כתבות מגזין

שי להב: "צריכים להגיד תודה לחרדים, בזכותם אנחנו כאן"

המוזיקאי שי להב עדיין לא חובש כיפה לראשו, אך הוא בטוח שמתרחשת בארץ מהפיכה שקטה, שבסיומה ייעלם השסע הדתי. "לשנוא חרדים זה לערער על הסיבה שאתה כאן. לא צריך להיות דתי כדי לומר את זה"

שי להב (צילום: רן גולני)שי להב (צילום: רן גולני)
אא

"כשם שהשסע העדתי של שנות ה-80  נעלם-  העם אמר את דברו והתחבר- כך השסע הדתי ייעלם. הרי פעם הייתה אפליה נוראית, היום כבר לא", אומר היוצר והמוזיקאי שי להב.

שי (50) נשוי ומתגורר בתל-אביב, נחשב למוזיקאי מוערך. הוא זמר, קלידן ומפיק. הוא נולד וגדל בטבריה  "הכינרת הייתה מקום מרכזי בהוויה שלי כילד", הוא נזכר, "כמעט כל יום, אחרי בית הספר, מקום הבילוי האולטימטיבי היה הכינרת. מהחלון בביתי נהגתי לראות את הכינרת והרי גולן, היום רואים את החרמון. בילדותי החיים היו פשוטים, הלכתי ברגל לבית הספר. טבריה הייתה מעין עיירה קטנה בה הכרת את כולם - וכולם הכירו אותך, לא היו טלפונים חכמים, הייתה תקופה אחרת, היה לי כיף לגדול בטבריה".  

כנער, הרגשת שאתה רוצה לפרוץ את גבולות הפריפריה? להצליח בעיר הגדולה?

"למדתי בתיכון עמל. אחי הגדול, עופר, הגיע מאוד רחוק. הוא גדול ממני ב-10 שנים, ופרופסור לאסטרונומיה ככה שאף פעם לא הרגשתי שאני חי בקצה או בפריפריה. לא ידעתי על זה עד שאמרו לי. חלמתי להיות שחקן, חשבתי ללמוד תיאטרון, אבל המוזיקה תפסה אותי. זה רדף אותי, מעין תהליך של חוסר ברירה, אם כי לא למדתי ולמעשה אין לי השכלה מוזיקלית. בתיכון הכרתי את רן גולני, טברייני גם כן, ושנינו התחלתנו לנגן כתיכוניסטים. ב- 2018 מצאתי קסטה ישנה עליה הקלטות ישנות והחלטנו  להוציא אותה כאלבום". 

 

"אפשר לגשר ולקשר"

מה דעתך על מה שקורה בעיר כיום?

לא ביקרתי בטבריה מאז חילופי ראשי העיר, אבל אני יכול לומר שלא מקובלת עליי שנאה לחרדים, זה מאוס בעיניי, בלתי נסבל. טבריה הייתה תמיד עיר קודש, קבורים בה רבנים וצדיקים, אז מי אמר שהיא עיר נופש בכלל? בגלל שהיא הייתה עיר נופש של ראש הממשלה דוד בן גוריון?

"אני רואה דברים דרך ראייה היסטורית – מי ששמר על התנ"ך לפחות 2,500 שנה מאז ועד היום אלה לא היהודים של תנועת ההשכלה אלא מה שנקרא כיום – 'החרדים'. הרי הכי קשה לשמור על ידע שעובר מדור לדור. רוב הידע בעולם נעלם, ואילו אצלינו רבי יהודה הנשיא כתב את המשנה, ומאז שמרו עליה מילה במילה, בלי דפוס ובלי ספרייה גדולה כמו הספרייה באלכסנדריה. מי שמר על זה?  אלו שנקראים 'חרדים'. אפשר גם לראות שהציונים הראשונים מנפנפים בתנ"ך אבל מי שמר עליו? אותם חרדים. רצו לעשות יהודי חדש, אחר, בעוד שהסיבה שיש זכות בארץ – צבאית ומוסרית היא מתוקף הבטחה אלוקית. יהודי שלא מכיר בכך עלול למצוא את עצמו בבעיה, הוא הופך לכאורה לכובש שלא בארץ שלו. הרי כביכול זה לא פייר אם רק בזכות הצבא אנחנו כאן".  

אתה משמיע את דעותיך באופן פתוח?

"כן, כל מי שמכיר אותי יודע מהן דעותיי שהן דעות מנומקות. זאת לא אידיאולוגיה, אלא עובדות. אני לא בא להגיד שאני נגד מישהו, אבל לדעתי טועים בראיית המציאות. אני גם לא כועס על אף אחד, אין לי בעיה לשבת עם אדם שדעותיו הפוכות משלי".

אתה לא חש שהשיח הפך לקיצוני מידי?  

"לא נראה לי שיש דבר כזה שיח קיצוני. שיח נוצר על ידי בני אדם. בדיוק על אותו משקל של מה אוכלים  – צריכים לשים לב למה אתה מקשיב ואומר, צריך לקחת אחריות. אני אומר: תקשיבו לרב זמיר כהן והרב יוסף בן פורת, כך תלמדו איך אפשר ליצור גשר בין חלקי עם ישראל. הכל תלוי בשאלה מה אתה רוצה לחוות".

 

להגיד תודה לחרדים

ספר לנו באופן אישי - מהיכן הגיעה לך ההתעניינות ביהדות?

"אני אוהב ללמוד לבד היסטוריה, אבל  ההתעניינות האמתית שלי החלה דרך ערוץ הידברות. ראיתי את הרב יצחק פנגר, והתחלתי להקשיב לרב זמיר כהן שמאוד התרשמתי ממנו. הוא מדייק כל מילה, אין הגזמות, הכל מאופק, שקול ומדוד וברמה מאוד גבוהה. זה עניין אותי. אני אוהב ללמוד על מצרים העתיקה ורומא והתחלתי 'לבלוע' את ההרצאות של הרב זמיר. הקלטתי והקשבתי להן – זה היה מרתק. ידעתי כבר לפני כן שיש אלוקים, אבל שמעתי הרצאות מעניינות בנושאים מגוונים ומרתקים ביותר. ברור לי שהרב זמיר מתכוון שאדם צריך לקיים את כל המצוות, והוא לא מתכוון שאשאר ככה. גם הקשר שלו למדע ולארכיאולוגיה מושך אותי, כך גם הרצאותיו של הרב יוסף בן פורת שמדבר על היסטוריה, ואני חש שזה קרוב אלי".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אתה רואה את עצמך כאדם מאמין?

"אני מאמין באלוקים, בהבטחה שניתנה לאברהם יצחק ויעקב, ומתן התורה למשה רבנו.  אני חוקר במהותי. הלכתי לקרוא דברי נביאים – אי אפשר להמציא נבואות כאלה מדויקות, אנחנו אחד הדורות שאלוקים יביא אותנו על כנפי נשרים מהמקומות הכי נידחים". 

אתה מתחזק בשנים האחרונות

"אני לא מגל האמנים ששם כיפה, אבל אני עושה דברים אחרים: אני חי בארץ ישראל, קורא פרשת השבוע בכל שבת, תהילים, איגרת הרמב"ן כמה שיותר, ומידי פעם מגילת אסתר. אני גם קורא תהילים, ומנסה ליצור קשר דרך העולם שלי עם אלוקים".

מה דעתך למשל על חילול שבת בפרהסיה?

"הלוואי שבמרחב הציבורי שלנו לא ייסעו בשבת ולא יעבדו בשבת. יש לנו דת של עבודה, הרי יותר הגיוני שיהיה יום חופש אחד באמצע השבוע, שכל אחד יוכל לעשות כרצונו. אני גם לא מבין למה נטפלים לבחורי ישיבה. להערכתי יום אחד נגיע למצב שמי שלא מזהה עם העובדה שהבסיס לקיום שלנו פה הוא היהדות, ירצה לעזוב את הארץ כי ערכים הבינלאומיים קוסמופוליטיים יסתרו את קיומו. הדורות הבאים יבינו שהכל במקומו, יהיה מרק אחר של ישראליות, בבסיס הטבעי תהיה אמונה, חיפוש של דת ומי אנחנו, לא בשביל הלאומנות. אני מצפה שכמו שמכבדים סטודנטים ואנשים אקדמאים, כך יכבדו את לומדי התורה. אני מעריך שכמו שהשסע העדתי של שנות ה-80  נעלם, העם אמר את דברו והתחבר, זה מה שייקרה עם השסע הדתי. הרי פעם הייתה אפליה נוראית, היום כבר לא".    

ומה המסר הכי חשוב שלך?

"המסר הכי חשוב הוא שטוב מאוד שקיים כזה דבר 'הידברות'. הערוץ, האתר, הסרטונים, הכל מדהים ממש. אני נפגש עם חברים חרדים וגם הם לומדים ומקשיבים לרב זמיר. זה גשר שמקרב את שני הצדדים. ברור לי שבעתיד הישראלי החדש יגיד – 'אני יהודי מאמין שנמצא כאן בזכות הבטחה אלוקית'. מול העיניים אני רואה את השינוי הזה מתחולל. אמריקאים כבר הגיעו לקשר המוחלט בין אלוקים למדינה, אז למה שבישראל לא נגיע לזה? שראש הממשלה יסיים נאום במילים: 'שאלוקים יברך את ישראל' – זה יותר מידי לצפות?  בעתיד זה יהיה ברור. בתהילים כתוב: 'ראשית חכמה יראת השם'. אם אתה לא מאמין באלוקים אין לך סיכוי להיות חכם.  לשנוא חרדים זה לערער על הסיבה שאתה כאן. אם שונא על מי ששמר על התנ"ך 2000 שנה – אז מה אתה עושה פה? צריך להגיד להם תודה. לא צריך להיות דתי כדי לומר את זה".

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:שי להבחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה