חדשות כלכלה

מצוקת הדיור החרדי: זה התכנון של דרעי

לאחר שבכהונתו האחרונה כשר הפנים נלקח מנהל התכנון ממשרדו והועבר למשרד האוצר, צפוי כי בקדנציה הקרובה זה יחזור אליו. בכיר בש"ס מספר על התכנון

(צילום: הדס פרוש, פלאש 90)(צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

מנהל התכנון והוועדות המחוזיות שבמשרד האוצר צפוי לשוב בקדנציה הבאה לידי משרד הפנים, בראשותו של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שעשוי לכהן קדנציה נוספת כשר פנים. חשיבותו של מנהל התכנון גבוה לאין ערוך, זאת לנוכח העובדה כי הוא מהווה תפקיד מפתח במערכת התכנון והוא משמש הגורם האחראי במדינת ישראל על גיבוש מדיניות תכנון ארצית בנושאים שונים, יוזם ומקדם תכניות מתאר ארציות, מחוזיות ומקומיות.

הדיווח מגיע לאחר הפרסומים כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יסכים למהלך החזרת סמכויות הדיור למשרד הפנים. היום, לאחר מגעים שהתקיימו בין ש"ס ל'ליכוד', הוסכם כי המנהל יועבר לידיו של דרעי, לאחר שבקדנציה הקודמת סמכויות המנהל נלקחו ממשרדו והועברו לידיו משה כחלון, שעמד בראשות משרד האוצר.

"זה ישפיע עלינו כציבור חרדי. אתה זה שמתווה מדיניות. כל ראש עיר זקוק למנהל התכנון, וועדה מחוזית ומנהל התכנון - כך שהוא יצטרך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם הציבור החרדי", אמר גורם חרדי המעורה במגעים, ל'כיכר השבת'.

בכיר בש"ס הסביר את חשיבות המהלך: "היום יכול לבוא ראש עיר ולהחליט על בנייה של 30 קומות ללא מרפסת סוכה, ולמעשה להגיד 'לא' לחרדים. במצב כזה מנהל התכנון יכול להתערב ולקבוע בנייה של 7 קומות, כדי לאפשר בנייה עבור הציבור החרדי". כדוגמה, הבכיר מציין את המועצה האזורית שפיר, עליה דרשו ביהדות התורה הרחבה של הפרויקטים לחרדים, כדוגמה: "דרעי הכריז על בנייה לחרדים, הכל היה מוסכם. התחלף ראש המועצה, מנהל התכנון לא קידם את הבנייה עם התנאים לחרדים, ולכן זה תקוע. כשאתה שולט במנהל התכנון, מקום כמו שפיר יוצא לדרך במהירות ואתה מתחיל לשווק דירות". לטענתו, "כיום כשמגיע ראש עיר ומבקש בניה של 20 אלף יחידות דיור, הוא מקבל אישור, למרות שאין בנייה לחרדים. מעתה, כשהמנהל יוחזק בידיים חרדיות, הוא יבין שהוא לא יקבל אישור ללא בנייה לחרדים, הם חייבים להסתדר אתך".

מוקדם יותר דווח כי בשל הדחיפות במצוקת הדיור, במפלגות החרדיות דורשים את תיק השיכון, שמחזיק גם הוא בסמכויות רחבות שעשויות לסייע לחרדים. "אם התיק יוחזק בש"ס", אומר הבכיר,  "אז בכלל יש שליטה מלאה", אמר. "אבל גם אם יוחזק בידי 'יהדות התורה' - העיקר שיהיה בידיים חרדיות. ויתרה מזו, גם אם לבסוף לא נקבל את השיכון - אף גורם לא יוכל להתקדם ללא מנהל התכנון והוא בידיים חרדיות". רווח נוסף שיופק מהחזקה של תיק השיכון, הוא השליטה באגף התחדשות עירונית שבמשרד, האמון על חידוש שכונות ישנות. "תבין", מסביר הבכיר, "שכונה כמו 'שמואל הנביא' בירושלים, אפשר דרך התוכנית הזו לבנות מאות יחידות דיור לציבור החרדי".

"הציבור החרדי יפסיק לעמוד כעני בפתח. מעתה כולם יצטרכו להסתדר עם הציבור החרדי, נקווה שזה מה שיסייע דרמטית למצוקת הדיור החרדית", סיכם בכיר ש"ס את דבריו.

תגיות:אריה דרעימצוקת הדיורמנהל התכנוןמשרד הפנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה