חדשות יהדות

גילו את עברם הנאצי ויתרמו מילונים

משפחה גרמנית שבבעלותה חברת אחזקות מהגדולות ביותר בגרמניה, גילתה לאחרונה את עברה האפל והחליטה על תשובת משקל בדמות תרומה של לא פחות מ-10 מיליון אירו, לארגון שיימצא מתאים. ספויילר: הם טרם מצאו ארגון כזה

מחנה אושוויץ (צילום: שמעון קצ’מרצ’יק, שאטרסטוק)מחנה אושוויץ (צילום: שמעון קצ’מרצ’יק, שאטרסטוק)
אא

משפחת רימן היא משפחה גרמנית-שורשית השולטת בחברת הענק הגרמנית ""JAB Holding. לחברה, אחזקות במספר חברות גדולות מתחום מוצרי צריכה בסיסיים, ייעור, קפה, אופנה יוקרתית, ומזון מהיר. היא מחזיקה ב-11 חברות-בת, ביניהם חברת ג'ייקובס ההולנדית. לפי הערכות, ההון העצמי של המשפחה עומד על סך של 11 מיליארד אירו, והיא נחשבת למשפחה השנייה הכי עשירה בגרמניה.

משכך, נקל לשער את הבושה כשהתגלה להם כי שורשי המשפחה חלקו עבר משותף עם משטרו של הרייך השלישי. "כולנו התביישנו והפכו ללבנים כמו סיד", אמר דובר המשפחה, פיטר הארף, שציין כי "אי אפשר לייפות כלום. הפשעים האלו מבחילים".

לפי דובר המשפחה, בשנות האלפיים החליטה המשפחה לצאת למחקר בנוגע להיסטוריה המשפחתית, כשב-2014 הם החליטו להעמיק את המחקר והקצו לשם כך היסטוריון מאוניברסיטת מינכן. ההיסטוריון התמקד במחקר על ראשי החברה בשתי דורות הקודמים -  אלברט רימן, ובנו אלברט רימן ג'וניור.

במהלך המחקר, בו נסרקו אלפי מכתבים ומסמכי ארכיון, עלה כי אלברט רימן האב נהג לתרום באורח קבע לארגון ההגנה והמודיעין של המפלגה הנאצית – הלא הוא ה-SS הידוע לשמצה. את תרומותיו הוא החל ב-1931, שנתיים לפני עלותו של הצורר הנאצי, אדולף היטלר ימ"ש – לשלטון הגרמני. תרומתו "החיונית" באה בעיקר לידי ביטוי בשנת 1941, אז נטלה המשפחה חלק רב במאמץ המלחמתי. באותן שנים היוותה המשפחה חלק מיצרניות הנשק הגדולים של הוורמאכט הנאצי. השיא נשבר ב-1943, כשהמשפחה אף השתמשה, לצורך הגברת הייצור, ב-175 אסירי מלחמה רוסים וצרפתים – 30% מכוח העבודה שלה.

במחקר נקבע חד משמעית כי "רימן, ורימן ג'וניור נמצאו אשמים", אמר דובר המשפחה. "שני היזמים כבר הלכו לעולמם. מקומם היה בכלא". הוא הודיע כי הדו"ח הקושר את המשפחה עם הנאצים, צפוי לצאת לציבור הרחב כבר בקרוב. "חייבים לשים את האמת על השולחן", אמר. לדבריו, האב מת ב-1954, ואילו הבן מת שלושים שנה ב-1984.

לדברי הארף, המשפחה מגלה רצון לכפר על כך כשהיא שמה דגש ברמה הספציפית בשבויי המלחמה שנוצלו בכפייה, אך הם לא אותרו. לדברי הדובר, "דיברנו על מה אפשר לעשות כיום. אנחנו רוצים לעשות משהו ולתרום עשרה מיליון אירו לארגון מתאים".

תגיות:גרמניהמלחמת העולם השניההנאצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה