אמונה

דור משיח - דור שיתעלה על כל הדורות כולם

ומי אז יהיה המשיח?- ראוי היה שיהיה אחד מראשי גדולי הדורות הראשונים, מהדורות הכי בהירים. אבל היות כן לא יהיה! משיח יהיה איש מאנשי הדור שבו יבוא. משיח יהיה הגדול הדור של אותו הזמן. הגדול של אותו הדור החשוך- הוא יהיה המשיח!

00:00
00:00
האזינו לכתבה
colbass.com כתבה זו תועבד בפעם הראשונה (כחצי דקה) |
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נסיים ספרנו בעוד מאמר נפלא, מחזק ומעודד של המשגיח הגה"צ רבי ירוחם ממיר זצוק"ל (מספרו "דעת תורה" מאמרים, פרשת שלח):

"הִגַּדְנוּ כִּי יִתָּכֵן שֶׁבַּחֹשֶׁךְ, בּוֹ יִתְרוֹן מִן הָאוֹר. וְאָמְנָם הֲלֹא חָזִינַן זֶה כִּי מִן הַחֹשֶׁךְ הַיּוֹתֵר הַגָּדוֹל וְהֶחָזָק, מִמֶּנּוּ מָשִׁיחַ יָבֹא. לִכְאוֹרָה הָיָה נָאוֹת יוֹתֵר לִהְיוֹת כִּי מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ יָבֹא בְּדוֹר מֵאִיר בְּיוֹתֵר; כִּי יָבֹא בְּאַחַד הַדּוֹרוֹת הֲכִי מֻבְחָרִים בִּמְאוֹרֵי אוֹר, וּלְבַסּוֹף הִנֵּה בֹּא יָבֹא בְּדוֹר חֹשֶׁךְ, בְּדוֹר שֶׁל אֲפֵלָה הֲכִי מְעֻרְפֶּלֶת. וְזֶה הַדּוֹר, זֶה הַמְעֻרְפָּל בְּכָל אֲפֵלָה, הוּא הִנֵּה הָרֹאשׁ שֶׁל כָּל הַדּוֹרוֹת, מָשִׁיחַ הִנֵּה בּוֹ יָבֹא.

וּמִי אָז יִהְיֶה הַמָּשִׁיחַ?- רָאוּי הָיָה שֶׁיִּהְיֶה אֶחָד מֵרָאשֵׁי גְּדוֹלֵי הַדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים, מֵהַדּוֹרוֹת הֲכִי בְּהִירִים. אֲבָל הֱיוֹת כֵּן לֹא יִהְיֶה! מָשִׁיחַ יִהְיֶה אִישׁ מֵאַנְשֵׁי הַדּוֹר שֶׁבּוֹ יָבֹא. מָשִׁיחַ יִהְיֶה הַגְּדוֹל הַדּוֹר שֶׁל אוֹתוֹ הַזְּמַן. הַגָּדוֹל שֶׁל אוֹתוֹ הַדּוֹר הֶחָשׁוּךְ- הוּא יִהְיֶה הַמָּשִׁיחַ! הִנֵּה כִּי הַמָּשִׁיחַ יִהְיֶה הַגָּדוֹל שֶׁל הַדּוֹר הֲכִי חָשׁוּךְ, וְהַגָּדוֹל שֶׁל אוֹתוֹ הַדּוֹר הֶחָשׁוּךְ הִנֵּהוּ אָמְנָם יוֹתֵר גָּדוֹל מֵהַגְּדוֹלִים הַקּוֹדְמִים! חֹשֶׁךְ קוֹבֵעַ מָקוֹם יוֹתֵר גָּדוֹל מִן אוֹר".

הָבָה וְנַמְחִישׁ אֶת דִּבְרֵי רַבֵּנוּ יְרוּחָם, וּמֵהֶם נַשְׂכִּיל לְהָבִין מַעֲלַת דּוֹרֵנוּ וַחֲבִיבוּתוֹ.

מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, הָאִישׁ שֶׁרוּחוֹ נִבְרְאָה טֶרֶם בְּרֹא אֱלֹקִים שָׁמַיִם וָאָרֶץ, שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית א, ב): "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ... וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם", וּמוּבָא בַּמִּדְרָשׁ (רבה ב, ד): "וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת"- זֶהוּ רוּחוֹ שֶׁל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ. וְהוּא פֶּלֶא, שֶׁהֲרֵי עוֹד לֹא נִבְרָא אָדָם הָרִאשׁוֹן, וּכְבָר רוּחוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ, שֶׁעֲתִידָה לְגַלּוֹת אֶת הָאֱלֹקוּת בָּעוֹלָם, מוּכָנָה וּמְזֻמֶּנֶת לְהִתְגַּלּוֹת? וְכַמּוּבָא שָׁם בַּמִּדְרָשׁ, זֶהוּ רוּחוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ הַמְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמַּיִם. וְעַל יְדֵי מָה הִיא בָּאָה? עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה הַמְּשׁוּלָה לְמַיִם. עַיֵּן שָׁם.

מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ הוּא זֶה שֶׁנִּתְנַבֵּא עָלָיו יַעֲקֹב אָבִינוּ (בראשית מט, י): "עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים", וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י: "עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה"- מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ שֶׁהַמְּלוּכָה שֶׁלּוֹ;

עָלָיו נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה (במדבר כד, יז): "אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל", וְהָרַמְבַּ"ן מְפָרֵשׁ לְכָל פָּסוּק זֶה עַל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ. וְכֵן הוּא בָּאִבְּן עֶזְרָא שָׁם: "וְרַבִּים פֵּרְשׁוּהוּ עַל מָשִׁיחַ". וְכֵן הוּא בָּאוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ.

עַל הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה נִבֵּא מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בְּפָרָשַׁת הַאֲזִינוּ, רְאֵה רַמְבַּ"ן (דברים לב, מ) שֶׁכָּל דִּבְרֵי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בַּשִּׁירָה עַל הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה.

עַל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ הִרְבּוּ נְבִיאִים לְדַבֵּר, וְהַיּוֹתֵר מְפֹרָשׁ הוּא בְּדָנִיֵּאל שֶׁכָּתַב אַף אֶת קֵץ הִתְגַּלּוּתוֹ שֶׁל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ. וְכֵן הִרְבּוּ לְדַבֵּר עַל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ בַּתַּלְמוּד, כַּמּוּבָא בִּגְמָרָא סַנְהֶדְרִין בְּפֶרֶק "חֵלֶק" בַּאֲרִיכוּת גְּדוֹלָה, וּבַמִּדְרָשִׁים כְּמוֹ כֵן רַבּוּ מִלִּמְנוֹת מַאֲמָרִים וּדְרָשׁוֹת עַל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ;

אֶחָד מֵעִקְּרֵי הָאֱמוּנָה הוּא הֲלֹא לְהַאֲמִין בְּמֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ שֶׁיָּבֹא, כַּמְבֹאָר בָּרַמְבַּ"ם (סוף הלכות מלכים).

וּבְכֵן נִתְבּוֹנֵן, הָאִישׁ הַגָּדוֹל הַזֶּה שֶׁעָלָיו נֶאֱמַר (ישעיה יא, ב): "וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה'...", וְעוֹד נֶאֱמַר עָלָיו (שם נב, יג): "יָרוּם וְנִשָּׂא וְגָבַהּ מְאֹד", וְדָרְשׁוּ- יוֹתֵר מֵהָאָבוֹת וְיוֹתֵר מִמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ. הָאִישׁ הַגָּדוֹל הַזֶּה שֶׁכֻּלָּם מַמְתִּינִים וּמְצַפִּים לְהִתְגַּלּוּתוֹ, וְהִנֵּה מַגִּיעַ דּוֹר הָאָבוֹת הַקְּדוֹשִׁים- וְטֶרֶם נִתְגַּלֶּה הָאִישׁ הַהוּא;

מַגִּיעַ דּוֹרוֹ שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ- דּוֹר דֵּעָה, דּוֹר מְקַבְּלֵי הַתּוֹרָה, דּוֹר שֶׁהָלַךְ בְּנִסֵּי מָן, בְּאֵר וְעַנְנֵי כָבוֹד אַרְבָּעִים שָׁנָה- וְטֶרֶם נִתְגַּלָּה מְשִׁיחַ ה';

מַגִּיעַ דּוֹר הַנְּבִיאִים, וּבְראֹשָׁם שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא, דּוֹרוֹ שֶׁל הַנָּבִיא יְשַׁעְיָה, יִרְמְיָה וְיֶתֶר הַנְּבִיאִים, וּבִכְלָלָם דּוֹרוֹ שֶׁל חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה שֶׁלֹּא מָצְאוּ בִּזְמַנּוֹ תִּינוֹק וְתִינֹקֶת שֶׁאֵין בְּקִיאִים בְּטֻמְאָה וְטָהֳרָה- וַעֲדַיִן לֹא זָכוּ שֶׁיִּתְגַּלֶּה מְשִׁיחַ ה';

מַגִּיעַ דּוֹרָם שֶׁל אַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה, מֵאָה וְעֶשְׂרִים קְדוֹשֵׁי עֶלְיוֹן שֶׁבְּרֹאשָׁם חַגַּי, זְכַרְיָה וּמַלְאָכִי, וּמִשְּׁיָרֵיהֶם שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק שֶׁהָיָה מִשְּׁיָרֵי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה- וַעֲדַיִן לֹא זָכוּ שֶׁיִּתְגַּלֶּה מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ;

מַגִּיעַ דּוֹרָם שֶׁל הַתַּנָּאִים הַקְּדוֹשִׁים, עֲשָׂרָה הֲרוּגֵי מַלְכוּת- רַבִּי עֲקִיבָא, רַבִּי יִשְׁמָעֵאל, רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל וְעוֹד, דּוֹרָם שֶׁל רַשְׁבִּ"י וַחֲבֵרָיו, חֶבְרַיָּא קַדִּישָׁא בַּעֲלֵי הַזֹּהַר וְסוֹדוֹת הַתּוֹרָה, שֶׁהִרְבּוּ לְדַבֵּר עַל הַמָּשִׁיחַ בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ מֵאוֹת וְאַלְפֵי פְּעָמִים, וְגַם בִּימֵיהֶם עֲדַיִן לֹא זָכוּ שֶׁיִּתְגַּלֶּה הָאִישׁ הַמְיֻחָל וְהַמְקֻוֶּה;

מַגִּיעַ דּוֹרָם שֶׁל הָאָמוֹרָאִים הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁאַף הַקָּטָן שֶׁבָּהֶם יָכֹל לְהַחֲיוֹת מֵתִים- וַעֲדַיִן לֹא זָכוּ שֶׁיִּתְגַּלֶּה בְּדוֹרָם הָאִישׁ שֶׁהַכֹּל מְצַפִּים לְבוֹאוֹ.

מַגִּיעַ דּוֹרָם שֶׁל רִאשׁוֹנִים כְּמַלְאָכִים, הָרִי"ף, הָרֹא"שׁ, הָרַמְבַּ"ם, רַשִׁ"י, בַּעֲלֵי הַתּוֹסָפוֹת, רַבֵּנוּ תָּם, רַבֵּנוּ יִצְחָק, הָרַשְׁבַּ"ם, וְאַחֲרֵיהֶם הָרַשְׁבָּ"א, הָרִיטְבָּ"א, הָרַמְבַּ"ן, וְעוֹד עֲשָׂרוֹת רַבּוֹת שֶׁל קְדוֹשֵׁי עֶלְיוֹן- וַעֲדַיִן לֹא זָכוּ שֶׁיִּתְגַּלֶּה בְּדוֹרָם הָאִישׁ הַגָּדוֹל, מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ;

מַגִּיעַ דּוֹרָם שֶׁל רִאשׁוֹנֵי הָאַחֲרוֹנִים, מָרָן הַבֵּית יוֹסֵף וְכָל חַכְמֵי דּוֹרוֹ, וּמִכְּלָלָם הָאֲרִיזַ"ל וְתַלְמִידָיו, אַנְשֵׁי סוֹד הָעוֹסְקִים בְּכַוָּנוֹת וּבְיִחוּדִים לְבִיאָתוֹ שֶׁל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ יוֹמָם וָלַיְלָה- וְטֶרֶם הִגִּיעָה עֵת הִתְגַּלּוּתוֹ בִּימֵיהֶם;

וְכֵן הָלְאָה וָהָלְאָה דּוֹרוֹת שֶׁל קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים- הַגָּאוֹן מִוִּילְנָא וְתַלְמִידָיו, הַבַּעַל-שֵׁם-טוֹב וְתַלְמִידָיו, רַבֵּנוּ יִשְׂרָאֵל מִסָּלַנְט וְתַלְמִידָיו הַקְּדוֹשִׁים, וְכֵן הָלְאָה מִגְּדוֹלֵי הַדּוֹרוֹת שֶׁאַחֲרֵיהֶם- וְטֶרֶם הִגִּיעָה הַזְּכוּת לְהִתְגַּלּוּת מַלְכֵּנוּ מְשִׁיחֵנוּ.

וְהִנֵּה אֵימָתַי יִתְגַּלֶּה? אוֹמֵר רַבֵּנוּ יְרוּחָם מִמִּיר זצוק"ל, בַּדּוֹר הֶחָשׁוּךְ בְּיוֹתֵר, וְכִלְשׁוֹנוֹ: "וּמִי יִהְיֶה אָז הַמָּשִׁיחַ?- רָאוּי הָיָה שֶׁיִּהְיֶה אֶחָד מֵרָאשֵׁי גְּדוֹלֵי הַדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים, מֵהַדּוֹרוֹת הֲכִי בְּהִירִים. אֲבָל הֱיוֹת כֵּן לֹא יִהְיֶה! מָשִׁיחַ יִהְיֶה אִישׁ מֵאַנְשֵׁי הַדּוֹר שֶׁבּוֹ יָבֹא. מָשִׁיחַ יִהְיֶה הַגְּדוֹל הַדּוֹר שֶׁל אוֹתוֹ הַזְּמַן. הַגָּדוֹל שֶׁל אוֹתוֹ הַדּוֹר הֶחָשׁוּךְ- הוּא יִהְיֶה הַמָּשִׁיחַ! הִנֵּה כִּי הַמָּשִׁיחַ יִהְיֶה הַגָּדוֹל שֶׁל הַדּוֹר הֲכִי חָשׁוּךְ, וְהַגָּדוֹל שֶׁל אוֹתוֹ הַדּוֹר הֶחָשׁוּךְ הִנֵּהוּ אָמְנָם יוֹתֵר גָּדוֹל מֵהַגְּדוֹלִים הַקּוֹדְמִים! חֹשֶׁךְ קוֹבֵעַ מָקוֹם יוֹתֵר גָּדוֹל מִן אוֹר".

וְלֹא הֵבֵאנוּ כָּאן אֶת כָּל אֲרִיכוּת דְּבָרָיו שֶׁל רַבֵּנוּ יְרוּחָם הַמּוּבָאִים בְּסִפְרוֹ הַנַּ"ל, שֶׁבְּעֶצֶם מְיַחֵס שָׁם אֶת דְּבָרָיו לֹא רַק בְּיַחַס לְמֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ שֶׁיִּתְגַּלֶּה בַּדּוֹר הֶחָשׁוּךְ בְּיוֹתֵר וְיִוָּלֵד לְאִשָּׁה מִדּוֹר הָאָפֵל וְהַשָּׁפָל שֶׁבַּדּוֹרוֹת, אֶלָּא דְּבָרָיו שָׁם מִתְיַחֲסִים לְכָל אָדָם וְאָדָם שֶׁיִּמָּצֵא בַּדּוֹרוֹת הַלָּלוּ שֶׁל עִקְּבוֹת מְשִׁיחָא, שֶׁבְּעֶצֶם הִנֵּהוּ כְּשֶׁלְּעַצְמוֹ אוֹר מִתּוֹךְ הַחֹשֶׁךְ. וְכָל פְּעֻלָּה וּפְעֻלָּה קְטַנָּה שֶׁעוֹשֶׂה יְהוּדִי, וְעַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה בֶּן יְשִׁיבָה בִּמְסִירוּתוֹ לַתּוֹרָה וּלְדִקְדּוּק הַמִּצְווֹת, הֲרֵי אֵלּוּ הֶבְזֵקִים שֶׁל אוֹר מִתּוֹךְ הַחֲשֵׁכָה, שֶׁעוֹלִים הֵמָּה בְּמַעֲלָתָם עַל דּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים שֶׁהִבְזִיקוּ אוֹרוֹת כַּאֲבוּקוֹת אוּלָם תְּקוּפָתָם הָיְתָה תְּקוּפַת "יוֹם", וְאוֹרוֹת מִצְווֹת עִקְּבוֹת מְשִׁיחָא אֵינָם אֶלָּא כְּ"נֵרוֹנִים", אוּלָם בִּתְקוּפַת "לַיְלָה", וְכִלְשׁוֹנוֹ: "דּוֹר הַמָּשִׁיחַ הוּא הִנֵּה הָרֹאשׁ שֶׁל כָּל הַדּוֹרוֹת כֻּלָּם", וְהוּא מֵחֲמַת הַחֹשֶׁךְ הַגָּדוֹל שֶׁיִּשְׂרֹר אָז, וְהוּא זֶה שֶׁיִּגְרֹם לָעֵרֶךְ וְלַיַּקְרוּת שֶׁל כָּל מִצְוָה. כַּמָּה אִם כֵּן יְשָׁרִים דַּרְכֵי ה', וְכָל פְּעֻלּוֹתָיו וְהַנְהָגוֹתָיו רַק לְהֵיטִיב עִם עַמּוֹ, לַהֲבִיאָם לְטוֹב אֲמִתִּי וּלְנֵצַח נְצָחִים.

פָּנָה אֶל תְּפִלַּת הָעַרְעָר... תִּכָּתֶב זֹאת לְדוֹר אַחֲרוֹן

דָּוִד הַמֶּלֶךְ מַעֲבִיר בְּרוּחַ קָדְשׁוֹ מֶסֶר לַדּוֹר הָאַחֲרוֹן: "פָּנָה אֶל תְּפִלַּת הָעַרְעָר וְלֹא בָזָה אֶת תְּפִלָּתָם תִּכָּתֶב זֹאת לְדוֹר אַחֲרוֹן" (תהלים קב, יח).

וְיֵשׁ לְהָבִין מַה כַּוָּנַת דָּוִד הַמֶּלֶךְ בְּפָסוּק זֶה לַדּוֹר הָאַחֲרוֹן לֵידַע שֶׁהַקָּבָּ"ה לֹא יִבְזֶה תְּפִלָּתָם, שֶׁכֵּן מִכָּךְ שֶׁנֶּאֱמַר "וְלֹא בָזָה אֶת תְּפִלָּתָם", מַשְׁמָע שֶׁהָיָה מָקוֹם כֵּן לִבְזוֹת תְּפִלָּתָם, וּמַדּוּעַ הָיָה מָקוֹם לִבְזוֹת תְּפִלָּתָם שֶׁל הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן עַד שֶׁנִּצְרָךְ לָהֶם מֶסֶר מְיֻחָד שֶׁלֹּא יִבְזֶה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא תְּפִלָּתָם?

הַתְּשׁוּבָה לְכָךְ-

יָדוּעַ שֶׁהַדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים- וּבִמְיֻחָד הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן- קְרוּיִים בְּדִבְרֵי חֲזַ"ל "עִקְבְתָא דִמְשִׁיחָא", לְשׁוֹן עָקֵב. דְּהַיְנוּ, כְּשֶׁנַּמְשִׁיל אֶת כָּל הַדּוֹרוֹת לְקוֹמַת אָדָם, הֲרֵי שֶׁהַדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים הָיוּ בְּגֶדֶר הַמֹּחַ, וְאַחֲרֵיהֶם בְּגֶדֶר הָעֵינַיִם, הָאָזְנַיִם, הַפֶּה, הַיָּדַיִם וְכוּ', עַד שֶׁסּוֹף הַדּוֹרוֹת מְכֻנֶּה בְּשֵׁם "עֲקֵבַיִם".

דּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים נִדְרְשָׁה מֵהֶם עֲבוֹדָה בְּרָמָה כַּיָּאוּת לִנְבִיאִים בְּדוֹרָם, לְתַנָּאִים בְּדוֹרָם, לְאָמוֹרָאִים בְּדוֹרָם וְכַיּוֹצֵא. דּוֹר הָעֲקֵבַיִם נִדְרָשׁ מִמֶּנּוּ תַּפְקִיד הֶעָקֵב- לִדְרֹךְ עַל רֶפֶשׁ, טִיט, חָצָץ, בּוֹץ, סְלָעִים וְכַיּוֹצֵא, וּלְהוֹלִיךְ אֶת הַגּוּף לְלֹא נֶזֶק.

תַּפְקִידֵנוּ בְּדוֹר זֶה לִמְסֹר נֶפֶשׁ וְלָצֵאת לְשָׁלוֹם בְּהִלּוּכֵנוּ בְּתוֹךְ טֻמְאַת הַסִּטְרָא אַחֲרָא כְּשֶׁהִיא בְּעִצּוּמָהּ, בְּתוֹךְ טֻמְאַת עֲרָיוֹת, חִלּוּל שַׁבָּת וְחִלּוּל כָּל הַיַּהֲדוּת.

לְלֹא סָפֵק שֶׁבְּעִקְּבוֹת תַּפְקִידֵנוּ זֶה בִּלְתִּי נִמְנָע שֶׁנִּפָּגַע מֵהַסּוֹבֵב אוֹתָנוּ וְנָבוֹא לְמִכְשׁוֹלִים, לְחֹסֶר עִקְבִיּוּת בַּעֲבוֹדַת ה' וְטִמְטוּם וַאֲטִימוּת, כָּךְ שֶׁתְּפִלָּתֵנוּ לַה' בְּמַצָּב שֶׁכָּזֶה לְלֹא סָפֵק יִתָּכֵן וּתְהֵא עִם כַּמָּה אֲחוּזֵי אֱמֶת בּוֹדְדִים בִּלְבַד, קָשֶׁה יִהְיֶה לְהִתְפַּלֵּל כְּרָאוּי, לָחוּשׁ אֶת כְּאֵבֵנוּ עַל מֶחְדָּלֵנוּ וְכִשְׁלוֹנֵנוּ, וְעַל כָּךְ הִבְטִיחָנוּ דָּוִד הַמֶּלֶךְ, שֶׁעִם כָּל זֶה לֹא יִבְזֶה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא תְּפִלָּתֵנוּ וְאַף שֶׁנְּהֵא בְּגֶדֶר "עַרְעָר", וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י "עַרְעָר"- נִשְׁחָת וְנִמְאָס, וְעִם כָּל זֶה לֹא יִבְזֶה ה' תְּפִלָּתָם.

וַאֲסַיֵּם בְּסִפּוּר. שְׁאָלַנִי אָדָם אֶחָד, מַדּוּעַ אֵינוֹ צוֹדֵק שֶׁאֶתְיָאֵשׁ מֵעַצְמִי, וַהֲלֹא נִכְשָׁל הִנְנִי כִּמְעַט מִדֵּי יוֹם, הַנִּסְיוֹנוֹת קָשִׁים מְאֹד וְהַכִּשְׁלוֹנוֹת רַבִּים מְאֹד, וְחוֹשְׁבַנִי שֶׁבְּצֶדֶק עָלַי כְּבָר לְהִתְיָאֵשׁ מִמַּצָּבִי.

הֵשַׁבְתִּי לוֹ: אֵין לְךָ רְשׁוּת לְהִתְיָאֵשׁ, כֵּיוָן שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא טֶרֶם הִתְיָאֵשׁ מִמְּךָ, וּמֵאַחַר וְכֵן אֵין אַתָּה בַּעַל הַבַּיִת עַל עַצְמְךָ לְהִתְיָאֵשׁ מֵעַצְמְךָ.

וְשׁוּב שְׁאָלַנִי, וּמִנַּיִן לְךָ שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לֹא הִתְיָאֵשׁ מִמֶּנִּי? וְאַדְּרַבָּא, חוֹשְׁבַנִי שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא כֵּן הִתְיָאֵשׁ מִמֶּנִּי, מִכֵּיוָן שֶׁאֲנִי נִכְשָׁל פְּעָמִים רַבּוֹת.

הֵשַׁבְתִּי לוֹ: עֶצֶם הָעֻבְדָּה שֶׁהִנְּךָ כּוֹאֵב אֶת מַצָּבְךָ וְדָוֶה לִבְּךָ עַל כִּשְׁלוֹנוֹתֶיךָ, זֶהוּ סִימָן מֻבְהָק שֶׁ"נֵּר ה'" שֶׁהוּא "נִשְׁמַת אָדָם" עֲדַיִן בְּקִרְבְּךָ וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא חַי בְּקִרְבְּךָ וּמְעוֹרֵר אֶת מַצְפּוּנְךָ, שֶׁכֵּן אִם הָיָה הוּא מִתְיָאֵשׁ מִמְּךָ, לֹא הָיִיתָ אֲפִלּוּ חָשׁ חֲרָטָה וּכְאֵב מִמַּצָּבְךָ, וּבְגֶדֶר "רְשָׁעִים בְּחַיֵּיהֶם קְרוּיִים מֵתִים".

וְסִפַּרְתִּי לוֹ סִפּוּר מֵאֶחָד שֶׁנִּגַּשׁ לַסְּטַיְיפֶּלֶר זַצַ"ל וְהִתְלוֹנֵן עַל הֱיוֹתוֹ נִכְשָׁל שׁוּב וָשׁוּב, שְׁאָלָהוּ הַסְּטַיְיפֶּלֶר: תֹּאמַר לִי, לִפְעָמִים הִנְּךָ כֵּן מְנַצֵּחַ? וּמִשֶּׁהֱשִׁיבוֹ שֶׁאָכֵן כֵּן, אָמַר לוֹ הָרַב: וּבְכֵן לֵךָ בְּכֹחַ זֶה וְתַצְלִיחַ...

אִם אַתָּה מַצְלִיחַ אֲפִלּוּ לִפְעָמִים, סִימָן שֶׁה' בְּקִרְבְּךָ וְאִתְּךָ, וְאִם כֵּן מִזֶּה תִּתְעוֹדֵד וְתַמְשִׁיךְ.

עָלֵינוּ לִזְכֹּר: הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְעוֹלָם לֹא מֵפֵר חוֹזֶה... הָאָדָם הוּא שֶׁמֵּפֵר חוֹזֶה וּמַחְלִיט עַל הִתְנַתְּקוּת וּפֵרוּד. אִם רַק אַתָּה לֹא תַּחְלִיט עַל כָּךְ, לְעוֹלָם תִּמְצָא אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בְּקִרְבְּךָ.

המאמר לקוח מתוך הספר "חי באמונה". לרכישת ספרו של הרב יעקב ישראל לוגסי הקליקו כאן.

עוד לא הצטרפתם לקבוצת הוואטסאפ החדשה של הידברות דיגיטל? זה הזמן! לחצו כאן >>

תגיות:משיח
חדשות היום
מגזין
נשים
לומדים תורה
משפחה
דעות וטורים
רץ ברשת
בריאות ונפש
תרבות
תורה ומדע
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:26
Loaded: 0.00%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:26
 
1x
אנחנו כאן כדי לראות שמממשים את מטרות המלחמה
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:59
Loaded: 0.00%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:59
 
1x
גימטריה של יהודי
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:53
Loaded: 0.00%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:53
 
1x
מהי קנאה בריאה ומהי קנאה חולנית?
להיות אמא של חטוף
איך משתיקים את הדאגות?
"כשחקרתי את המנהרה – הכל קרס ונקברתי מתחת להריסות"
פדויית השבי ארבל יהוד
גם מה שקיבלת תגיד תודה רבה
"עליתי על הטיסה לדובאי בפחד מטורף"
פעם אחת ולתמיד צריך לסיים את זה
תבחר באהבה
שמלת כלה תלויה בחדר
האם מותר לגזוז ציפורניים בשבת?
יש לכם כוח שיכול לרפא אנשים
מיהו יהודי?
נשיא ארגניטנה בביקור בכותל
הרב שלום ארוש על הבבא סאלי
נתניהו לפני הטיסה לטראמפ: "אנחנו יכולים להביא עידן מופלא שלא חלמנו עליו"
כשהרב עובדיה יוסף זצ"ל פגש לראשונה את הבבא סאלי
‏המצב רק נהיה גרוע יותר
כמה אתה מוכן להשקיע עבור הלימוד של הבן שלך?
לוחמי צה"ל השמידו 23 מבנים בג'נין שבהם אותרו תשתיות טרור
טיפ שישנה לכם את הזוגיות
ברברים
כל יהודי הוא עולם
למה קשה לנו להגיע לאחדות בינינו?
תיעודים מהשבי
כך מתבצע סיור אכיפה לגילוי תומכי טרור
תפילה לפני יציאה לפעילות מבצעית
קיבלתי את סבא מחדש
הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים