֶה הַחֹשֶׁךְ וְהַצַּעַר, שֶׁהוּא רַק לְפִי שָׁעָה, לְהַשִּׂיג אַחַר כָּךְ תַּעֲנוּגִים בִּלְתִּי מֻשָּׂגִים אֲפִלּוּ לַנְּבִיאִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה סד, ג): "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךָ".

וְאִם הָיִינוּ מַשִּׂיגִים אֶחָד מֵאַלְפֵי אֲלָפִים וְרִבּוֹא רְבָבוֹת מֵהַפְּאֵר וְהַתַּעֲנוּג וְהַשָּׂגוֹת הַגְּדוֹלוֹת שֶׁמְּעֻתָּד לְיִשְׂרָאֵל, הָיִינוּ מְקַבְּלִים עָלֵינוּ לְהִתְיַסֵּר בְּכָל מִינֵי יִסּוּרִים, רַק שֶׁאֵין אָנוּ מַשִּׂיגִים זֹאת. אֲבָל בָּאֱמוּנָה צָרִיךְ לְהַאֲמִין כִּי הַבּוֹרֵא הַגָּדוֹל, הַבּוֹרֵא עוֹלָם בְּלִי עַיִף וָיֶגַע, וּבָרָא כָּל הָעוֹלָמוֹת וְהַבְּרוּאִים בִּשְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת מִשְּׁמוֹ הַגָּדוֹל, בְּוַדַּאי, חַס וְחָלִילָה, לֹא יְשַׁקֵּר בֶּאֱמוּנָתוֹ וּבְהַבְטָחָתוֹ לְיִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי נְבִיאָיו בְּלִי שִׁעוּר פְּעָמִים. וְאִם נִסְתַּכֵּל בְּשֶׁבַע הַנֶּחָמוֹת שֶׁקּוֹרִין אַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב בְּשֶׁבַע שַׁבָּתוֹת, רִבּוּי הַנֶּחָמוֹת וְהַטּוֹבוֹת הַנִּפְלָאוֹת הַמְעֻתָּד לְיִשְׂרָאֵל עַם קָדְשׁוֹ- הֲלֹא נַפְשֵׁנוּ כִּמְעַט יוֹצֵאת מִמְּתִיקוּת הַדִּבּוּרִים וְגֹדֶל הַנֶּחָמוֹת וְהַבְטָחוֹת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְיִשְׂרָאֵל, וְאֵיךְ נִהְיֶה פְּתָאִים, חַס וְחָלִילָה, אִם סָבַלְנוּ כָּל כָּךְ זְמַנִּים בַּעֲבוּר שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ כָּל מִינֵי הֲרִיגוֹת וּשְׁמָדוֹת וּגְזֵרוֹת מִיּוֹם חֻרְבַּן בֵּית מִקְדָּשֵׁנוּ, וְעַכְשָׁו, שֶׁקָּרוֹב הַקֵּץ לְיִשְׂרָאֵל, חַס וְחָלִילָה לֹא נִסְבֹּל עֻלּוֹ?!

לָכֵן, בָּנַי אֲהוּבַי, חִזְקוּ וְאִמְצוּ בֶּאֱמוּנַת שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ, וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא יְשַׂמַּח אוֹתָנוּ בְּשִׂמְחָתוֹ, וְיַחְתְּמֵנוּ בִּגְמַר חֲתִימָה טוֹבָה לְבַשֵּׂר וּלְהִתְבַּשֵּׂר בְּשׂוֹרוֹת טוֹבוֹת, יְשׁוּעוֹת וְנֶחָמוֹת לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל וּלְכָל בֵּיתְךָ וּבֵית אָבִיךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם, אָמֵן.

 

מַעֲלַת יְהוּדִי- וַאֲפִלּוּ הוּא רָשָׁע- הַמֻּכֶּה מִגּוֹי,ְכָל שֶׁכֵּן אִם נֶהֱרַג עַל יָדוֹ

כָּתַב בְּסֵפֶר "שׁוֹמֵר אֱמוּנִים" וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: וְכָל שֶׁכֵּן אִם אָדָם מִצְטַעֵר עַל יְדֵי נָכְרִי מַמָּשׁ, אָז מִתְכַּפְּרִים בָּזֶה עֲווֹנוֹתָיו בְּיֶתֶר שְׂאֵת וּבְיֶתֶר עֹז בְּלִי שִׁעוּר, וְצַעֲרוֹ עוֹלֶה לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ יוֹתֵר מִן הַכֹּל, כִּי מֵעוֹלָם לֹא וִתֵּר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֲפִלּוּ הַכָּאָה קְטַנָּה שֶׁמַּכֶּה וּמְצַעֵר נָכְרִי לְיִשְׂרָאֵל. וְעַל כָּל הַכָּאָה, הַשְּׁכִינָה כִּבְיָכוֹל בּוֹכָה וּמְיַלֶּלֶת וּמִצְטַעֶרֶת, כַּמּוּבָא בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים. וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מְצַיֵּר זֹאת בַּפּוֹרְפִירָא דִּילֵהּ [בַּלְּבוּשׁ שֶׁלּוֹ] לִנְקֹם דַּם עֲבָדָיו לֶעָתִיד לָבֹא, עַד שֶׁיְּקֻיַּם בָּנוּ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ מַה שֶּׁכָּתוּב (ישעיה לד, ח): "כִּי יוֹם נָקָם לַה' שְׁנַת שִׁלּוּמִים לְרִיב צִיּוֹן", וּכְתִיב (יואל ד, כא): "וְנִקֵּיתִי דָּמָם לֹא נִקֵּיתִי וַה' שֹׁכֵן בְּצִיּוֹן", בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן.

וְכָל שֶׁכֵּן אִם, חַס וְחָלִילָה, בַּר יִשְׂרָאֵל נֶהֱרַג עַל יְדֵי נָכְרִי, אָז הֲגַם שֶׁהוּא רָשָׁע, מִתְכַּפְּרִים עֲוֹנוֹתָיו. מַה שֶּׁאֵין כֵּן אִם הָיָה נֶהֱרָג בְּאֹפֶן אַחֵר, הָיָה כַּפָּרָתוֹ מְעַט.

וּמוּבָא בְּמִדְרַשׁ תְּהִלִּים (מזמור ט), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "כִּי דֹרֵשׁ דָּמִים אוֹתָם זָכָר" (פסוק יג)- כְּשֶׁיָּבֹא הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לִתְבֹּעַ דָּמוֹ שֶׁל רַבִּי עֲקִיבָא, הוּא תּוֹבֵעַ דָּמוֹ שֶׁל בַּר קַפָּרָא. "לֹא שָׁכַח צַעֲקַת עֲנָוִים" (שם)- אֵינוֹ שׁוֹכֵחַ דָּמָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל מִן הָאֻמּוֹת, וְלֹא דָּמָן שֶׁל צַדִּיקִים שֶׁנֶּהֶרְגוּ.

וְעוֹד מוּבָא שָׁם: וְעָתִיד הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לִתְבֹּעַ דָּמָן, שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי דֹרֵשׁ דָּמִים אוֹתָם זָכָר". רַבִּי אַבָּהוּ בְּשֵׁם רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: כָּל צַדִּיק וְצַדִּיק שֶׁאֻמּוֹת הָעוֹלָם הוֹרְגִין אוֹתוֹ, כִּבְיָכוֹל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא כּוֹתְבוֹ בַּפּוֹרְפִרְיָא שֶׁלּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קי, ו): "יָדִין בַּגּוֹיִם מָלֵא גְוִיּוֹת", וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אוֹמֵר לָהֶם: לָמָּה הֲרַגְתֶּם פְּלוֹנִי וּפְלוֹנִי? וְהֵם כּוֹפְרִין וְאוֹמְרִין: לֹא הָרַגְנוּ. מָה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עוֹשֶׂה? מוֹצִיא פּוֹרְפִרְיָא שֶׁלּוֹ וְדָן אוֹתָם וְנוֹתֵן לָהֶם אִפּוֹפְסִין [שְׂכָרָם (הכוונה לעונשם) הָרָאוּי לָהֶם]. הָוֵי "לֹא שָׁכַח צַעֲקַת עֲנָוִים". עַד כָּאן לְשׁוֹן הַמִּדְרָשׁ.

וְתִרְאֶה הַמַּעֲלָה הַגְּדוֹלָה וְהַנִּפְלָאָה שֶׁמַּשִּׂיג אָדָם עַל יְדֵי הַכָּאָה וַהֲרִיגָה מִנָּכְרִי, חַס וְחָלִילָה- הֲגַם שֶׁהוּא חַיָּב, נִתְעַלֶּה בְּמַעֲלָה גְּדוֹלָה. וְלָכֵן חֲסֹם פִּיךָ מִלְּדַבֵּר וְלִבְּךָ מִלְּהַרְהֵר. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.

 

כְּשֶׁיִּשְׂרָאֵל מִצְטַעֲרִים עַל יְדֵי גּוֹיִם - זֶהוּ תִּקּוּנָם דַּוְקָא

עוֹד שָׁם (מהשומר אמונים): וְתֵדַע כִּי עַכְשָׁו סוֹף כָּל הַבֵּרוּרִים שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, כַּמּוּבָא בָּ"אוֹר הַחַיִּים" הַקָּדוֹשׁ (שמות ג, ח) שֶׁצְּרִיכִים יִשְׂרָאֵל הַקְּדוֹשִׁים לִכָּנֵס בְּנוּ"ן שַׁעֲרֵי טֻמְאָה קֹדֶם בִּיאַת מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ. וְתֵכֶף בַּמִּלְחָמָה הַגְּדוֹלָה הֶעָבְרָה, שֶׁהִתְחִילָה צָרַעַת מַמְאֶרֶת הָאֶפִּיקוֹרְסוּת לְהִתְפַּשֵּׁט בָּעוֹלָם, הִתְחִיל הָעוֹלָם לִכָּנֵס לְשַׁעַר הַנּוּ"ן שֶׁהוּא אֶפִּיקוֹרְסוּת... וְאֵין לְךָ אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל שֶׁלֹּא נִתְגַּלְגֵּל כַּמָּה פְעָמִים בְּלִי שִׁעוּר.

[שֶׁכֵּן כַּיָּדוּעַ מֵהָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ סוֹד עִנְיַן הַגִּלְגּוּל, וְהוּא שֶׁנִּשְׁמַת הָאָדָם בָּאָה לָעוֹלָם מִסְפַּר פְּעָמִים, וְהַמַּטָּרָה הִיא לְאַפְשֵׁר לָהּ לְתַקֵּן עַצְמָהּ בִּתְשׁוּבָה וּלְנַסּוֹת בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ לָבֹא עַל תִּקּוּנָהּ, וְעַל כָּךְ נִתְחַבֵּר סֵפֶר גָּדוֹל הַנִּקְרָא "שַׁעַר הַגִּלְגּוּלִים" מִתַּלְמִיד הָאֲרִיזַ"ל, וּכְבָר הוּכַח עִנְיָן זֶה גַּם עַל פִּי הַמַּדָּע בְּדֶרֶךְ הָאִיפְּנוּט וְהָרֶגְרֶסְיָה. וְכַאֲשֶׁר נִצְרָךְ שֶׁיְּהֵא תִּקּוּן הָאָדָם בְּאֹפֶן קָשֶׁה, אָרֹךְ וּמְיַסֵּר, מְקַצֵּר הָאֵל יִתְבָּרַךְ אֶת תִּקּוּנוֹ בְּאֹפֶן הַקָּצָר בְּיוֹתֵר וְהַיָּעִיל בְּיוֹתֵר, וְהוּא בְּכָךְ שֶׁנֶּהֱרַג עַל יְדֵי גוֹי, וּכְמוֹ שֶׁיְּבֹאַר בְּדִבְרֵי הָרַב "שׁוֹמֵר אֱמוּנִים" לְהַלָּן].

המאמר לקוח מתוך הספר "חי באמונה". לרכישת ספרו של הרב יעקב ישראל לוגסי הקליקו כאן.

החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>

 

תגיות:אמונההשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה