חדשות בארץ

החל הדיון בהצעת החוק לפיזור הכנסת

בליכוד פועלים בשעות האחרונות לוודא כי החוק לפיזור הכנסת יזכה לרוב הדרוש של 61. התאריך המסתמן לבחירות, אם יוקדמו, הינו ה- 17 בספטמבר

חבר הכנסת מיקי זוהר, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)חבר הכנסת מיקי זוהר, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

במליאת הכנסת החל לפני הצהריים (רביעי) הדיון בהצעת החוק לפיזור הכנסת ה- 21. חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד), שהגיש את ההצעה, אמר בפתח הדיון כי אינו שבע רצון מהמצב אליו נקלעה המערכת הפוליטית: "הגענו למצב הזה בחוסר ברירה, מתוך תקווה שעדיין יחול שינוי ויימצא הדרך להקים את הממשלה".

זוהר דחה על הסף את האפשרות של העברת המנדט להקמת הממשלה לידי יו"ר כחול לבן, בני גנץ. "היו שניים וחצי מיליון איש שהצביעו בלבם בשני פתקים", אמר, "פתק אחד הם נתנו לרשימה שהם מאמינים בה, אבל את הפתק השני הם נתנו לנתניהו, למרות שידעו שיש שימוע נגדו. הם רצו את נתניהו ראש ממשלה, הם לא רצו את גנץ ולפיד, לא את גבאי, אשכנזי ובוגי יעלון. לתת לגנץ הזדמנות זו הונאה של הציבור. אתם רוצים שהמיעוט יקבל הזדמנות להרכיב ממשלה על חשבון הרוב? זה לא עובד ככה".

"מה שאנחנו עוברים כאן היום הוא אירוע היסטורי מחולל שינוי", הוסיף זוהר. "התוצאה ההיסטורית שתהיה היא שינוי דפוס ההצבעה של החברה הישראלית. גם אם בחירות יבואו עלינו ללא צורך, בלי שאנחנו רוצים, הן יחזקו את הימין".

הדיון במליאה אמור להסתיים בחצות הלילה, במועד בו תסתיים הארכה שקיבל נתניהו מהנשיא ראובן ריבלין להרכבת הממשלה. נציגי הסיעות סיכמו כי האופוזיציה תוכל לבקש מחד לסיים את הדיון מוקדם יותר, ומאידך להאריכו מעבר לחצות, אך זאת במספר שעות בלבד. במידה ולא יושג מפנה דרמטי של הרגע האחרון במשבר הרכבת הממשלה, צפויה הכנסת להצביע על החוק בקריאה שנייה ושלישית.

בליכוד פועלים בשעות האחרונות לוודא כי החוק לפיזור הכנסת יזכה לרוב הדרוש של 61, זאת נוכח החשש שחברי כנסת של המפלגה ייעדרו מההצבעה. מחלוקת נוספת שעלולה לחבל בהשגת הרוב נוגעת לשאלת תאריך עריכת הבחירות. בוועדה המיוחדת שהכינה את החוק לקריאה שנייה ושלישית הוחלט כי הבחירות יתקיימו ב- 17 בספטמבר (י"ז אלול), כפי שדרש יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. אלא שביהדות התורה הביעו התנגדות לתאריך, בשל העובדה שמדובר באמצע זמן אלול של תלמידי הישיבות, והציעו לחילופין לקיים את הבחירות בכ"ו אב (27 באוגוסט) או בג' אלול (3 בספטמבר). בישראל ביתנו, שהביעו תמיכה עקרונית בפיזור הכנסת, מאיימים כי לא יצביעו בעד החוק במידה ויחול שינוי בתאריך. נתניהו נפגש בשעות האחרונות עם ראשי מפלגות הקואליציה, ובהם ראשי המפלגות החרדיות, כדי לשכנעם להסכים לתאריך אותו דורש ליברמן.

בצד האופוזיציוני של המתרס מסתמן, בשלב זה פיצול בהצבעה על החוק לפיזור הכנסת. בעוד במפלגות כחול לבן, העבודה ומרצ הודיעו כי יתנגדו, מסר יו"ר רעם-בל"ד, מנסור עבאס, כי "בהיעדר אופציה חלופית לנתניהו נמשיך לתמוך בפיזור הכנסת. אם תימצא אופציה ריאלית שחבר כנסת אחר ירכיב את הממשלה, נשקול את החלטתנו בהתאם להתפתחויות". חבר הכנסת אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) אמר כי סיעתו תקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבור הציבור שלה, "לא את ההחלטה שטובה לנתניהו".

בתוך כך, למרות ההערכות בליכוד ובמפלגות החרדיות כי ליברמן אינו מעוניין בפשרה, מאחורי הקלעים נמשכים עדיין המאמצים להשיג נוסחה משפטית לחקיקת חוק הגיוס שתתקבל על דעתו. אחד המתווכים המרכזיים, איש העסקים הישראלי-בריטי שמואל חייק, הביע דווקא אופטימיות. בתשובה לשאלתו כתב וואלה, יקי אדמקר, אמר חייק כי הוא "תמיד אופטימי, ורק יכול לומר לך שאני מאד מקווה שתוקם ממשלה הלילה".

תגיות:הליכודמיקי זוהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה